Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsen pakko päästä luokkaretkelle vaikka ei olisi perheellä rahaa?

Vierailija
26.04.2018 |

Mietin, että mitenkä on... minä aion maksaa, vaikka ärsyttääkin, että maksu pitää olla viikon sisään (70€) ja asia ilmoitetaan nyt! Kohde päätetty opettaja lapsien kanssa kysymättä vanhempien maksuhalukkuutta.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojan luokalla on yksi reppana, jonka vanhemmat eivät ole lainkaan maksaneet leirikoulukeräykseen lukukausittain rahaa. Luokat mammat säälivät poikaa, ja pääsee kuitenkin kuullemma mukaan. Onnistuisko teilläkin tämä?

Vierailija
2/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on koulun järjestämästä eikä esim vanhempainyhdistyksen järjestämästä retkestä, kaikki pääsevät mukaan.

Vierailija
4/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyse on koulun järjestämästä eikä esim vanhempainyhdistyksen järjestämästä retkestä, kaikki pääsevät mukaan.

Voi jäädä kouluunkin.

Vierailija
5/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko maksaa ja lapsen on päästävä reissuun. Joko koulu tai muut vanhemmat maksaa. Sosiaalitoimesta saa myös tällaiseen rahaa! Voit myös kieltää lastasi osallistumasta, jolloin koulun on järjestettävä muuta ohjelmaa. Mutta älä tee tätä lapsellesi!

Terv. Ope

Vierailija
6/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele lapsesi kannalta, miltä tuntuu jäädä pois kun kaverit pääsee? Itselle lapset on tärkeintä, heidän hyvinvointinsa, eivätkä saa kärsiä oman niukan rahatilanteeni vuoksi yhtään. Aina ovat reissuihin päässeet yms. itse nipistän omista menoistani, vietän säntillistä elämää, en juo enkä polta enkä tuhlaa muutenkaan itseeni. Lapsissani sen sijaan en säästele, jos heillä on jokin tarve päästä tai saada joku asia.

Vierailija
7/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä entinen hyvinvointivaltio on mennyt tällaiseksi että tällaista pitää edes miettiä?

Vierailija
8/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä entinen hyvinvointivaltio on mennyt tällaiseksi että tällaista pitää edes miettiä?

Miten niin mennyt? Ei koulu ole koskaan maksanut luokkaretkiä.

Vierailija
9/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minä maksan kyllä! Ei ongelma! Mietin vain niitä joilla ei ehkä yhtäkkiä ole sitä 70 euroa tässä viikon sisään pistää tilille! 

Ei tarjottu muuta vaihtoehtoa. Kyseessä linnanmäki. Sinne pääsee sisään ilmaiseksi, ranneketta ei tarvita. Se kyllä mainittiin tiedotteessa. 

Lisäksi tulee matkakustannukset.

Vierailija
10/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla maksoi.

Vierailija
11/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla maksoi.

Ei maksanut. Minä jäin kaikista pois, koska isä kuoli eikä meillä ollut rahaa.

Vierailija
12/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko maksaa ja lapsen on päästävä reissuun. Joko koulu tai muut vanhemmat maksaa. Sosiaalitoimesta saa myös tällaiseen rahaa! Voit myös kieltää lastasi osallistumasta, jolloin koulun on järjestettävä muuta ohjelmaa. Mutta älä tee tätä lapsellesi!

Terv. Ope

Minun lapseni ei edes halunnut leirikouluun sen sirkuksen jälkeen, mitä muut vanhemmat vessapaperimyyjäisineen järjestivät. Tiedät itsekin, jos muka olet opettaja, että kouluaikana järjestettävät opetussuunnitelmaan sisältyvät retket ovat kaikille mahdollisia, oli maksukykyä tai ei. Jos pidetään leirikoulu, se kuuluu joka ikiselle. Perustelut lukevat Perusopetuslaissa.

Vierailija
13/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole rahaa, ei ole rahaa. Kyllä minuakin jurppi lapsena, jos en päässy reissuille tai retkille mukaan tai sain evääksi pelkän lenkkimakkaran pätkän, kun paremmin toimeentulevien perheiden lapsilla oli kaiken maailman pillimehuja ja nameja reput pullollaan. Mutta ymmärsin jo ala-asteella, että tasan ei käy onnenlahjat ja että tärkeintä on, että on sentään katto pään päällä ja ruokaa pöydässä, vaikka kengässä on reikä ja reppu on hankittu kirpputorilta.

Eli harvemmin se äiti tahallaan lastaan pois luokkaretkeltä jättää!

Vierailija
14/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun toimintaan osallistuminen ei saa maksaa. Kaikkien on päästävä mukaan maksoi tai ei. Toimintaa ei voi suunnitella sellaiseksi että maksukyvyttömät tai -haluttomat jäisivät pois.

Vierailija
15/50 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä vaihtoehto kai on, että kouluunkin saa jäädä.

Riittääkö se?

Retki toteutetaan kuitenkin koulupäivän aikana.

Vierailija
16/50 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla maksoi.

Ehkä tässä on ollut kuntakohtaisia eroja. Minä olen ollut koulun määrärahoista maksetuilla luokkaretkillä vielä 80-luvun puolivälissä yläkoululaisena.

Vierailija
17/50 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulupäivän aikana niin päästävä mukaan. Mutta siis tulee lintsille ja koulu ei maksa ranneketta. Joten kirjaimellisesti kurja päivä...

Vierailija
18/50 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla maksoi.

80-luvulla kävin peruskoulun. yhteenkään luokkaretkeen koko 9 vuonna ei kerätty vanhemmilta rahaa. Ainoastaan 9-luokan luokkaretkeen kerättiin luokkana rahaa myyjäisillä yms. toiminnalla.

Vierailija
19/50 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin ennen, mutta sitten ilmaantui niitä mammoja, joiden mielestä kaikki kouluun liittyvä pitää olla ilmaista, ja mukaan pitää leirikouluihin yn päästä, vaikka ei ole osallistunut laiskuutaan yhteenkään talkooseen eikä maksanut yhtään omasta osuudestaan ( kuten muut perheet). Eikä nämä mammat suinkaan ole niitä, joilla ei ole rahaa - ovat vain mieleltään ahneita lokkeja.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos talkootuloilla maksetaan mukaan se, jolla ei oikeasti ole rahaa, mutta nämä lokit ärsyttävät kyllä.

Vierailija
20/50 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulupäivän aikana niin päästävä mukaan. Mutta siis tulee lintsille ja koulu ei maksa ranneketta. Joten kirjaimellisesti kurja päivä...

Ei. Voi jäädä myös esim. koululle toisen luokan kanssa tai tekemään tehtäviä opettajan tai kouluavustajan valvonnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi