Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko ihmisiä, joilla ei ole mitään menetettävää? Aloin miettiä asiaa, ja huomasin tietäväni monta

Vierailija
01.05.2018 |

Ei ne sentään autossa asu, mutta tiedän useamman alle kolmikymppisen miehen, jotka eivät omista mitään, ei ole parisuhdetta eikä töitä. Yksi ainakin sanoo olevansa ihan tyytyväinen näin, mutta hänen elämänarvonsa ovat hyvin kaukana normikansalaisesta.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto varmastkin vaikuttaa myös arvoihimme  - ja myös siihen, millaista maallista hyvää itse kukin tavoittelemme tai pidämmekö edes tavoiteltavana.  On kulttuurissakin taustalla, vaikka olisi kyse ei-uskovistakin, sillä juutalais-kristillisyys kuitenkin yksi eurooppalaisen kulttuurinkin kulmakivistä. Näitä vastakkainasetteluja joutuu ainakin itse kukin pohtimaan; Jumala vai mammona - tai ateisteillakin henkiset asiat vai materia?

Jumala ja mammona

19 "Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. 20 Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. 21 Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.

22 "Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu. 23 Jos silmäsi ovat huonot, koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, millainen onkaan pimeys!

24 "Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän toista pitää arvossa, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa.

Jumalan huolenpito

25 "Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? 26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! 27 Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?

28 "Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. 29 Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä. 30 Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!

31 "Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?' 32 Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä. 33 Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin. 34 Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.

Vierailija
22/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tällainen ihminen. Ei mitään menetettävää ja kohta menen itsekin. 

Tosin nainen ja keski-ikäinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikissa uskonnoissa ole taivasta, eikö se ole vaan näissä kristin- ja islaminuskonnossa ja juutalaisuudessa.

Varmasti uskontokin vaikuttaa siihen, mitä ihminen ajattelee esim. menestyksestä ja menestymättömyydestä.

Nykyjuutalaisuudessa ei kai edes ole lainkaan taivasta? - kristitythän tulkitsevat VT:tä eri tavoin kuin he - ja siksi kai j'uutalaiset laittavatkin kaiken niin onnistuneesti peliiin tässä elämässä.

Ja ateisteilla kaiketi on hyvin samantapainen näkemys kuin j'uutalaisilla - j'uutalaisten joukossa tosin on paljon ateistejakin, koska monelle j'uutalaisuus on muutakin kuin uskonto.

I'slamin paratiisi on miesten seksiorgiat, m'usliminaisia siellä sanotaan olevan vähän, koska nämäkin päätyvät suurelta osin helvettiin - ja ties mitä ovat sitten nämä i'slam-paratiisin mustasimäiset neitsyet.

Kristittyjen taivas on "Uusi Jerusalem."  Jossa jokainen kuulee vihdoin sen oikean nimensäkin, kuten J.Tapio laulaa.

"Olen kilpaillut hyvän kilpailun, olen juossut perille ja säilyttänyt uskoni. 8 Minua odottaa nyt vanhurskauden seppele, jonka Herra, oikeudenmukainen tuomari, on antava minulle tulemisensa päivänä, eikä vain minulle vaan kaikille, jotka hartaasti odottavat hänen ilmestymistään."

Itämaisissa uskonnoissa on nämä jälleensyntymiset -  joiden takia köyhiäkään ei sitten kyllä auteta, kun ajatellaan, että ovat itse ansainneet huonon kohtalonsa edellisessä elämässä...

Viimeinen lause ei pidä paikkaansa. Myötätunto on ihan oleellista vaikkapa buddhalaisuudessa.

Itämaiset yhteiskunnat usein hyvin raakoja eli kyllä se vaikuttaa taustalla, jos ajatelleen ihmisen ansaineen oman kurjuutensa.   No ehkä auttamisesta voi joku kuvitella saavansa palkkionkin.

Vrt esim. kristinusko, jossa köyhät ovat monin tavoin pikemminkin jalustalla, koska eivät nojaa materiaan ja omien rikkomustemme tähden köyhyyttä ylipäätään on maailmassa.  Köyhiä pitää auttaa, mutta ei palkintojen, vaan rakkauden vuoksi.

Vierailija
24/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tällainen ihminen. Ei mitään menetettävää ja kohta menen itsekin. 

Tosin nainen ja keski-ikäinen

Sama.

Vierailija
25/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki fundamentalistiset uskovaiset, koska he eivät laske tälle ainoalle elämälleen arvoa. Ainahan on se ikuinen elämä taivaassa odottamassa, joten hälläkö väliä...

Saarnaajan sanat, Daavidin pojan, joka oli kuninkaana Jerusalemissa.

2. Turhuuksien turhuus, sanoi saarnaaja, turhuuksien turhuus; kaikki on turhuutta!

3. Mitä hyötyä on ihmiselle kaikesta vaivannäöstänsä, jolla hän vaivaa itseänsä auringon alla?

4. Sukupolvi menee, ja sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti.

5. Ja aurinko nousee, ja aurinko laskee ja kiiruhtaa sille sijallensa, josta se jälleen nousee.

6. Tuuli menee etelään ja kiertää pohjoiseen, kiertää yhä kiertämistään, ja samalle kierrollensa tuuli palajaa.

7. Kaikki joet laskevat mereen, mutta meri ei siitänsä täyty; samaan paikkaan, johon joet ovat laskeneet, ne aina edelleen laskevat.

