HUHTISTEN -05 VIIKKO17
Kommentit (35)
heipsun taas!
Täytyy mennä ostamaan vappuksi ruokaa, kun Anton herää päiväunilta. Sitten jos saisi siivottua, niin vappu alkaisi hyvin =) Miehellä oli tänään synttärit ja kovasti tykkäsi lahjasta, maksettiin Golf kurssi ja sitten ostin kaikkea pientä tilpehööriä, palloja, hanskan ym. Tämä on ollut miehen pitkäaikainen haave, itse en ole ollut innostunut, kun aikaa on muutenkin vähän, mutta nyt siis menin sen itse ostamaan.
Lyle: Minä myös olen miettinyt, jos laittaisi murun veljen kanssa samaan huoneeseen, tuleeko pelkkä katastrofi. Kun saa Antonin nukkumaan koko yön (ja milloin se ihme tapahtuu??) niin heivaan veljen huoneeseen. Kateellisena luin, kun joku kirjoitti, että joutui tunnin hyppäämässä vauvaa nukuttamassa, kun opettivat vauvan nukahtamaan omaan sänkyyn. Meillä että saa Antonin rauhoittumaan ilman tissiä, niin huutoa kuuluu noin 2>h, siinä vaiheessa kun erehtyy viemään sänkyyn pojan, koko show alkaa alusta. Juu ei ihan tunnissa selvitä, nyt kun yskä alkaa olla voitettu, alan pitämään unikoulua ja samalla opetan Antonin nukahtamaan omaan sänkyyn tai vahintään syliin paijauksen avulla.
VälipalaG: Anton ei juurikaan syö välipalaa, mutta tarjoan aina =) Usein tarjoan Gefilus Kidius jogurtteja/hed.sosetta/banaania/omenaa/kiisseliä/leipää/ylipäänsä hedelmiä/viiliä/piimää/olen antanut nokkamukista niitä Danone juotavia jogurtteja, ne menevät aika hyvin alas. Kuten sanottu juuri koskaan ei välipalaa syödä
Vappusuunnitelmat: Mennään kaupungille (aamupäivällä) ostetaan pojille pallot ja sitten grillaamaan minun vanhemmilleni, eli leppoisaa oleilua ei kummempaa. Ehkä tapaamme ystävämme kaupungilla =)
Kai tästä täytyy mennä siivoamaan, että pääsee joskus ulos lasten kanssa, hauskaa päivää kaikille =)
T:Mareila+Anton 11kk
Ihana kevätaurinko! Iiiiiiiihanaa kuivata pyykkejä pihalla, ah, elämän suurimpia nautintoja! :) Mulla on joku pyykkifetissi, musta on nautinnollista ripustaa pyykkejä narulle ja hakea niitä tuoreelta tuoksuvina pois narulta. Valitettavasti siihen se ihanuus loppuu, inhoan silittämistä ja viikkaamista. Eli ei siitä ulkona kuivattamisesta lopulta vastaavaa hyötyä taida olla, kun puhtaat pyykit pölyttyy sisällä pinoissa viikon, kaksi, kolmekin, tai päätyvät suoraan pinosta kiertoon...
Kuuraamista piisaa täällä edelleenkin, mutta ei stressiä. Vessaa kuivatellaan sen viime viikon pesukoneen poistovesihässäkän jäljiltä. Onneksi se on tuossa " elintasomokkulan" puolella, eikä hapantamassa varsinaista taloa. Meillä on myös aikomus jossain vaiheessa siirtää vessan paikka kokonaan toisaalle, joten nyt mennään tuolla. Joku meidän kavereista kutsui sitä espanjalaiseksi vessaksi :D
Me käytiin keskiviikkona tutustumassa hoitopaikkaan ja tänään toistamiseen. Helka menee ryhmäperhepäiväkotiin, jossa se on toistaiseksi pienin. Nyyh, mulla on ollut tippa linssissä keskiviikosta lähtien ja vatsassa möykky. Nyt tuntuu ihan kamalalta viedä tuo pikkunen piiperö hoitoon ja hirvittää miten vähän aikaa jää päivästä yhdessäoloon. Miten muuten muut työssäkäyvät olette järjestäneet iltapäiväohjemanne? Tuntuu että ruuanlaittoon hurahtaa jo vaikka kuinka paljon arvokasta aikaa, ja kaupassa jos käy niin sehän on jo nukkumaanmenoaika.
VälipalaG: Äääh. Helka ei mikään hirmu syöpöttelijä ole muutenkaan, eikä välipala varsinkaan ole mikään hittituote. Ihan sama mitä tarjoaa, ei se sitä juurikaan syö. Helka haluaa ämmää välipalaksi eikä sitten muuta. Helka on oikeastaan täysin siirtynyt samoihin ruokiin mitä mekin syödään, kun ei se paljon mitään syö kumminkaan, niin en ole viitsinyt ostaa erikseen mitään lasten jugurtteja. Sen mitä se jugurttia syö, niin on jotain A-jugurttia tai luomujugurttia.
Kappas, tyttö käveli itse olohuoneeseen päiväunilta! Pitää lähtee pottaharjoituksiin.
Äkkiä koneella piipahtamaan ja sitten takaisin hommiin :-) Huomenna on Elmon 1 vee sukujuhlat ja mulla on lähes kaikki tekemättä. No kyllä tämä tästä. Se vaan houkuttaa tuo aurinkokin ulkona niin puoleensa, että ei paljon viitsisi täällä sisällä kökkiä.
Galluppeihin ja kysymyksiin.
VÄLIPALA syödään joka päivä ja yleensä Elmo syö sen. Tarjolla on vaihtelevasti leipää, jogurttia, muroja, hedelmäsalaattia, hedelmärahkaa, pirtelöä jos olen viitseliäs pullaa, mustikkapiirakkaa, muffinsseja, pasteijoita. Milloin mitäkin ;-)
OMA HUONE ?? Kyllä ehdottomasti. Elmo siirrettiin vasta 9 kk omaan huoneeseen ja yölliset rumbat loppuivat 2-3 yössä lähes seinään. Ilmeisesti meillä kuitenkin oli ongelmana myös hyvin herkkäuninen äiti, joka heräsi joka kyljen kääntöön ja oli tikkana palvelemassa. Mutta siis suosittelen. Nykyään iltaisin kun olen vielä hereillä olkkarissa, kuulen kun Elmo inahtaa, mutta harvemmin vaatii mitään toimia. Jos nukkuisin metrin päässä varmistaisin varmaan herran heräämisen ryntäämällä sängyn luo.
SISARUKSET SAMAAN HUONEESEEN ???? Meillä isoilla pojilla on ikä-eroa 2 v 7 kk. Keskimmäinen siirrettiin veikan kanssa samaan huoneeseen ½ v iässä ja kaikki meni hyvin. Keskimmäinen on kyllä aina ollut järkyttävän hyvä nukkuja ( kutern isänsä) ja vieressä saa räjähtää vaikka pommi ilman että herra herää. Keskimmäinen myöskin nukkui yöt putkeen tuosta ½ vuotiaasta lähtien. Toisaalta ne harvat kerrat kun keskimmäinen on yöllä tullut kipeäksi ja sängystä huudellut, niin eipä ole isoveikka siihen herännyt. Jotenkin uskon, että hyväuninen terve lapsi herää vain siihen, mihin on tarkoitus. En minä ainakaan herää miehen kelloon vaikka se soi vieressä, jos tiedän saavani nukkua. Jos taas tiedän, että kello soi minulle herään siihen varmasti. Mies puolestaan ei ikinä herää yöllä vauvan itkuun, koska hän alitajunnassa tietää minun hoitavan asian. No joo sekavaa, mutta näin meillä.
VAPPU Vietetään meidän pihalla grillaillen ja leikkien. Lapsiperhe ystäviä tulee 3-4, joten vilinää riittää. Toisaalta lapsilla on leikkiseuraa ja aikuisilla juttuseuraa ;-) Mummi on lupautunut ottamaan Elmon jahka hän on unille menossa ja näin isot pojat saavat vähän pelivaraa valvoa ja juhlia pidempään.
Mutta nyt mars hommiin, eihän tästä muuten mitään tule
Errj kyseli töissäkäyvien iltarytmeistä... Meillä näin:
Haemme lapset miehen kanssa puoli neljän aikoihin hoidosta ja menemme kotiin. Hyvällä ilmalla jäämme pihalle, ja sillä välin mies valmistaa ruuan, jota nautimme klo 16:30-17 alkaen. Sitten katsomme lastenohjelmat ja leikimme. Isoveikalla on ma ja to omat harrastukset kuuden kieppeillä. Äiti vie muskariin, isi vie liikkariin. Ja Pihla saa toisen vanhemman jakamattoman huomion tuolloin. Sitten vaille seiskan käymme pesuilla, syömme iltapalan, luemme satuja, ja kahdeksan jälkeen on lapset nukkumassa. Illalla on tiskien ja pyykkien vuoro sekä yleistä kämpän huoltoa... No joo, usein rojahdamme ihan vain sohvalle.
Kaupassa käynnin pyrimme hoitamaan kerran kaksi viikossa, jotta siihen ei tuhrautuisi liikaa aikaa. Ruokia valmistamme myös ennakkoon, koska Pihla on ainakin tosi nälkäinen jo puoli viisi.
Meneehän se ilta nopeasti, mutta kyllä siinä myös kerkee yhtä sun toista. Se on sitä laatuaikaa, jolloin keskitytään ihan vian olemiseen ja leikkimiseen. Kännykkä ja tietokone on kiinni. Siivoukset ehtii sitten viikonloppuna paremmin.
Eli näin meillä. Tsemppiä teille hoidon alkuun!
Lyle
Kohta sitä ollaan " taaperoita" ! Haikeaa...
Helvi ei ole nyt neljään päivään syönyt oikeaa ruokaa kuin nimeksi (siis lusikallisen, korkeintaan pari päivässä). Johtuu varmaan oksennustaudista, mutta saisi jo mennä ohitse ja tuttu suursyömäri palata! On vielä muutenkin tavallista rauhallisempi. Ihan outoa, kun normaalisti vilistää valonnopeudella paikasta toiseen.
Eipä tässä sen kummempia ollut mielessä. Anoppi oli täällä pari päivää ja imuroi, pyykkäsi, viikkasi ja pölytti koko talon (ihanaa!) ja nyt on ihanan raikas talo. Kuinkahan kauan säilyy tällaisena? Aina - jokaisen suuren siivouksen jälkee - vannon, että NYT pidämme järjestyksen yllä, mutta jokaisen siivouksen jälkeen on talo taas puolessa viikossa yhtä sekainen ja parin viikon päästä yhtä likainen kuin aina ennenkin... Meillä ei ainakaan allergioita synny liiallisen hygienian takia!!!
Kiitos joka ikiselle teistä mahtavasta vauvavuosinettiseurasta!!!
Meillä on tosiaan ollu mun vanhemmat joten en ole löytänyt tietäni koneelle ja nyt tulin pikasesti tänne, huomenna en varmaan ehdi. Meillä on miehen kanssa myös " 8-vuotispäivät" huomenna ja pääsemme *KAKSIN* ravintolaan syömään =D Täysin merkillistä, kolmeen ja puoleen vuoteen ei olla oltu kaksin ulkona...
Niin, kun katselen Amandaa niin ei meinaa uskoa silmiä ja korvia, niin iso tyttö siitä on tullut. Osaa jopa kinastella sisarusten kanssa, toisaalta myös lohduttaa. Varmaan kaikki muutkin ovat huomanneet isoja muutoksia hipuissaan =)
Äh, ei minulla mitään muuta kuin KIITOS ja halit kaikille! Taaperoissa tavataan!
