Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä olit kun Tšernobylin ydinvoimalaitoksen onnettomuus tapahtui?

Vierailija
01.05.2018 |

Tai kun lopultakin kuulit siitä? Itse olin autokoulun ajotunnilla ja olin ulkoillut ja pyöräillyt paljon. Olisi ollut kiva tietää aiemmin, että ilmassa on on radioaktiivista säteilyä.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin  olla töissä. Olin jo tuohon aikaan sen verran perillä ydinvoimasta etten ollut laskeuman määrästä Suomessa erityisen huolissani. Eikä meillä mitään huolta ollutkaan, jollei nyt sattunut syömään kymmeniä kiloja metsäsieniä tms.

Tsernobylissä käytettiin grafiittihidasteisia ns. RBMK-reaktoreita joita ei ole tuotantokäytössä koskaan ollut länsimaissa niiden potentiaalisen vaarallisuuden vuoksi. Lisäksi voimalan henkilökunta tietoisesti rikkoi jotakuinkin kaikkia turvamääräyksiä ja ryhtyi tekemään kiellettyä kuormituskoetta; tämä oli onnettomuuden ensisijainen syy.

Grafiittihidasteisia reaktoreita on edelleen käytössä Venäjällä, mm. aivan Suomen rajan tuntumassa Sosnovy Borissa. Jos siellä tapahtuisi vastaava onnettomuus, meillä olisi todellinen hätä.

Liettuassa toiminut Ingalinan RBMK-reaktoreita käyttänyt voimalaitos suljettiin 2009. Ingalnan voimalaitoken sulkeminen oli aikanaan ehtona Liettuan EU-jäsenyydelle.

Vierailija
42/46 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä yhtään muista. Olen ollut silloin kuitenkin jo 15-vuotias.

Varmaan ollaan oltu turvallisesti kaverin kotona, rintamamiestalon yläkerrassa tupakalla isolla porukalla, sisätiloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ala-asteella. Pientä pohdintaa siinä oli saako olla välitunnilla ulkona jos alkaa satamaan. Sai olla.

Vierailija
44/46 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi muistaa tuollaista, hyvä kun muistaa missä kuukausi sitten olin.

Vierailija
45/46 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Tšernobylin ohjauspöydän takana lisäämässä tehoa reaktoriin. Kännissä tuli väännettyä hieman liikaa sauvoja alas.

Vierailija
46/46 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion tokalla Treella. Tännekö siis ne pahimmat laskeumat osuivat, vai miten toi kartaa menee?

Sinnehän ne. Tampereellakin oli paljon koululaisia muualtakin Suomesta luokkaretkillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi