Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tätä halutaan laadun varmistamiseksi

Vierailija
25.04.2018 |

Varhaiskasvatuksessa tulisi olla sekä kasvatustieteiden kandeja että sosionomeja, joiden ammattinimikkikeet kentällä olisivat varhaiskasvatuksen opettaja ja varhaiskasvatuksen sosionomi

Varhaiskasvatuksen opettaja vastaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kokonaisvaltaisesta pedagogisesta suunnittelusta, kehittämisestä ja arvioinnista kasvattajatiimissä. arhaiskasvatuksen opettaja vastaa ryhmän opetuksesta ja siihen liittyvien suunnitelmien laadinnasta ja niiden toteuttamisesta yhteistyössä kasvattajatiimin kanssa. Varhaiskasvatuksen opettaja osallistuu koko kasvatusyhteisön toimintakulttuurin arviointiin ja kehittämiseen. Hänen vastuullaan on moniammatillinen ja verkostoihin liittyvä yhteistyö koulun, terveydenhuollon sekä lasten erityispalveluiden kanssa erityisesti silloin kun yhteistyö liittyy lapsen kehityksen ja oppimisen kysymyksiin. Hän vastaa myös yhteistyöstä perheiden kanssa mainittuihin asioihin liittyen. Varhaiskasvatuksen opettaja vastaa myös sellaisten käytäntöjen kehittämisestä, jotka mahdollistavat vanhempien osallistumisen varhaiskasvatustoiminnan kehittämiseen. Lisäksi hän vastaa ryhmän pedagogisen toiminnan viestinnästä.

Varhaiskasvatuksen sosionomi, joka osallistuu lapsiryhmän hoitoon, kasvatukseen ja opetukseen sekä yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa lapsiryhmään toiminnan arviointiin ja kehittämiseen. Varhaiskasvatuksen sosionomi osallistuu myös koko kasvatusyhteisön toimintakulttuurin arviointiin ja kehittämiseen. Hänen vastuullaan on moniammatillinen ja verkostoyhteistyö sosiaali- ja terveyspalveluiden ja erityispalveluiden kanssa erityisesti silloin kun yhteistyö liittyy lapsen elämäntilanteeseen. Varhaiskasvatuksen sosionomin vastuisiin kuuluu myös tiivis yhteistyö perheiden kanssa lapsen hyvinvoinnin ja perheiden keskinäisen verkostoitumisen tukemiseksi.

Päiväkotien hoito-, kasvatus- ja opetushenkilöstön tulisi koostua päiväkotien johtajista, varhaiskasvatuksen erityisopettajista, varhaiskasvatuksen opettajista, varhaiskasvatuksen sosionomeista ja lastenhoitajista.

Lähde: Karila-Kirsti, Kosonen-Tuomas, Järvenkallas-Satu. 2015. Varhaiskasvatuksen kehittämisen tiekartta vuosille 2017–2030. Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus liittyy siis sosionomikeskusteluihin.

Vierailija
2/3 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno uudistus! Lapsiryhmästä saadaan 1 aikuinen kokonaan pois eli työt tehdään nykyistä pienemmällä porukalla, kun se akateeminen LTO saa kokopäiväisesti suunnitella ja kehittää. ja samaan aikaan sosionomi toimii kokoaikaisesti ongelmallisten perheiden kanssa. Lasten kannalta hyvä uudistus, sillä 24 kpl yli 3v ikäisiä olisi tämän jälkeen vain 2 aikuisen vastuulla nykyisen 4 sijaan.