Hui! Ei voi kuin äimistellä kuinka äkkiä tämä vuosi on mennyt. Silti tuntuu kuin viime vuoden vapusta olisi iäisyys aikaa. Minusta varsinkin nämä viime kuukaudet ovat hurahtaneet melkein huomaamatta ohitse. Johtuu varmaan siitäkin, että meillä on ollut isoja muutoksia elämässä, mutta kyllä päivien tahti on kiihtynyt sitä mukaa kun tytön tahti on kiihtynyt. Ei ole enää ollut samalla tavalla aikaa miettiä kuin vastasyntyneen kanssa, mm. imettämisen aikana. Tai ehkä sitä oli vaan niin pöllähtänyt ne ekat kuukaudet, että kaikki meni vähän kuin hidastetussa filmissä ja sumussa näin jälkikäteen ajateltuna.
Oma huoneG: ei, kun ei ole ollut tilaa toistaiseksi. Nyt kun hoitoon vieminen lähestyy, olen kieltäymyksen tilassa kaiken sellaisen suhteen joka tuntuu vievän Helkaa kauemmas minusta! :)
Helka on muuten nukkunut viime aikoina yllättävänkin hyvin, siis tän viimeisimmän muuton jälkeen. Vähän pelkäsin, että muutto sekoittaa yöunet kuten edellisellä kerralla, mutta onneksi kävi melkein päinvastoin. Edellinen makuuhuone olikin tosi valoisa, sillä on varmaan paljon vaikutusta asiaan. Viime yöt on tosin olleet ihmeellistä ähinää, mutta syy löytyi tänään yläikenestä: eka poskihammas näkyy! Ajatelkaas muuten, meillä on tähän vauvavuoteen mahtunut kaksi muuttoa!!
Lapastiedustelu illan päätteeksi: miten saa lapaset pysymään lapsen kädessä? Jos siis lapsi osaa ottaa ne pois, jonka jälkeen tulee voitonriemuisena esittelemään saalistaan äidille, joka turhautuneena sadannenmiljoonannenkerran laittaa lapaset takaisin käteen ja kertoo että eisaaottaalapasiapoiskoskatuleekylmä.
Ilmapalloilevaista vappua kaikille!
Noniin, viimeistä päivää viedään vauvapuolella... Ja kas kummaa että siitäkin tulee haikea olo. Muistelin juuri viime vappua, silloin meillä oli suuri ensimmäinen kynsienleikkausoperaatio vappuaattona:) Ja sen lisäksi olin toipumassa maailman kammottavimmasta oksutaudista, hassuja muistoja:)
VälipalaG: Meillä kanssa syödään aika paljon viiliä/jugurttia hedelmäsoseilla höystettynä. Joskus harvoin leipää tms. En oikein ole keksinyt mitä tarjoaisin, mutta nythän sain kivoja vinkkejä!
Vappusuunnitelmat: Oskari menee mummilaan yöksi ja me menemme serkkuni luokse grillaamaan ja nautimme varmaan samalla vähän ¿vappusimaa¿. Onkin tosi ihana päästä vähän näkemään muitakin ihmisiä, tuntuu että nykyään on niin vähän vapaa-aikaa että se menee sitten tiiviisti kotosalla Oskarin kanssa touhuten. Nyt mekin ollaan löydetty nuo pihaleikit, tosin Oskarista on hauska vain juosta ja kävellä ympäriinsä... Ja minäitteä täällä myös, auttaa ei saa. Jos erehdyn häntä pihalla nostamaan pystyyn kaatumisen jälkeen niin auta armias, hirveä huuto ja ärinä:)
Errj kyseli töissäkäyvien iltarytmeistä... Mä olen tuohon aika huono vastaamaan kun olen ¿vuorotöissä¿, mutta siis mies hakee Oskarin yleensä viideltä mummilasta. Siellä hän on syönyt jo ruuan, joten ilta menee sitten leikkiessä ja mitä nyt sitten tekevätkään:) Jos minä olen illan kotona, yritän tehdä jossain välissä vähän kotitöitä ja valmistella mahdollisesti seuraavan päivän ruokaa. Iltatoimiin ryhdytään tuossa puoli kahdeksan aikaan ja nukkumassa Oskari on viimeistään yhdeksältä. Sitten onkin sitä omaa aikaa jota kulutan yleensä sohvalla telkkaria katsoen tai lukien.
OmahuoneG: Meillä ei ole mahdollisuutta siirtää omaan huoneeseen, joten nukumme samassa. Aika hyvin kuitenkin toimii, mutta totta on, että herään jokaiseen ¿isompaan¿ kitinään. Nyt olen tosin oppinut etten rynnistä heti herraa palvelemaan ja usein käykin niin että jatkaa uniaan itsekseen.
Mietin tuota Errj:n kertomaa hoitoonlähtöahdistusta (liittyen siis äitiin) niin mulla on vieläkin välillä pala kurkussa kun äitini hakee Oskarin luokseen. Juuri tällä viikolla kun olivat tuosta pihasta lähdössä autolla ja vilkutin, niin auton kääntyessä kulman taakse, näin kuinka Oskari kaula pitkänä kurkotteli ikkunasta että näki minut kun vilkutin. Voi nyyh, että tuli paha mieli ja huono omatunto ja ties mitä... Mutta kai siihenkin vielä tottuu:) Niin ja tuohon lapastiedusteluun en osaa antaa vinkkiä. Meillä ainakin vielä toistaiseksi pysyy lapaset kädessä. Kengännauhat tosin avataan joka välissä ja sitten kompuroidaan.
Mutta nyt pyörittämään pyykkirumbaa ja sitten syömään. Kiitos kaikille ihanille hippumammoille mahtavasta vauvavuodesta, hauskaa vappua ja Taaperoissa tavataan!
Miiru ja Oskari
nopsat sormet =) Ihan ensiksi KIITOS TEILLE KAIKILLE IHANILLE, RAKKAILLE NETTIYSTÄVILLE KULUNEESTA VUODESTA JA VERTAISTUESTA. ILMAN TEITÄ OLISIN PIIRUN VERRAN PÖPIMPI =) TAAPEROISSA TAVATAAN TAAS =)
Hirveän haikeata on kun vauva vuosi loppuu, meillä tosin vasta ensi perjantaina, mitä lähemmäs 1-vuotis päivä tulee, sen enemmän alan miettiä synnytystä ja Antonin ekoja kuukausia. Minä olen aina nauttinut pikkuvauva ajasta tosi paljon, sitä odotellessa...
Errjn lapasG: Minä olen suosiolla luopunut lapasista, ilman lapasia ollaan hiekkiksella. Rattaisiin kun nukahdetaan niin sitten laitan lapaset käteen.
Kentille ja Miehelle OIKEIN HAUSKAA RAVINTOLA ILTAA =)
Me lähdetään kaupungille ja ostetaan pojuille pallot tavataan siellä minun siskoni ja ollaan vaan. Sitten illalla minun vanhemmille ja sieltä kotiin. Huomenna siivoan esikoisen huoneen ja heitän rikkimenneet lelut pois.
OIKEIN HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE
T: Mareila´+Anton 11kk
Piti vielä luultavasti viimeisenä kirjoitella tänne vauva puolelle. On jotenkin niin kovin haikeaa siirtyä tuonne taaperopuolelle, täältä sitä vaan itsensä löytää vaikka tuolla taaperopuolella olisi paljon enemmän meidän poikaa koskevia juttuja. Kyllähän se vauvakuume kovasti takaraivossa jyskyttää, mutta nautin täysillä siitä kun näkee kuinka pikkunen kehittyy ja ymmärtää jo paljon puhetta.
Meillä tämä ilta ihan niin kuin kaikki muutkin, vain sillä erolla että ilmapallo liehuu partsilla. Huomenna lähdetään aamusta kaivariin katselemaan.
Oli oikein kiva kulla, että muillakin on ongelmia syömisen ja välipaljoen kanssa. Olen monesti miettinyt, ettöä mistä tuo ikiliikkuja saa kaiken energiansa kun ei paljon mitään syö. Parhaiten uppoaisi sormiruoat, mutta tuntuu että ei niistä oiken nälkä mene. Eiköhän tämäkin ole ohimenevää.
Nyt töllöä katsomaan ja tavataan taaperopuolella.
