Annoimme lapsellemme vahingossa kälyn varaaman nimen
Poikamme näytti heti synnyttyään Kaalepilta*, mutta mietimme nimeä noin kuukauden ennen nimiäisiä. Kaaleppi varmistui nimeksi, joka sitten nimiäisissä julkistettiin. Käly mainitsi juhlissa päättäneensä jo lapsena että hänen pojastaan tulee ehdottomasti Kaaleppi. Anoppi komppasi, ja tässä vaiheessa myös mieheni muisti että näinhän se olikin. Minulla ei ollut asiasta hajuakaan, eikä miehen muisti pelannut missään vaiheessa kun nimeä mietimme. Nyt anoppi voivottelee jatkuvasti vauvalle, miten tällä on tädin keksimä nimi. Jankuttaa rasittavuuteen saakka myös minulle, miten tyttärensä ei enää voi saada Kaaleppiaan vaikka on pikkutytöstä asti poikavauvasta haaveillut. "Kyllähän se nimi oli Sirpan* pojalle varattu." Huom., käly on 41-vuotias sinkku joka tuskin saa enää ainoatakaan Kaaleppia saati mitään muutakaan. Miten voisin päättää tämän shown tahdikkaasti?
* nimi muutettu
Kommentit (34)
Minulle aikonaan mietitty nimi oli annettu naapuritalon tytölle, ristiäiset muutaman viikon välillä. Kuulin tämän vasta aikuisena ja olen iloinen ettei minusta tullut Päiviä. Vanhemmille vaan oli tullut kiire keksiä uusi nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jankuttaa rasittavuuteen saakka myös minulle, miten tyttärensä ei enää voi saada Kaaleppiaan vaikka on pikkutytöstä asti poikavauvasta haaveillut.
Miksi ei voi olla kahta Kaaleppia samassa suvussa?
Ei ole ihan epätavallista, että sisaruksilla on samannimisiä lapsia. Mummillani ja hänen siskollaan oli kummallakin Airi-niminen tytär. Olivat ihan väleissä ja tekemisissä aikoinaan ja nytkin nuo kaksi Airia ovat läheisiä serkkuja keskenään.
Minulla ja serkullani, jonka kanssa tosin olemme vähemmän tekemisissä, on samana vuonna syntyneet pojat, joilla on sama nimi.
Kaalepista voisi tulla suvun perinnenimi :)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän suvussa huomataan jälkeenpäin, miten samat nimet kiertää toisina ja kolmansina niminä, mikä on hauska asia! Tuntuu ihan perinteiltä, vaikka olisivat vasta ensimmäisen polven "Joonaksia" :)
Ap:n mies saa panna systerinsä ja maminsa aisoihin, eikä antaa heidän kiusata poikansa äitiä.
Kyllä sukuun ja maailmaan "Kaaleppeja" mahtuu.
Minusta on tyhmää että joitain muutamaa nimeä laitetaan kaikille suvussa.
Miehellä toinen nimi tyyliä Juhani eli joka on kaikilla. Kun poikamme oli saanut nimensä niin kaikki olettivat että nimi on tyyliin Niko Juhani ja olivat ihmeissään kun ei ollutkaan Juhani ja miksi ei ole kun minunkin mieheni on Matti Juhani ja poika Mikko Juhani ja serkku Jere Juhani..... Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Poikamme näytti heti synnyttyään Kaalepilta*, mutta mietimme nimeä noin kuukauden ennen nimiäisiä. Kaaleppi varmistui nimeksi, joka sitten nimiäisissä julkistettiin. Käly mainitsi juhlissa päättäneensä jo lapsena että hänen pojastaan tulee ehdottomasti Kaaleppi. Anoppi komppasi, ja tässä vaiheessa myös mieheni muisti että näinhän se olikin. Minulla ei ollut asiasta hajuakaan, eikä miehen muisti pelannut missään vaiheessa kun nimeä mietimme. Nyt anoppi voivottelee jatkuvasti vauvalle, miten tällä on tädin keksimä nimi. Jankuttaa rasittavuuteen saakka myös minulle, miten tyttärensä ei enää voi saada Kaaleppiaan vaikka on pikkutytöstä asti poikavauvasta haaveillut. "Kyllähän se nimi oli Sirpan* pojalle varattu." Huom., käly on 41-vuotias sinkku joka tuskin saa enää ainoatakaan Kaaleppia saati mitään muutakaan. Miten voisin päättää tämän shown tahdikkaasti?
