Miten olette lopettaneet SSRI/SNRI-lääkkeen?
Olen lopettamassa Cymbalta 60 mg. Viikko sitten pudotin annoksen 30 mg:aan, jatkoin sillä 4 pv ja nyt 3 päivänä olen vähentänyt joka päivä hieman. Tänään helmiä oli kapselissa ehkä 1/5.
Selkeästi vasta tänään on tullut huimausta ja ihon pistelyä varsinkin suussa. Ajattelin huomenna kaivaa niitä helmiä taas pois lisää ja lopettaa kokonaan muutaman päivän sisällä.
Miltä kuulostaa?
Kommentit (16)
Lopetettava todella hitaasti. Pudota annosta pienissä määrin parin viikon/kuukauden jaksoissa muuten kamalat sivuoireet.
En ymmärrä mikä siinä on niin vaikea.. Se on otettava itseä niskasta kiinni ja lopetettava kerralla! Samaa sanon tupakoitsijoille ja muille addikteille! Itse en ole koskaan käyttänyt tuollaisia lääkkeitä mutta kyllä niistä varmasti eroon pääsee,
No, mä lopetin sertralin 50mg vai 100mg ihan seinään, tein viikon jotain kuolemaa. Toi kuulostaa järkevältä.
Lopetin vuoden kestäneet 150 mg Venlafaxiinit kertalaakista, kun alkoi v*tuttamaan koko lääke. Krapulaista vapinaa kesti muutaman päivän ja olo oli rankempi kuin pitkän vapun jälkeen, mutta kyllä kannatti...
Cymbalta 120mg, pudotin annostuksen puoleen pariksi viikoksi, n. viikon ajan sitten otin sieltä 60mg kapselista lääkettä pois vähän ja sitten lopetin kokonaan. Ainakin kuukauden hirveät viekkarit, en saanut nukuttua mutten jaksanut tehdä mitään, vitutti ja masensi ja itketti, oksensin melkein kaiken minkä söin ja vatsa muutenkin aivan sekaisin ja laihduin paljon nopeasti. Ihan järkyttävät päänsäryt ja huimaukset jne. Pikkuhiljaa onneksi helpotti. Lopetin kyllä ihan liian nopeasti mutta toisaalta ei kyllä kaduta, kunhan pääsi siitä lamaavasta myrkystä eroon.
Cipralexiä 20 mg annoksesta vähentelin kahden viikon välein annoksen puolittamalla. Olin syönyt niitä kolmisen vuotta. Lopettamisoireet alkoivat vasta kun siirryin n. 2,5 mg murusista nollille. Tämä oli psykiatrin antama aikataulu. Oireita olivat juurikin ne kuuluisat "sähköiskut" pään sisällä katsetta siirtäessä ja erittäin ärtyisä olo. Muutkin tunteet tulvahtivat esiin oikein kunnolla, sekä mukavat että ikävät. Oli vaikea saada nukuttua kunnolla. Parin viikon jälkeen olo alkoi tasantua ja normalisoitua.
Kyllä ne vieroitusoireet kestää, ihmiset vaan aina pelottelevat netissä! Ei ne ole lievää huimausta, pahoinvointia ja sähköiskumaisia tuntemuksia kummempia. Mitä hitaammin lopettaa, sitä lievempinä ne tulee. Toisaalta jos on valmis kestämään vähän tuike.mat oireet parin päivän ajan, niin pääsee lääkkeestä nopeammin eroon.
Seromexin vähensin hiljalleen 3/4 viikon, sitten 2/4 pari viikkoa, 1/4 viikon ja sitten pois. Ei tullut mitään oireita enkä yli viiteen vuoteen ole tarvinnut sitä. Jos paniikkihäiriö yrittää palata saan sen kuriin (ainakin vielä) omassa päässäni.
Lähdin talvilomalle ja unohdin lääkkeet kotiin. Hups. En huomannut mitään epäsuotuisia vaikutuksia. Tosin epäilin jo aikaisemmin, että lääkitys oli ylimitoitettu tilanteeseeni nähden. Sain paremmin nukuttua lääkkeiden kanssa, mutta unen laatu ja määrä ei sitten toisaalta huonontunut, kun lääkkeet jäivät kerrasta pois.
Lopetin aikoinaan Sertralin 200mg seinään. Helvetin huono idea, en suosittele. Meni muutama viikko kun tuntui että jalat lähtee alta, kaikki raajat puutuivat äkkiseltään, meinasin pyörtyä sinne tänne ja koko kroppa oli ihan sekaisin kaikin puolin. Toivon ettei kukaan ole niin tyhmä kuin minä olin, hiljakseen niistä täytyy eroon totutella.
Mä en meinannut päästä millään eroon. Vaikka vähensin annosta 1/4 kerrallaan, oireet oli täysin työkyvyttömäksi tekevät. En pystynyt vähentämään. Vasta kesälomalla, ja valitettavasti alkoholin avulla, pystyin. Lopetin silloin kuin seinään ja join viinaa niin paljon että oireet päättyivät kännin alle. Ei kyllä kellekään suositeltavaa, mutta itselleni oli ainoa keino päästä irti.
Pääsin niistä eroon aloittamalla hepon käytön.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin vuoden kestäneet 150 mg Venlafaxiinit kertalaakista, kun alkoi v*tuttamaan koko lääke. Krapulaista vapinaa kesti muutaman päivän ja olo oli rankempi kuin pitkän vapun jälkeen, mutta kyllä kannatti...
Minä taisin käyttää pari viikkoa 75mg ja siitä lopetus seinään. Se krapulainen olo kesti melkein viikon.
Ite lopettanu kans aina seinään. ei ne viekkarit kauaa kestä. onhan se sivuhuimaus yms. melko hanurista mut helposti sen kestää. joskus venlat lopetin sillee, että vähensin niitä kapselin sisällä olevia pillereitä ja kun ne loppui, niin jatkoin joskus jäljelle jääneillä essitalopraameilla sitä lopetusta. Koska ne viekkarit tulee nimenomaan siitä sertraliinista, niin viekkarit pysyy niilläkin loitolla, vaikka venlat loppui. ei tainnut tulla mitään oireita silloin...
Kai se on yksilöllistä, miten kroppa reagoi lopettamiseen. Kun itellä ei ainakaan mitään ylitsepääsemätöntä oloa ole tullut.. huimausta vain. ehkä myös jotain heikotuksenomaista olotilaa..
Olen lopettanut optiparin kahdesti, 1 viikossa ja 4 viikossa. Kannattaa lopettaa hitaasti, se on paljon helpompaa kun lopetusoireet on lievempiä