Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erityislapsista ja nuorista

Vierailija
29.04.2018 |

Itseäni ADHD henkilönä ärsyttää välillä suunnattomasti se että kun puhutaan esimerkiksi erityislapsen koulunkäynnistä, porukka tulee valittamaan siitä kuinka ne ns. normaalit lapset ja muutkin ns. normaalit kärsivät erityislapsen käytöksen takia, mutta ajatteleeko kukaan koskaan miltä tästä itse erityislapsesta tuntuu? Jos se on niille normaaleille niin vaikeeta niin voin kertoa että se on sille erityislapselle 1000 kertaa vaikeampaa pärjätä oireidensa kanssa. Anteeksi nyt jos loukkasin jotakuta tai jos olen aivan väärässä mutta on mietityttänyt tämä asia jo pidempään.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ADHD henkilönä ärsyttää välillä suunnattomasti se että kun puhutaan esimerkiksi erityislapsen koulunkäynnistä, porukka tulee valittamaan siitä kuinka ne ns. normaalit lapset ja muutkin ns. normaalit kärsivät erityislapsen käytöksen takia, mutta ajatteleeko kukaan koskaan miltä tästä itse erityislapsesta tuntuu? Jos se on niille normaaleille niin vaikeeta niin voin kertoa että se on sille erityislapselle 1000 kertaa vaikeampaa pärjätä oireidensa kanssa. Anteeksi nyt jos loukkasin jotakuta tai jos olen aivan väärässä mutta on mietityttänyt tämä asia jo pidempään.

Se vaan menee niin, että jos luokassa on 15 oppilasta ja 1 niistä sekoilee, niin sekoilija saa loskat niskaan.

Vierailija
2/17 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös ADHD, tosin vasta aikuisena diagnosoitu, mutta minä en kärsinyt kouluiässä vaivastani mitenkään. Koulu ei sujunut, kapinoin, lintsasin jne, mutta en koskaan kokenut että minussa olisi mitään vikaa vaan siinä kamalassa pakkolaitoksessa jota kouluksi kutsutaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Käännetään toisinpäin: Miksi sinä kuvittelet, että sinulla on oikeus pilata ison massan "elämä"? Ts. jos et osaa toimia toisia häiritsemättä, sinun pitää lähteä pois. Tottakai ongelma voi olla sairaudessasi, mutta ei ole oikein laittaa muita kärsimään siitä, että sinulla on vaikeaa.

Vierailija
4/17 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Käännetään toisinpäin: Miksi sinä kuvittelet, että sinulla on oikeus pilata ison massan "elämä"? Ts. jos et osaa toimia toisia häiritsemättä, sinun pitää lähteä pois. Tottakai ongelma voi olla sairaudessasi, mutta ei ole oikein laittaa muita kärsimään siitä, että sinulla on vaikeaa.

Ei ei, siis pointti ei ollut se että erityislapsi saisi sairautensa varjolla käyttäytyä miten huvittaa tai pilata jonkun toisen elämän ei tietenkään saa, vaan tarkoitin lähinnä sitä että ajatellaanko erityislapsen tunteita näissä tilanteissa juuri ollenkaan. En nyt osaa selittää tätä taas oikein mutta ymmärsittekö? Kun välillä tuntuu että erityislapsi saa hoitoakin vaan sen takia ettei hän olisi toisille ihmisille niin raskas. Mutta eikö hänen pitäisi saada hoitoa itsensä takia?

Ap

Vierailija
5/17 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan pitäisi saada hoitoa, että tavalliset jaksaisivat erityisiä. 

Vierailija
6/17 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ei, siis pointti ei ollut se että erityislapsi saisi sairautensa varjolla käyttäytyä miten huvittaa tai pilata jonkun toisen elämän ei tietenkään saa, vaan tarkoitin lähinnä sitä että ajatellaanko erityislapsen tunteita näissä tilanteissa juuri ollenkaan. En nyt osaa selittää tätä taas oikein mutta ymmärsittekö? Kun välillä tuntuu että erityislapsi saa hoitoakin vaan sen takia ettei hän olisi toisille ihmisille niin raskas. Mutta eikö hänen pitäisi saada hoitoa itsensä takia?

Ap

Mistä sinulla on käsitys, ettei erityislapsi/-nuori saa hoitoa ihan itsensä takia? Hän saa hoitoa, jotta osaisi toimia oikein, tulisi hyväksytyksi porukkaan ja hän saisi rakennettua tulevaisuuden oppimalla oikeita toimintatapoja.

Voinpa vielä senkin sanoa, että erityislasten/-nuorten ympärillä pyörii semmoinen ruletti nykyään, ettei mitään rajaa. Kuinka paljon sitä pitäisi vielä panostaa lisää, jotta varmaan olisi tarpeeksi?

Vierailija
7/17 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tsemiä ap. Itse en ole ns. "erityinen", mutta ymmärrän sinua hyvin. Olen työskennellyt alakoulussa ja huomannut koululuokissa tapahtuvan paljon kaikenlaista, joista erityinen saa syyt niskaansa, vaikka kiusaajat/häiriköt olisivatkin luokan tyttöjä. He osaavat vaan aina kääntää kaiken erityisen syyksi ja tyttöjen vanhemmat eivät tietenkään usko nupuissaan olevan mitään vikaa.

Vierailija
8/17 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä sinulla on käsitys, ettei erityislapsi/-nuori saa hoitoa ihan itsensä takia? Hän saa hoitoa, jotta osaisi toimia oikein, tulisi hyväksytyksi porukkaan ja hän saisi rakennettua tulevaisuuden oppimalla oikeita toimintatapoja.

Voinpa vielä senkin sanoa, että erityislasten/-nuorten ympärillä pyörii semmoinen ruletti nykyään, ettei mitään rajaa. Kuinka paljon sitä pitäisi vielä panostaa lisää, jotta varmaan olisi tarpeeksi?

Ei varmasti kaikissa tapauksissa olekaan näin. Ja kyllä minä itsekin tiedän minkälainen ruletti tämän asian ympärillä nykyään pyörii. Tarkoitin nyt vain sitä kun normaalit ihmiset sanovat kuinka heillä on niin vaikeaa erityislapsen takia, mutta ymmärtävätköhän he ollenkaan kuinka vaikeaa se on lapselle itselle.

Vierailija
9/17 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei varmaankaan itse valitse syntyykö erityislapseksi vai ei. Sinä voit itse lähteä pois, jos et sitä ymmärrä. Itse olen "tavallinen" ja kestän kyllä "erityiset". Sen sijaan kaltaisesi itsekkäät ihmiset suututtavat.

Vierailija
10/17 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä edes tarvitse olla mitään diagnoosia, riittää, ettei sovi ”muottiin”. Koulussa mainetta ja kunniaa saa ne, jotka eivät näy ja kuulu.

Vierailija
11/17 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempana olen kiinnostunut lapseni mahdollisuudesta oppia ja hänen tulevaisuudestaan. Se kuinka vaikeata erityislapsella on ei ole minun prioriteettini, vaan koulun pitäisi huolehtia siitä.

Ap mikä siis pointtisi oli? Haluaisitko muiden vanhempien ja lasten muuttavan jotenkin käytöstään, vai riittääkö että ymmärtävät erityislasten vaikean elämän?

Ymmärrän kyllä että erityislapsilla on vaikeaa, mutta en hyväksy että saavat häiriköidä muun luokan oppimista. Tästä en syytä lapsia, enkä yksittäisiä opettajia, jotka ovat voimattomia ilman erityislasten kanssa toimimiseen tarvittavaa koulutusta ja riittäviä resursseja.

Itse näkisin että ihmisten syyllistämisen sijaan pitäisi pyrkiä vaikuttamaan kunnissa toiminnasta päättäviin henkilöihin (lautakunta ja opetustoimenjohtaja, sekä budjettiin) ja tuomaan uudistuksia valtakunnan tasolle (toimintaväylä yhdistysten kautta tai kontakteja oman alueen edustajiin, sekä vaikka julkisuus ja kansalaisaloite).

Vierailija
12/17 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin tämä ärsyttää, olen itse ADHD ja tavallisessa luokassa. Olen koko peruskoulun ajan haaveillut pääseväni pienempään ryhmään, mutta valitettavasti en ole päässyt, koska ongelmani eivät kuitenkaan ole niin suuria. En itse häiritse muita, mutta häiriinnyn helposti metelistä ja vain oma oppimiseni kärsii. Meillä siis monissa aineissa saa työskennellä parin kanssa ja siinä saa sitten samalla jutella, mutta minä teen työni aina yksin ja yritän keskittyä niihin täysillä. Opettajat eivät oikein välitä tästä ongelmasta, enkä saa käyttää edes korvatulppia, vaikka se todennäköisesti helpottaisi työskentelyäni.

Emme me itse valitse luokkaamme, emmekä voi vaikuttaa näihin ryhmiin. Te aikuiset voitte ainakin yrittää äänestämällä oikein ja puhumalla asiasta rohkeasti, jos se häiritsee teitä.

T. 14-vuotias erityislapsi

Vierailija
13/17 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei varmaankaan itse valitse syntyykö erityislapseksi vai ei. Sinä voit itse lähteä pois, jos et sitä ymmärrä. Itse olen "tavallinen" ja kestän kyllä "erityiset". Sen sijaan kaltaisesi itsekkäät ihmiset suututtavat.

Työskentelen päivittäin erityisnuorten kanssa ja suurin virhe on heidän paapomisensa. Pahinta on pienluokat. Tyhmyys tiivistyy joukossa ja perusperiaate on täysin väärä siinä, että aletaan tekemään asioista helpompaa sen sijaan, että vaadittaisiin kunnolla. Pienluokka on nuoren viimeinen pesäke, en näe siinä mitään hyvää. Ainoa hyvä on, että täysin mahdottomien nuorten kanssa se toimii säilönä, etteivät pyöri normaalien nuorten jaloissa häiritsemässä heidän elämäänsä.

Kun vertaan nuoria, joiden peruslähtökohta on sama, niin pienluokalla vuosia pesinyt on täydellinen nahjus, akateemisesti osaamaton ja sosiaalinen tumpelo, kun se isossa luokassa mukana notkunut saattaa vihata koulua, mutta samalla on paljon osaavampi ja taitavampi toiminnassaan. Miksi? Koska häneltä on vaadittu, on pakotettu yrittämään, on katsonut sivusta osaavampia nuoria.

Vierailija
14/17 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen päivittäin erityisnuorten kanssa ja suurin virhe on heidän paapomisensa. Pahinta on pienluokat. Tyhmyys tiivistyy joukossa ja perusperiaate on täysin väärä siinä, että aletaan tekemään asioista helpompaa sen sijaan, että vaadittaisiin kunnolla. Pienluokka on nuoren viimeinen pesäke, en näe siinä mitään hyvää. Ainoa hyvä on, että täysin mahdottomien nuorten kanssa se toimii säilönä, etteivät pyöri normaalien nuorten jaloissa häiritsemässä heidän elämäänsä.

Kun vertaan nuoria, joiden peruslähtökohta on sama, niin pienluokalla vuosia pesinyt on täydellinen nahjus, akateemisesti osaamaton ja sosiaalinen tumpelo, kun se isossa luokassa mukana notkunut saattaa vihata koulua, mutta samalla on paljon osaavampi ja taitavampi toiminnassaan. Miksi? Koska häneltä on vaadittu, on pakotettu yrittämään, on katsonut sivusta osaavampia nuoria.

Et todellakaan työskentele missään erityisluokassa.

Vierailija
15/17 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on omat ongelmansa, jotka kokevat tärkeiksi. Näiden keskinäinen vertailu siitä kenellä on vaikeinta ei johda mihinkään.

Toinen ei välttämättä pysty sanomaan kuinka paljon joku oletettu normaali lapsi voi kärsiä häiriöistä (esim viime aikoina puhuttaneet erityisherkät tai introvertit). Samoin kuin kukaan toinen ei välttämättä tiedä miltä toisesta ADHD lapsesta tai nuoresta tuntuu.

Meillä on tapana nähdä asioita omien kokemusten kautta. Jos ap peräänkuulutat ymmärrystä erityislapsille ja nuorille, niin sinulta itseltäsi voisi toivoa samoin ymmärrystä muille, esim. ihan niille tavislapsille ja heidän kokemilleen ongelmilleen.

Vierailija
16/17 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kärsii kaikki, tavikset ja erityiset. Erityislapsi joutuu silmätikuksi ja hän häiritsee muita, eikä opettajalla ole aikaa huolehtia, että kaikki oppivat, kun yksi vaatii erityishuomiota.

Vierailija
17/17 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et näytä tekstisi perusteella itsekään olevan akateeminen.