* nimi muutettu
"41-vuotias sinkku ja tuskin saa enää ainoatakaan Kaaleppia saati mitään muutakaan" oletpa AP ilkeä ihminen. Entä jos saakin. Nykyään ei ole epätavallista, että ihmiset saa lapsia vanhempina. Tämä Sirpa voi tehdä sen lapsen yksinkin. Ihan hyvä ettei ole sinun kaltaiseksi ihmisen kanssa tekemisissä.
Mullakin on ollut tytön nimi selvillä yläasteelta lähtien ja olen siitä kertonut. Siinä on vain kaksi pientä muttaa. Miestä minulla ei ollut vielä yläasteella ja mun mielestä lapsen isällä on myös sanansa sanottavanaan. 😉 Mun päättämä nimi päätyi kyllä ilokseni tyttäremme toiseksi nimeksi, tuntui paremmalta päättää etunimi yhdessä ja onneksi mieskin kuitenkin piti tuota minun fiksaatiotani kauniina nimenä. Toinen mutta on se, etten hetkeäkään usko, että oma pikkuveljeni muistaisi tuon ”varaamani” nimen. Tai välttämättä kukaan muukaan. Eli sikäli ei olisi ollut varaa loukkaantua sen käytöstä.
Elämä on. Toivottavasti käly ja anoppi pääsevät elämässä eteenpäin. Ehkä nimen ”nappaamista” kurjempi ajatus heille on se, että alkaa kirkastua ettei käly välttämättä saa koskaan lapsia. Ja kanavoivat sen pettymyksen tähän nimiasiaan. Tämä siis ilman sarvia ja hampaita, saahan osa naisista esikoisensa myöhään, mutta myös toinen vaihtoehto on olemassa.
Jos käly ei saisi lapsia. Voi ottaa vaikka sen bulldoggin antaa sille nimen Kaaleppi. 😂 Siinäpä sitten olisi kaksi Kaaleppia 🤣
Lohduta kälyäsi, että kun hän saa poikavauvan, voi beibille antaa nimeksi Caleb tai Cajou.
Sama nimi mutta vinkeällä ulkomaalaisella tvistillä.
Äitini serkkuja on montasamannimistä, kuin sisaruksiaan. Enonsa antoi samat nimet. Ei nuo joka päivä nähneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* nimi muutettu
"41-vuotias sinkku ja tuskin saa enää ainoatakaan Kaaleppia saati mitään muutakaan" oletpa AP ilkeä ihminen. Entä jos saakin. Nykyään ei ole epätavallista, että ihmiset saa lapsia vanhempina. Tämä Sirpa voi tehdä sen lapsen yksinkin. Ihan hyvä ettei ole sinun kaltaiseksi ihmisen kanssa tekemisissä.
Ap on se, jota on tultu moittimaan nimen varastamisesta ja vielä lapsen nimenanto-juhlassa.
Sellainen käytös on todella törkeää, vanhemmat naiset haukkumassa herkkää, nuorta äitiä tärkeänä juhlapäivänä. Hyviin tapoihin kuuluu vauvan ihastelu ja vanhempien onnittelu ja kaikenlainen mukava jutustelu - siis sekä minun kokemukseni että sen mukaan, mitä kuvittelen tietäväni hyvästä käytöksestä.
On hyvin ymmärrettävää, että ap avautuu anonyymisti täällä palstalla tuosta tapauksesta, ihan tiedoksi ja opiksi muille, että esim. muut nuoret vanhemmat osaavat varautua myös huonosti käyttäytyvien ihmisten kohtaamiseen.
Nuori vanhempi kun saattaa olla siinä uskossa, että kutsuessaan läheisiä ihmisiä pienokaisensa ensimmäiseen juhlaan, sinne tultaisiin hyväntahtoisina toivottamaan onnea uuden ihmistaimen elämälle. Nimivalinnan arvostelu ei tuohon tilaisuuteen kuulu. Eikä ole paikallaan muutoinkaan, on nimittäin yksityisasia.
Vierailija kirjoitti:
Ei nimiä varailla ap.
Väärää tietoa. Nimitoimistosta kannattaa aina takistaa onko nimi jo varattu jollekin. Puhelinsoitolla selviää helposti, onko esim. perheen prinsessalle kaavailtu nimi Pirkko Angelique Latifah jo jonkun muunkin kiikarissa. Näin helposti vältetään ikävät tilanteet ja konfliktit sukujuhlissa, jotka voivat aiheuttaa pitkäaikaistakin vihanpitoa kälyjen ja muidenkin välille. Muistakaa nimitoimisto!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän suvussa huomataan jälkeenpäin, miten samat nimet kiertää toisina ja kolmansina niminä, mikä on hauska asia! Tuntuu ihan perinteiltä, vaikka olisivat vasta ensimmäisen polven "Joonaksia" :)
Ap:n mies saa panna systerinsä ja maminsa aisoihin, eikä antaa heidän kiusata poikansa äitiä.
Kyllä sukuun ja maailmaan "Kaaleppeja" mahtuu.
Minusta on tyhmää että joitain muutamaa nimeä laitetaan kaikille suvussa.
Miehellä toinen nimi tyyliä Juhani eli joka on kaikilla. Kun poikamme oli saanut nimensä niin kaikki olettivat että nimi on tyyliin Niko Juhani ja olivat ihmeissään kun ei ollutkaan Juhani ja miksi ei ole kun minunkin mieheni on Matti Juhani ja poika Mikko Juhani ja serkku Jere Juhani..... Niinpä.
Minusta ei ole tyhmää vaan mielenkiintoista. Nimet ja nimimuodit tulevat ja menevät. Olen huomannut, että lapsista on hauskaa, kun on kaimoja vaikka vain toisen nimen kaimoja.
Aikuisena on kiva tavata samannimisiä ihmisiä ja katsoa, miten luonteemme poikkeavat tai onko meillä muuta yhteistä kuin nimi.
Lapsia syntyy vuosittain paljon enemmän kuin allakassa on nimia, joten yhteensattumilta ei voi välttyä, vaikka haluaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* nimi muutettu
Ap on se, jota on tultu moittimaan nimen varastamisesta ja vielä lapsen nimenanto-juhlassa.
Sellainen käytös on todella törkeää, vanhemmat naiset haukkumassa herkkää, nuorta äitiä tärkeänä juhlapäivänä. Hyviin tapoihin kuuluu vauvan ihastelu ja vanhempien onnittelu ja kaikenlainen mukava jutustelu - siis sekä minun kokemukseni että sen mukaan, mitä kuvittelen tietäväni hyvästä käytöksestä.
On hyvin ymmärrettävää, että ap avautuu anonyymisti täällä palstalla tuosta tapauksesta, ihan tiedoksi ja opiksi muille, että esim. muut nuoret vanhemmat osaavat varautua myös huonosti käyttäytyvien ihmisten kohtaamiseen.
Nuori vanhempi kun saattaa olla siinä uskossa, että kutsuessaan läheisiä ihmisiä pienokaisensa ensimmäiseen juhlaan, sinne tultaisiin hyväntahtoisina toivottamaan onnea uuden ihmistaimen elämälle. Nimivalinnan arvostelu ei tuohon tilaisuuteen kuulu. Eikä ole paikallaan muutoinkaan, on nimittäin yksityisasia.
Missä kohtaa AP on ikänsä sanonut? AP voi olla jo itsekkin kaukana "nuoresta" äidistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* nimi muutettu
Missä kohtaa AP on ikänsä sanonut? AP voi olla jo itsekkin kaukana "nuoresta" äidistä.
Jos on vauvan äiti, on tuore äiti, vaikka olisikin yli 20 v. Eiköhän ap alle 50 kuitenkin ole.
Olkaa nyt kaikki, myös kälyt ja anopit, iloisia ja onnellisia
kaalepista.
Vanhemmat päättävät lapsensa nimen, ja siihen on muiden tyytyminen.