Ja kiitos ja niiaus teille kaikille tuesta, taustalla olllaan aina oltu =)
-Kuukkis&Leevi11.4-
Ja kiitos vaan kaikille seurasta täällä vauvapuolella:)
Tuossa äsken vasta huomasin että miun viimekertainen pinoiluyritys tulikin tänne perille..silloin en tosin sattuneesta syystä ehtinytkään kirjoittamaan ja tuli tosiaan pikainen tervehdys:)
Ei mulla nytkään kyllä sen ihmeempiä ollut, taaperoissa tavataan!
-Milenna ja Miia 27.4-
Pakko käydä vielä tekemässä viimeinen pinoutuminen vauvapuolella, vaikkei asiaa varsinaisesti olekaan. Fiilikset: haikeutta, ylpeyttä, onnea!
Huomenna on mulla sitten töihinmeno edessä. Mies lähti Helkan kanssa ulos, jotta saan rauhassa vähän kerrata työasioita (niin ja missäs minä oikein olenkaan...). Nyt taas tuntuu ihan mukavalta lähteä töihin, kun on kerrannut asioita ja muistanut että ai niin, minähän olen näistäkin asioista kiinnostunut :) Mulla on kyllä ollut erittäin täysipainoinen Vauvavuosi, ei ole paljon muut asiat päässä liikkuneet. Kiva tauko, ehkä sitä osaa taas arvostaa työelämääkin eri tavalla.
Ja minunkin puolestani KIITOS kaikille hyvästä seurasta, vertaistuesta, neuvoista, vinkeistä, kokemuksista, itkuista ja nauruista. Ennen raskautta olin sitä mieltä, että nettikeskusteluissa pyöriminen on vähän omituista. Mutta koukkuun jäin, ja täytyy sanoa että ilman nettiä olisin varmasti huomattavasti neuroottisempi ja epävarmempi vanhempana. Hölynpölysuodatinta täytyy vaan muistaa huoltaa jatkuvasti :)
Kävin juuri laittamassa aloituksen tuonne taaperopuolelle, joten tässä tulee meidän hei heit vauvoihin! Hauskaa vappua kaikille!
t. ompunäiti ja Laura
Miten mä muka opin klikkautumaan taaperoihin, enkä vauvapuolelle?????????? Eikä mun vauva ole vielä mikään taapero !!!!!!!! Nyyh, kai se on.
Elmo sai mun kaverilta aika liikkis synttärikortin: siinä oli dumbo äitinsä hellässä syleilyssä :-) Kaveri totesi, että eiks toi ookin ihan niinkuin te kaks, kun teillä vähän toi napanuora on kirrannut koko vuoden....tarvis vissiin pikku hiljaa vähän katkasta ;-)
Elmo oppi muuten äsken sanomaan isi ;-) Vapun kunniaksi.
Joo mutta siis MINÄKIN PUOLESTANI KIITÄN TEITÄ KAIKKIA IHANIA IHMISIÄ HIENOSTA VAUVAVUODESTA JA YHDYN MAREILAAN TÄYSIN. iLMAN TEITÄ OLISIN PIIRUN VERRAN PÖLLÖMPI ;-)
Terv. Jonna Ja Elmo 1 veeeeeeeee
Joo, Mugskap kyseli, että paraneeko unet, kun siirtää omaan huoneeseen. Meillä esikoinen siirtyi nukkumaan omaan huoneeseen ollessaan noin 3kk ja unet parani hänellä ja ainakin äidillä, joka ei pystynyt enää reagoimaan joka tuhinaan.
pihla onkin sitten nukkunut meidän huoneessa, kun ei ole ollut tilaa siirtää muualle. Muutamme reilun viikon päästä ja sitten olis tarkoitus laittaa Pihla veikan kanssa samaan huoneeseen. ONko muilla kokemuksia tästä? Miten 3,5v ja 1v nukkuvat samassa huoneessa?
Jeps, nyt työn pariin. Ihanaa viikonloppua ja hauskoja juhlahetkiä synttärijuhlijoille.