Lastentarhan opet vaatii 3000 € palkkaa!!
Aivan naurettavan korkea summa! Lastentarhan opettajan työtä voi tehdä kanditutkinnolla ja iso osa tekeekin. Helsingin kaupungilla esim. tuoreen lääkärin palkka on n. 3500 €, neuropsykologin n. 3100 €, psykologien ja puheterapeuttien n. 3000€ eikä näistä ammateista voi tehdä mitään ilman maisterin papereita. Oiskohan nepsyjen pitäny jopa olla lisureita (ainakin aiemmin). Perustelkaa tuota palkkavaatimusta.
Kommentit (51)
Minusta koko päiväkotijärjestelmä pitäisi uusia. Ihan liian isot lapsiryhmät. Esim. alle 3 vuotias tarvitsee rauhallisen pienen ryhmän eikä mitään jättiryhmiä. Ei auta vaikka olisi mikä koulutus kenelläkin.
Kun naulan lyö vinoon niin siihen on kohdistunut monenlaiset voimat. Pedagogisena timpurina lähetän nämä VTT:lle tarkempiin tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Lto:n pätevyys on kyllä niin keksitty tarina, ettei paremmasta väliä. Kun pitäisi pyyhkiä räkää hoidettavan nenän alta niin keskitytään tuolilla pyörimiseen, pedagogisesti tietenkin.
Sinulla on hyvin mielenkiintoinen mielipide, jossa on paljon perää. Tämä lt opettajien pedagogiikkakorostuneisuus liittyy hyvinvointivaltiomme imagoon. Koko yhteiskuntamme on päiväkoti-myönteinen, vaikka totuus on aivan toinen mitä kaikkea päiväkodit pitävätkään sisällään.
Ihan turha vaatia yhtään mitään. Sari Sairaanhoitaja -katastrofin jälkeen kansan maksukykyä ei yhden ryhmän palkkojen nostolla enää toista kertaa koetella.
Saa sitä pyytää vaikka 5000e, niin kauan kun palkat tulee valtiolta, ei nouse mihinkään.
Ne, joiden mielestä vaatimus on kohtuullinen ja lto:t ansaitsevat kys. summan, oletteko valmiita veroprosentin korotukseen, jonka avyööa korotus on mahdollinen? Eli saat itse vähemmän, jotta lto saa enemmän?
Siitä vaan. Toivottavasti alkavat vihdoin tehdä myös ne heille tarkoitetut työt, eivätkä sysää niitä hoitajien niskaan. Oon kyllästynyt hoitajana jatkuvasti tekemään lton töitä, mm. Viikkosuunnitelmat. Myös vasut ja vanhempainvartit vois hyvin mennä lton tehtäviin, siitähän sille maksetaan. Pelkästä perushoidosta lton ei pidä saada yhtään sen korkeampaa palkkaa kuin hoitajankaan, lapselle ei ole merkitystä sillä pyyhkiikö sen nenän akateeminen käsi vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha vaatia yhtään mitään. Sari Sairaanhoitaja -katastrofin jälkeen kansan maksukykyä ei yhden ryhmän palkkojen nostolla enää toista kertaa koetella.
Juuri näin.
Olisi kyllä ihme jos kokoomus tekisi Orvon johdolla saman virheen toistamiseen. Vaalit tulossa ja kokoomus voi taas "työväenpuolueena" hakea voiton helpoimman kautta. Orpoa varmaan kutkuttaa ajatus antaa Lto:ille ja muulle julkiselle kunnon palkankorotukset että pääsee pääministeriksi.
Koko tämä Lto keissi voi olla kokoomuksen puoluetoimiston suunnittelema. Syksyllä Orpo tulee ja ilmoittaa että Lto:t saa tuntuvat palkankorotukset ja tämä laukaisee korotukset kaikille julkisella, koska palkkasuhteet pitää pysyä ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä lastentarhanopettajille pitäisi maksaa 3500 euroa kuussa. Tekeväthän he tärkeää työtä ja kannattelevat Suomea.
Lastenhoitajat ne päiväkodissa tulevia veronmaksajia kannattelevat. Lastentarhaopettajat on liian ylpeitä siihen hommaan. Muistan eräässäkin päiväkodissa lton luistaneen tekosyyllä joka ikisestä lapsen vessatuksesta tai vaipanvaihdosta, koska eihän ole sitä varten kouluja käynyt.
Aina vaatia saa. Mutta ei yksittäisen ammattikunnan palkkoja voida nostaa ilman, että vieressä älähtää moni muu, joiden palkkoja tulisi nostaa samaan aikaan. Palkkaus pitäisi mennä enemmän tehtävän ja työn sisällön mukaan, kuin koulutuksen mukaan. Jos lastentarhanopettaja ei työssään joudu käyttämään tiettyä prosenttimäärää suunnitteluun ja varhaiskasvatussuunnitelmaan ja vanhempien yhteispalavereihin, niin ei voi olla vaatimassa korkeampaa palkkaa. Mutta noin yleisesti ottaen ymmärrän että koko päiväkohdin henkilökunta haluaisi palkkaansa nostettavam, joka olisi samalla osoitus alan arvostamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä lastentarhanopettajille pitäisi maksaa 3500 euroa kuussa. Tekeväthän he tärkeää työtä ja kannattelevat Suomea.
