Hotellisiivous työnä, mitä mieltä?
Kommentit (20)
Työ on tuttua. Raskasta ja hirvittävä kiire. Ei kiinnosta arvostetaanko vai ei. Viihdyin kyllä.
Hotellissa asioivana asiakkaana arvostan todella, että huone ja muutkin tilat siivotaan.
Hotellisiivojat on niitä reppanoita jotka joutuvat vaihtamaan jarruraitaisia lakanoita ja raaputtamaan kuivunutta mälliä lampuista. Itse arvostan siivojaa kuin siivoojaa mutta ei käy duuni kateeksi. Ihmiset on nimittäin sikoja. Monela sellainen asenne että siivoojillehan maksetaan siitä että siivotaan, mutta ei ole liikaa vaadittu vähän katsoa mitä jälkeensä jättää.
Ammattilaisena: ei ikinä. Huonot työehdot ja huono palkka suhteessa kiireeseen ja työn raskauteen.
Näkee kuinka naimisissa olevat miehet, sekstailee poikaystäviensä kanssa. Keikkatyöläisten irtosuhteita ym.
Itse on omaa työtään arvostettava. Siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Hotellissa asioivana asiakkaana arvostan todella, että huone ja muutkin tilat siivotaan.
Hotellissa ei siivota. Siellä vain siistitään sen verran, että näyttää tarpeeksi siivotulta.
Tein sitä hommaa muutaman kuukauden eikä ikinä enää. Täällä oli aikaisemmin pitkä ketju aiheesta. Ei ole minun aloittama, mutta kuvaa hyvin totuutta:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4385348/ketju/totuus_hotellien_glamouri…
Ihana mennä siistiin hotellihuoneeseen tai laivahyttiin eli arvostan kyllä.
Lomakohteissa siivoojat saavat minulta tippiä söpöistä pyyhekoristeista.
Ihan ok työtä mikäli pääsee sopivaan mielentilaan.
Kaikki vanhemmat työntekijät oli kyllä poikkeuksetta leikkauspotilaita, eli kovin montaa vuotta ei kannata tuolla työskennellä.
-entinen kerrossiivooja
Mä tein tuota yhden kesän opiskelijana. Olin kotikaupunkini, joka siis melko pieni kaupunki, ainoassa varsinaisessa hotellissa töissä. Työmäärä vaihteli kesän aikana melko paljon. Varsinkin alkukesästä työn sai jopa tehdä kunnolla, kun ei ollut niin paljon huoneita siivottavana. Mutta sitten oli joitain viikonloppuja, kun oli jotain tapahtumaa ja hotelli oli loppuunmyyty niin silloin sai painaa kyllä pitkää päivää kiireessä. Palkkahan nyt toki ei päätä huimannut mutta kyllä se sinkulle opiskelijalle riitti, oli se sentään isompi kuin opintotuki. En tiedä, kävikö mulla hyvä säkä, kun ei hirveästi näkynyt mitään eritteitä, kerran taisi olla oksennusta lakanassa. Mutta mulla oli muuten huono työilmapiiri paikassa, varsinkaan pomo ei ollut kovin miellyttävä henkilö. Kyllä sitä nyt sen yhden kesän teki, mutta en siitä oikeana ammattinani välittäisi. Työmääräkin varmasti vaihtelee riippuen sesongista ja hotellista. Varsinkin isoissa kaupungeissa ja turistikohteissa sesonkiaikoina varmasti ihan jäätävä kiire.
Hotellisiivoojan tehtävä on minimiajassa Luoda illuusio, että on puhdasta
Mies teki sitä melkein vuoden ja sanoi ettei ikinä uudestaan. Oli siivoojana eräässä isossa helsinkiläisessä hotellissa. Kaikki kollegat olivat ulkomaalaisia, ei siis ollut yhtään suomalaista siivoamassa. Asiakkaat kohtelivat kuin roskaa, myös muu henkilökunta välillä. Kauhea kiire ja stressi koko ajan, sai valituksia ihan kummallisista asioista ja jos et ole fyysisesti hyvässä kunnossa, niin unohda koko juttu. Saat siinä helposti selän ja koko kropan kipeäksi jos teet työtä hankalissa/väärissä asennoissa ja se työ käy tosiaan ihan salitreenistä. :D
Lisäksi palkka on surkea ja työ on usein vuorotyötä. Ainoa plussapuoli oli että aasialaiset jättivät joskus isoja tippejä siivojille, eurooppalaiset tai suomalaiset eivät tippaa siivoojia ollenkaan.
Ehkä jossain pienessä hotellissa (max. 20-30 huonetta) olisi vähän eri meininki mutta yli 100 huoneen hotellit on vaan ihan silkkaa p*skaa koko työ.
Raskastahan se oli, mut nuorempana mä viihdyin silti melkein kaksi vuotta.
Mä pidän siitä, että saa yksin tehdä työtä ja joku tulee avustamaan niinä päivinä kun ei vain pysty vaaditussa ajassa tekemään, juurikin jotkut erityisen sotkuiset tapahtumat. Tosiaan ulkomaalaisia on paljon, työntekijöinä kuin myös asiakkaissa, mikä piristää sekin.
Ainakin isossa hotellissa missä itse työskentelin, ottivat huomioon työntekijän perhetilanteen. Esim pienen lapsen äiti sai tehdä itselleen sopivia tunteja jolloin lapsi hoidossa.
Meidän työmaan siivooja kuluttaa enemmän aikaa taukotuvassa istuskeluun kuin vessojen siivoamiseen. Pyyhkii myös ensin rätillä pöntön päältä ja sitten samalla pyyhkii peilin, peili jää sellaiseksi rantuiseksi harmaaksi :/ Kesällä on ollut nuoria kesätyöntekijöitä ja jälki on ollut loistavaa ja vessa on tuoksunut puhtaalta!
Ups, kyse olikin hotellien siivoojista :s 18
Työ kuin työ, mitä väliä? En mä jaksa ainakaan ajatella miten muut ihmiset leipänsä tienaavat jos itse ovat tyytyväisiä.
Ei arvosteta. Saat juosta kello kaulassa koko ajan. Akkavaltainen ala eli jos sun naama ei miellytä voit joutua paskapuheiden ja kiusaamisen kohteeksi.ite jaksoin noin kolme vuotta ja se riitti.