Minimalistinen vaatekaappi, materialismin huippu?
Mulla on liikaa vaatteita ja aloin lukemaan blogeja ja juttuja vaatemäärän vähentämisestä ja ns. Sopivasta vaatemäärästä. Olen aivan järkyttynyt siitä lopputuloksesta mihin lukemani perusteella tulin! Moni on reilusti vähentänyt omistamiaan vaatteita tavoitteena laadukas ja helppokäyttöinen, ekologinen jne. vaatevarasto. Miten se muka on hyvä ja ekologista ylpeänä kertoa miten monta säkkiä ja kassia on viety roskiin ja kierrätykseen?!
Tietysti kierrätys OK, mutta kuinka paljon näistä kierrätysvaatteista sitten menee oikeaan tarpeeseen? Tuntuu että tämä vouhotus vasta onkin materialismia.
Kommentteja kiitos! Onko muut huomanneet saman?
Kommentit (20)
Niin, asioita voi ajatella monelta kantilta. Luulen kuitenkin, että monet (itseni mukaan lukien) ovat tuskastuneet siihen valtavaan vaatemäärään, kun on tullut vuosien varrella ostettua kaikenlaista. Kaappi on niin täynnä vaatteita, ettei sieltä tunnu löytyvän ns. "mitään" ja sitten tulee ostettua taas uusi, ihan kiva pusero. Monet eivät mieti yhtään, sopivatko vaatteet yhteen edellisten kanssa jne. vaan ostavat aina uutta tuskaillessaan vaatteidensa kanssa. Eli mielestäni se jatkuva ostaminen on epäekologista, vaikka laittaisikin välillä vaatteita kiertoon.
Itse kun tein muutama vuosi sitten suuren karsinnan vaatekaapissani, aloitin sen sillä 33-haasteella. Tosin kokeilin sitä vain kuukauden ajan, ja huomasin, että käytin sinä aikana 22 vaatetta, johon en laskenut mukaan treenivaatteita. Mietin tarkasti, millaista arkeni on, mitä vaatteita tarvitsen arkeeni (siistejä toimistoasuja sekä rennompia vaatteita vapaa-ajalle, kyläilyyn, kaupungilla käymiseen jne). Kävin tarkalla silmällä läpi vaatekaappini ja myin kirppiksellä pois kaikki, jotka eivät istuneet enää päälleni, olivat nuhjuisia tai "ihan kivoja", mutta joita en sitten koskaan käyttänyt. Ne, jotka eivät menneet kaupaksi, vein kierrätykseen. Suunnittelin vaatteistani erilaisia asukokonaisuuksia, ja niitähän tuli yllättävän paljon vähäisestäkin vaatemäärästä.
Sen jälkeen mietin, mitä vielä tarvitsen kaappiini ja minkätyyliset ja väriset vaatteet sopivat minulle. Varasin ajan pukeutumisneuvojalle, jolta sain väri- ja vartaloanalyysin. Se on helpottanut vaateostoksiani huomattavasti. Ostin samalla bleiserin, värikkäät farkut (jollaisia ei ole ollut koskaan aiemmin) sekä kaksi eri väristä puseroa, jotka sopivat niin toimistoon kuin rennompaankin menoon bleiseriä/neuletakkia tms. vaihtamalla. Vaatekaappini oli aiemmin ollut miltei musta, joten värien tuominen auttoi vaihtelussa, eikä ole tarvinnut ostaa aina taas uutta mustaa paitaa, kun tulee tunne, että "ei ole mitään päällepantavaa".
On kyllä totta, että monet mahdollistavat jatkuvan shoppailun tuon minimalismin nimissä. On vain muutama paita, jotka kiertävät pesusta toiseen, joten uutta pitää ostaa useammin jne. Mutta sikäli kyllä omasta kokemuksesta puolustan tuota vaatteiden laittamista kiertoon, jos vaatekaapin suuri karsiminen selkeyttää omia ajatuksia, tyyliä ja ennen kaikkea pitäytyy siinä, ettei jatka sitä jatkuvaa ostamista vaan miettii enemmän, että ostettu vaate sopii yhteen jo olemassa olevien kanssa ja että se on varmasti mieluinen. Eli ei osteta enää alerekeistä niitä "ihan kivoja" vaatteita, jotka jäävät kaappiin parin käyttökerran jälkeen täytteeksi.
Se kaapissa käyttämättömänä lojuva vaate on ostettu ja maksettu jo. Ei se saastuta yhtään lisää vaikka se menisi kaatopaikalle tai poltettaisiin energiaksi.
Eikä vanha vaate saastuta enää enempää omassa vaatekaapissaan.
En ostanut tänään viskoosirättiä, jota hypistelin.
Oikeastaan vain se ostaminen saastuttaa.
Minä olen ymmärtänyt nuo blogit ja podit niin, ettei se hävittäminen tai kierrätys ole siinä se juttu. Sen sijaan tärkeää on oivallus siitä että vähemmälläkin pärjää, tai että elämä on jopa helpompaa vähemmällä vaatemäärällä.
En siis yhdistä minimalismia materialismiin. Mun mielestä laatuun voi satsata määrän sijasta ihan hyvällä omalla tunnolla.
Ostamisesta luopuminen, tai paremminkin ostamisen vähentäminen on tärkeää. Kun ostokerrat vähenee niin voi sitten samalla rahalla ostaa laadukkaampaa, joka ehkä samalla on ekologisempaa ja eettisempää.
Vierailija kirjoitti:
kävin tarkalla silmällä läpi vaatekaappini ja myin kirppiksellä pois kaikki, jotka eivät istuneet enää päälleni, olivat nuhjuisia tai "ihan kivoja",
Tollot vievät kirppareille nuhjuisia vaatteita.
Lopetin ostamisen, mutten heittänyt käyttökelpoista pois. Käytän vaatteet loppuun ja sitten ostan uutta vain välttämättömän verran. Ensin vaate on ns hyvä vaate, sitten siitä tulee kotivaate, sitten työ/remonttivaate, lopulta se päätyy sukulaismiehen traktorihallille öljyrätiksi mikäli on siihen sopivaa materiaalia. Täysin kulahtanut ja käyttökelvoton, joka ei kelpaa edes öljyrätiksi menee sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin ostamisen, mutten heittänyt käyttökelpoista pois. Käytän vaatteet loppuun ja sitten ostan uutta vain välttämättömän verran. Ensin vaate on ns hyvä vaate, sitten siitä tulee kotivaate, sitten työ/remonttivaate, lopulta se päätyy sukulaismiehen traktorihallille öljyrätiksi mikäli on siihen sopivaa materiaalia. Täysin kulahtanut ja käyttökelvoton, joka ei kelpaa edes öljyrätiksi menee sekajätteeseen.
Toimin itse myös näin, tosin omien vaatteideni viimeinen elämänvaihe ennen roskista on toimia siivousrättinä kotona. Yhtään vaatetta sukkia ja alkkareita lukuunottamatta en ole viimeisen 3 vuoden aikana ostanut ja vieläkin on joitakin turhia vaatteita kaapissa odottamassa että ovat tarpeeksi kulahtaneita räteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, samaa olen miettinyt. Lisäksi yksi pointti on, että jos vaatteita on todella vähän, laadukaskin vaate kuluu aika nopeasti.
Eli sikäli ekologinen tapa vähentää vaatteita olisi se, että kaikki vanha käytettäisiin loppuun. Mutta sehän olisi tylsää, ja jossakin vaiheessa joutuisi olemaan jopa epämuodikas.
Tää on hyvä huomio. Koronan alettua tajusin, että pystyin käyttämään vaatteita paljon pidempään, kun kuluneempia ja huonommin istuvia vaatteita saattoi käyttää kotona. Nyt olen yli neljä vuotta ollut ostamatta työvaatteita kuin yhden paidan ja jokuset farkut kirpparilta, koska vanhat toimistovaatteet pysyvät siisteinä, kun kotona tulee käytettyä paljon niitä, mitkä ennen olisin jo aikoja sitten heittänyt pois.
Mutta tämä tarkoittaa paljon enemmän vaatteita kuin minimalistilla, koska on eri "kuntoluokan" vaatteita eri tilanteisiin.
Minulla on kapselivaatekaappi, jossa on kaksi erilaista kapselia eri vuodenaikoihin. Yksi on kevät-kesäkapseli, toinen on syksy-talvikapseli.
Se nyt on älytöntä jos heitetään roskiin hyvät vaatteet ja ostetaan uudet tilalle koska minimalismi. Mutta itse otin käyttöön Project 33/3:n, ja siinä kyllä oppii että mitä vaatetta ei todellakaan halua käyttää.
Vaatteet kestävät paljon pidempään kuin mitä luulisi. Satoja, jos ei tuhansia käyttökertoja kertyy kyllä lemppareille. Todella harvoin saan saksia räteiksi jonkun kauhtuneen rääsyn, kun kangas vihdoin kuluu puhki.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kapselivaatekaappi, jossa on kaksi erilaista kapselia eri vuodenaikoihin. Yksi on kevät-kesäkapseli, toinen on syksy-talvikapseli.
Lääkekapselit on otettu myös, onhan?
"köyhät" tilaavat temusta roskaa säkkikaupaulla, kun luulevat että vaatteiden paljous lisäisi hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, samaa olen miettinyt. Lisäksi yksi pointti on, että jos vaatteita on todella vähän, laadukaskin vaate kuluu aika nopeasti.
Ja se on hyvä asia. Kaikkein ekologisinta vaatteiden käyttöä on käyttää ne loppuun, eli tällainen minimalismi toimii siinäkin just niin kuin pitää. Kun vaatteita on vähän, niiden koko elinkaari tulee hyödynnettyä (vs vast kohta jossa ostaa 20 vaatetta ja heittää ne pois vielä käyttökuntoisina, koska kyllästyi / lihoi / yms).
Vierailija kirjoitti:
Eli sikäli ekologinen tapa vähentää vaatteita olisi se, että kaikki vanha käytettäisiin loppuun. Mutta sehän olisi tylsää, ja jossakin vaiheessa joutuisi olemaan jopa epämuodikas.
Kuka haluaa olla muodikas? Se on epäekologista, jos mikä.
Kun hankkii itselleen sopivat vaatteet, joissa viihtyy ja tukee omaa persoonallisuutta (tai sen puutetta, mikä on kenenkin juttu) niin vuosia pärjää ihan hyvin pienemmällä määrällä vaatteita, jotka jo kaapista löytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla kotivaatejärjestelmällä siistit toimistovaatteet saavat vuosia lisää käyttöikää. Pitää viellä muistaa heittää pesukoneeseen nurinpäinkäännettyinä.