Ei mikään laki määrittele kenenkään enimmäispalkkaa.
Eikös tämä loogisimmin mene niin, että sinä ja samoin ajattelevat tuttavasi etsitte (tai perustatte) päiväkodin, jossa lto:n palkka on sen 3500.
Kunta maksaa sen, mitä se hoitopaikasta maksaa, ja lasten vanhemmat maksavat loput. Kaikki ovat tyytyväisiä.
Lastentarhanopettajat taas voivat kieltäytyä menemästä töihin, jos palkka on alle 3500. Itse työskentelen yksityisellä sektorilla, ja tällä palstalla on kerrottu minulle, että "palkka ja edut" ovat neuvoteltavissa, ja on omaa huonouttani, jos en saa tes-taulukoita enempää.
Haluaisin ennemmin lisää hoitajia kuin korkeampipalkkaisia johtajia.
No, jos LTO:t haluavat samanlaista palkaa kuin yksityis sektorilla, niin sitten lomat samanlaiseksi. Ei enää 8 vko vuosilomaa vuodessa, vain se 5 niin kuin kaikilla muilla.
Sairaanhoitajat ja lähihoitajat joka tekevät raskasta työtä, eivät saa korkeampaa palkaa. Kuitenkin heillä on vastuu vähän toisenlainen kuin LTO:t.
Mua ei sais lastentarhaan töihin nelinumeroisella summalla. Enkä ole rikas, tuo on vaan yksi kammottavimmista ammateista. Hoitaa toisten lapsia päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yksityisellä asiantuntijatöissä 15 vuoden työkokemuksella, palkka 3200. Vaihdan heti lastentarhanopettajaksi tuon uudistuksen myötä.
Sama. Lomatkin lähes tuplaantuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Ei palkat anna mitään pohjaa sille miten pitkään jotain oppiainetta lukee. Paljon tienaa raksamies? Miten pitkä koulutus?
3 vuotta perusopetusta ja siihen yliopistokoulutus 4-6 vuotta päälle, että osaa lähestyä asiakasta oikein.
Vierailija kirjoitti:
Pysytään totuudessa kirjoitti:
No en varmana usko, että lääkäri tekee töitä 3 500 eurolla ellei ap. tarkoita eläinlääkäreitä. :) Esim. insinööreillä palkan mediaani on 4 200 €/kk. Tuosta kun jättää julkisen sektorin insinöörit pois, olla lähellä 5 000:ä euroa/kk.
Kyllä tekee. Valmistuneiden lääkäreiden palkka kaupungilla on n. 3500 €.
Lääkärin palkan mediaani on jotain 8000e julkisella
Vierailija kirjoitti:
Pysytään totuudessa kirjoitti:
No en varmana usko, että lääkäri tekee töitä 3 500 eurolla ellei ap. tarkoita eläinlääkäreitä. :) Esim. insinööreillä palkan mediaani on 4 200 €/kk. Tuosta kun jättää julkisen sektorin insinöörit pois, olla lähellä 5 000:ä euroa/kk.
Kerro heti missä maksetaan 5k kuussa niin vaihdan saman tien.
Mun palkka amk-insinöörinä on nyt 5300€/kk. Työkokemusta 5 vuotta.
Kysymys kaikille, jotka ovat sitä mieltä, että lastentarhanopettajien ja sairaanhoitajien palkkaa pitäisi korottaa 500-1000€ kuussa:
Milläs meinaatte rahoittaa paremman palkan? Lähestulkoon kaikki lastentarhanopettajat ja sairaanhoitajat ovat julkisella puolella töissä. Heidän työnsä ei suoraan tuota euroakaan valtion kanssaan, mutta aiheuttavat melkoisesti kuluja? Pitäisikö verotusta kiristää tuntuvasti? Kaikille vaikka 5% korotus veroprosenttiin. Sen jälkeen on opettajat käsi ojossa vaatimassa lisää, josta taas seuraa lisäpaine korottaa verotusta. Sen jälkeen voitaisiin vaikka nostaa alvia pari prosenttia. Ja taas ollaaan samassa kierteessa, heidän reaalipalkkansa ei ole juurikaan kilpailukykyisempi, kun kaikki muutkin on saanut krotukset. Ja taas ollaan käsi ojossa vaatimassa lisää. Sitten ihmetellään vielä, kun keskituloisen ostovoima on olematon.
Perhanan ahneet laiskurit.
Luulevat että heillä on oikeus kasvattaa päivän aikana lasta omien mieltymysten mukaan ei ole eikä e saa opettaakkaan mitään sellaista mitä vanhemmat eivät hyväksy. Sitten vingutaan kun on niin vaikiaa, ahdistaa, väsyttää ja laiskottaa
Pentele tekisivät niinkuin vanhemmat käskevät niin ei tarvitsisi vinkua