8. Kaikki tyynni itseänsä väsyttää, niin ettei kukaan sitä sanoa saata. Ei saa silmä kylläänsä näkemisestä eikä korva täyttänsä kuulemisesta.

9. Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla.

10. Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä.

11. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

12. Minä, saarnaaja, olin Israelin kuningas Jerusalemissa.

13. Ja minä käänsin sydämeni viisaudella tutkimaan ja miettimään kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu. Tämä on vaikea työ, jonka Jumala on antanut ihmislapsille, heidän sillä itseään rasittaaksensa.

14. Minä katselin kaikkia tekoja, mitä tehdään auringon alla, ja katso, se on kaikki turhuutta ja tuulen tavoittelua.

15. Väärä ei voi suoristua, eikä vajaata voi täydeksi laskea.

16. Minä puhuin sydämessäni näin: Minä olen hankkinut suuren viisauden ja sitä yhä lisännyt, jopa yli kaikkien, jotka ovat ennen minua Jerusalemissa hallinneet, ja paljon on sydämeni nähnyt viisautta ja tietoa.

17. Ja minä käänsin sydämeni tutkimaan viisautta ja tietoa, mielettömyyttä ja tyhmyyttä, ja minä tulin tietämään, että sekin oli tuulen tavoittelemista.

18. Sillä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää.

Aivan. Mitään ei kannata tehdä, koska se on turhuutta. Jää vain kotisohvalle elämään korvauksilla, se ei vaikuta mihinkään. Älä edes yritä mitään, ei sillä ole mitään väliä. Olet joka tapauksessa harmaata massaa ja kaikki ajatuksesi on ajateltu jo jonkun muun toimesta aiemmin.

Samoin tuo 'saarnaaja' on aivan turhaan lähtenyt tavoittelemaan viisautta, kuten hän itse toteaakin, joku muu on sen tehnyt jo paremmin aiemmin.

Hauskaa vappua:)

Vierailija
26/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikissa uskonnoissa ole taivasta, eikö se ole vaan näissä kristin- ja islaminuskonnossa ja juutalaisuudessa.

Varmasti uskontokin vaikuttaa siihen, mitä ihminen ajattelee esim. menestyksestä ja menestymättömyydestä.

Nykyjuutalaisuudessa ei kai edes ole lainkaan taivasta? - kristitythän tulkitsevat VT:tä eri tavoin kuin he - ja siksi kai j'uutalaiset laittavatkin kaiken niin onnistuneesti peliiin tässä elämässä.

Ja ateisteilla kaiketi on hyvin samantapainen näkemys kuin j'uutalaisilla - j'uutalaisten joukossa tosin on paljon ateistejakin, koska monelle j'uutalaisuus on muutakin kuin uskonto.

I'slamin paratiisi on miesten seksiorgiat, m'usliminaisia siellä sanotaan olevan vähän, koska nämäkin päätyvät suurelta osin helvettiin - ja ties mitä ovat sitten nämä i'slam-paratiisin mustasimäiset neitsyet.

Kristittyjen taivas on "Uusi Jerusalem."  Jossa jokainen kuulee vihdoin sen oikean nimensäkin, kuten J.Tapio laulaa.

"Olen kilpaillut hyvän kilpailun, olen juossut perille ja säilyttänyt uskoni. 8 Minua odottaa nyt vanhurskauden seppele, jonka Herra, oikeudenmukainen tuomari, on antava minulle tulemisensa päivänä, eikä vain minulle vaan kaikille, jotka hartaasti odottavat hänen ilmestymistään."

Itämaisissa uskonnoissa on nämä jälleensyntymiset -  joiden takia köyhiäkään ei sitten kyllä auteta, kun ajatellaan, että ovat itse ansainneet huonon kohtalonsa edellisessä elämässä...

Viimeinen lause ei pidä paikkaansa. Myötätunto on ihan oleellista vaikkapa buddhalaisuudessa.

Itämaiset yhteiskunnat usein hyvin raakoja eli kyllä se vaikuttaa taustalla, jos ajatelleen ihmisen ansaineen oman kurjuutensa.   No ehkä auttamisesta voi joku kuvitella saavansa palkkionkin.

Vrt esim. kristinusko, jossa köyhät ovat monin tavoin pikemminkin jalustalla, koska eivät nojaa materiaan ja omien rikkomustemme tähden köyhyyttä ylipäätään on maailmassa.  Köyhiä pitää auttaa, mutta ei palkintojen, vaan rakkauden vuoksi.

Ei myötätuntoa tunneta siksi, että kun tuntisi myötätuntoa ja tekisi jotain siitä lähtien, saisi palkkion. Se palkkio on se, että tekee jotain hyvin, jotain järkevää. Se palkkio on se, että saa jotain hyvää aikaiseksi.

Vierailija
27/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen vuoksi? kirjoitti:

Jos ei ole perhettä ja lapsia - niin usein ihminen ei jaksa niin kovin ponnistella esim. omaisuuden hankkimisen eteen, koska pelkkä oma elämä näyttäytyy niin kovin rajallisena ja aikakin kuluu nopeasti.

Perus- tai etenkin keskiluokkaisten kulissien rakentaminen vaatii yleensä sen,  että ihminen tekee työtä jonkun muunkin hyväksi kuin vain itsensä - siksi kai niin monet miehetkin syrjäytyvät, siis nämä yksinäiset miehet?

Jos ihmisellä on lapsia, niin ihmisellä on luontaisesti myös paljon menettävää. Siksi kai lapsia halutaankin.

Vierailija
28/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki fundamentalistiset uskovaiset, koska he eivät laske tälle ainoalle elämälleen arvoa. Ainahan on se ikuinen elämä taivaassa odottamassa, joten hälläkö väliä...

Saarnaajan sanat, Daavidin pojan, joka oli kuninkaana Jerusalemissa.

2. Turhuuksien turhuus, sanoi saarnaaja, turhuuksien turhuus; kaikki on turhuutta!

3. Mitä hyötyä on ihmiselle kaikesta vaivannäöstänsä, jolla hän vaivaa itseänsä auringon alla?

4. Sukupolvi menee, ja sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti.

5. Ja aurinko nousee, ja aurinko laskee ja kiiruhtaa sille sijallensa, josta se jälleen nousee.

6. Tuuli menee etelään ja kiertää pohjoiseen, kiertää yhä kiertämistään, ja samalle kierrollensa tuuli palajaa.

7. Kaikki joet laskevat mereen, mutta meri ei siitänsä täyty; samaan paikkaan, johon joet ovat laskeneet, ne aina edelleen laskevat.

8. Kaikki tyynni itseänsä väsyttää, niin ettei kukaan sitä sanoa saata. Ei saa silmä kylläänsä näkemisestä eikä korva täyttänsä kuulemisesta.

9. Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla.

10. Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä.

11. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

12. Minä, saarnaaja, olin Israelin kuningas Jerusalemissa.

13. Ja minä käänsin sydämeni viisaudella tutkimaan ja miettimään kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu. Tämä on vaikea työ, jonka Jumala on antanut ihmislapsille, heidän sillä itseään rasittaaksensa.

14. Minä katselin kaikkia tekoja, mitä tehdään auringon alla, ja katso, se on kaikki turhuutta ja tuulen tavoittelua.

15. Väärä ei voi suoristua, eikä vajaata voi täydeksi laskea.

16. Minä puhuin sydämessäni näin: Minä olen hankkinut suuren viisauden ja sitä yhä lisännyt, jopa yli kaikkien, jotka ovat ennen minua Jerusalemissa hallinneet, ja paljon on sydämeni nähnyt viisautta ja tietoa.

17. Ja minä käänsin sydämeni tutkimaan viisautta ja tietoa, mielettömyyttä ja tyhmyyttä, ja minä tulin tietämään, että sekin oli tuulen tavoittelemista.

18. Sillä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää.

Aivan. Mitään ei kannata tehdä, koska se on turhuutta. Jää vain kotisohvalle elämään korvauksilla, se ei vaikuta mihinkään. Älä edes yritä mitään, ei sillä ole mitään väliä. Olet joka tapauksessa harmaata massaa ja kaikki ajatuksesi on ajateltu jo jonkun muun toimesta aiemmin.

Samoin tuo 'saarnaaja' on aivan turhaan lähtenyt tavoittelemaan viisautta, kuten hän itse toteaakin, joku muu on sen tehnyt jo paremmin aiemmin.

Hauskaa vappua:)

Ihminen voi tavoitella ja saavuttaakin - mutta jokainen lähtee täältä yhtä alastomana kuin on tullutkin. 

Sairaus tai kuolema voi tulla yllättäen.  Kristillisesti ihmisessä on aina Jumalan mentävä aukko :)

Menestys ei aina tuo onnea, esim. Avicii ja moni muu vastaava tapaus.

Vierailija
29/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä laajennettu itsemurha? Siinä ei paina oma henki eikä muidenkaan, vaan lähdetään ovet paukkuen ja pahaa oloa levittäen; moraalikin on vain tyhjä kirjain.

Menettävätköhän nämä ihmiset yhtään mitään?

Vierailija
30/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokee, että oma elämä ei ole kovin arvokas, eikä sitä kukaan arvosta, voi ihmiseen alkaa patoutua vihaa muitakin ihmisiä kohtaan. Koska lopultahan me yhteisönä kohtelemme näitä syrjäytyneitä epäarvostavasti, mahdollisuuksia ei anneta ja suolaa työnnetään haavoihin.

En yhtään ihmettele, että jotkus tekevät sitten katkeria tekoja, joissa uhreiksi voi joutua myös näennäisesti täysin sivulliset ihmiset.

Vierailija
31/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Itseni.

Ei omaisuutta, ei töitä, ei ystäviä, ei kumppania, ei lahjakkuutta, ei elämäniloa, ei mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme