Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Läheinen kuolee, varaudu siihen, että pankki tekee kaikesta vielä vaikeampaa

Vierailija
23.04.2018 |

Läheinen kuoli ja pankki luonnollisesti sulki verkkopankkitunnukset, koska ovat henkilökohtaisia. Samalla kuitenkin pankki peruutti kaikki maksussa olleet e-laskut, myös siis vainajan elinaikana maksuun tulleet. Pankki lähetti viiveellä tiedon asiasta, niin että kerkesi tulla karhulaskuja muistutuskuluineen. Pitkän väännön jälkeen pankki antoi käsinkirjoitetun paperin, jolla oli kaikki tiedossa olevat e-laskut, niin että laskuttajiin saattoi ottaa yhteyttä ja joko antaa uudet yhteystiedot (kiinteistön juoksevat menot) tai irtisanoa sopimukset. Tällaista siis digi-Suomessa ja tämä kaikki suruaikana, kun kaikki muutenkin on vaikeaa.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankki ei sulje tiliä tuosta vain, koska ei ne yhtään omaisia nopeammin saa tietoa kuolemasta.

Tili suljetaan sillä sekunnilla, kun menet hoitamaan pankkiin kuolinpesän asioita ja esität kuolintodistuksen/hautausluvan. Jos tätä viivyttää jonkin aikaa, menee tieto maistraatin kautta.

Vierailija
22/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankki ei sulje tiliä tuosta vain, koska ei ne yhtään omaisia nopeammin saa tietoa kuolemasta.

Ne sulkee tilit sitten kun saavat tiedon kuolemasta. Siihen voi mennä pari viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne sulkee tilit sitten kun saavat tiedon kuolemasta. Siihen voi mennä pari viikkoa.

Ja sitä tiliä tosiaan ei saa käyttää, vaikka ei olisikaan suljettu.

Vierailija
24/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman pankkini kanssa laskujen maksaminen on mennyt hyvin, tähän asti. Ennnen perunkirjoituksia olen voinut maksaa hautauslaskut, sähkölaskun ym. Kaikki ovat olleet paperilaskuja. Pankki vain veloittaa viisi euroa jokaisesta tiskillä maksetusta laskusta.

Vierailija
25/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mun mieheni kuoli, pankki tosiaan perui käyttöoikeuteni hänen tiliinsä mutta sain sinne katseluoikeuden jotta näin mitä tapahtumia tilillä oli (esim että vuokralainen maksoi vuokransa asiallisesti ja ajallaan)

Kun e-laskut perutaan, jokaiselle e-laskun lähettäjälle menee siitä tieto jolloin osaavat lähettää laskut postitse. Ei meille ainakaan tullut karhuja tai mitään vaikeuksia asian kanssa. Kävin sitten maksamassa laskut tiskillä kuolinpesän tililtä.

Ainoastaan S-pankki oli veemäisyyden huipentuma. Siellä kyllä juoksutettiin ja pompotettiin kun yritin sulkea vainajan tiliä joka oli minulle vielä testamentattu. Se meni niin hankalaksi että kun sain tilin suljettua, lopetin omankin asiakkuuteni. Oikea pankin irvikuva.

Kiitos tiedosta S-pankin toiminnasta, enpä vaihda pankkia.

Vierailija
26/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä tiliä tosiaan ei saa käyttää, vaikka ei olisikaan suljettu.

Kyllä just näin. Ihan rehellisyyden ja hyvän yhteistyön nimissä mä päätin ilmoittaa OP:hen mieheni kuolemasta välittömästi jolloin sain sieltä selkeät toimintaohjeet laskujen maksamiseksi ja asioiden hoitamiseksi.

Vierailija
27/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on miehen kanssa eri pankeissa tilit. Mulla paikallisosuuspankissa ja miehellä nordeassa. Mies hoitaa talon kaikki kulut ja ne tulee sille e laskuna, eli mä en koskaan näe edes niitä laskuja saati tiedä laskuttajaa. Mikäköhän vääntö tulee jos mies kuolee enkä pääse maksamaan laskuja. Katkeaako vedet, sähköt, kaukolämpö? Meillä on vielä tiukin mahdollinen avioehto ja minut on siinä suljettu kaikesta omaisuudesta ulkopuolelle, samoin kuin mies on suljettu mun omaisuuden ulkopuolelle. Eli meidän yhteinen lapsi perii esim talon jossa asumme, joka on siis miehen omaisuutta ja siitä on vielä velkaa. Mitä sitten jos mies kuolee kun lapsi on vielä alaikäinen? Kenen olis tarkoitus huolehtia talon kuluista, koska munhan ei kuulu kartuttaa miehen omaisuutta, mutta alaikäisellä ei ole varoja talon ylläpitoon? Hitto kun taas ahdistaa nämä asiat, kun ei tiedä miten pitäisi toimia etukäteen jo ennen kuin toinen nakkaa lusikan nurkkaan.

Ot, mutta voiko avioehdolla syrjäyttää lakiosuuden?

Lapsihan perii. Lakiosuus kuuluu vain lapsille. Puoliso ei peri (jos on lapsia).

Vierailija
28/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheisen kanssa kannattaa tehdä hyvissä ajoin edunvalvontavaltuutus.

Mistä sitä tietää milloin läheinen kuolee? Minun äiti lähti 48 vuotiaana ihan yllättäen.

Mulla on ollut paperi valmiina 32-vuotiaasta, otettiin silloin avomiehen kanssa yhteinen asuntolaina....

Vierailija
29/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia kannattaa puolisoilla olla edes jotkin omat tilit kuolintapausten varalta. Tili menee kiinni kun toinen osapuoli kuolee, vaikka se olisi kummankin nimissä. Siinä onkin sitten kiva järjestellä hautajaisia "rahattomana". .

Jos puolisoilla on yhteinen tili, jota kumpikin saa käyttää myös yksinään, niin sitä voi leski käyttää puolison kuoleman jälkeenkin, elleivät vainajan perilliset (eli lapset) muuta vaadi. Sen sijaan, puolisoilla on käyttöoikeudet toistensa tileihin, niin ne raukeavat heti toisen kuollessa. Näistä käyttöoikeuksistakin on kyllä hyötyä, jos toinen sairastuu vakavasti. Ei tarvitse heti kovalla hädällä hakea edunvalvontaa, kun pankkiasiat hoituvat muutenkin. Näin esim. jos toinen on kuollut jo aiemmin, niin lapsi voi hoitaa vanhempansa pankkiasioita, jos on tilinkäyttöoikeus.

Vierailija
30/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on miehen kanssa eri pankeissa tilit. Mulla paikallisosuuspankissa ja miehellä nordeassa. Mies hoitaa talon kaikki kulut ja ne tulee sille e laskuna, eli mä en koskaan näe edes niitä laskuja saati tiedä laskuttajaa. Mikäköhän vääntö tulee jos mies kuolee enkä pääse maksamaan laskuja. Katkeaako vedet, sähköt, kaukolämpö? Meillä on vielä tiukin mahdollinen avioehto ja minut on siinä suljettu kaikesta omaisuudesta ulkopuolelle, samoin kuin mies on suljettu mun omaisuuden ulkopuolelle. Eli meidän yhteinen lapsi perii esim talon jossa asumme, joka on siis miehen omaisuutta ja siitä on vielä velkaa. Mitä sitten jos mies kuolee kun lapsi on vielä alaikäinen? Kenen olis tarkoitus huolehtia talon kuluista, koska munhan ei kuulu kartuttaa miehen omaisuutta, mutta alaikäisellä ei ole varoja talon ylläpitoon? Hitto kun taas ahdistaa nämä asiat, kun ei tiedä miten pitäisi toimia etukäteen jo ennen kuin toinen nakkaa lusikan nurkkaan.

Ot, mutta voiko avioehdolla syrjäyttää lakiosuuden?

Ei voi.

Vierailija
31/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktia oli aivan veemäinen.

Piti ilmoitella Virallisessa lehdessä (kuka sitä lehteä lukee?), että vainajan pankkikirja kadonnut. Ilmoitus ja sen laatineiden lakimiesten kulut laskutettiin tietysti kuolinpesän tililtä, eikä mitään pikkusummia.

Aikaa kului tähän prosessiin puolisen vuotta eli pankki piti vainajan rahoja itsellään korottomalla tilillä tuon ajan.

Lienee sanomattakin selvää, missä pankissa meidän suvun pankkiasioita ei enää ole...

Vierailija
32/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaa mikä paperishow oli kun isäni kuoli ja löytyi niin tunnistamattomassa kunnossa että itse vainajan henkilöllisyyden varmistamiseen meni lähemmäs neljä kuukautta. Ilman kuolintodistusta ei voi hoitaa mitään asioita. Tilit jäädyetty mutta laskut juoksi esim vuokra, vakuutukset ym kalliit laskut ja vuokra-asunnosta soittelivat viikottain ja ahdistelivat tietoja kun tulee heille niin kalliiksi odottaa 😨

Vierailija
33/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesän osakkaiden kannattaa tosiaan mahdollismman pian marssia pankkiin kuolintodistuksen ym. dokumenttien kanssa. Jos ei kaikkien läsnäolo ole mahdollista, suosittelen lämpimästi tekemään juristin kanssa aukottoman valtakirjan.

Edunvalvontavaltuutus ei auta, ellei valtuutettu ole kuolinpesän ainoa osakas.

Kannattaa myös varautua siihen, että eri virkailijat voivat antaa erilaisia neuvoja, ja eri konttoreissa voi olla eri käytäntöjä. Ei kannata kritiikittömästi niellä kaikkia ohjeita, vaan tarvittaessa pyytää ohjeet kirjallisena.

Ja tosiaan, perukirjoituksen teon ja vahvistamisen jälkeenkin jokaiselle asiointikerralle kannattaa roudata kaikki mahdolliset paperit mukanaan. En tunne pankkien tietojärjestelmiä, mutta aika monta kertaa siellä piti sukulaisuussuhteet todistaa ja perukirja esittää; ilmeisesti tietojen todentamista ei kirjata minnekään.

Minulla oli juristin tekemä erittäin hyvä ja kattava valtakirja, mutta pankki ei kelpuuttanut sitä, koska se ei ollut heidän omalle pohjalle tehty valtakirja. Meitä oli kaksi osakasta pesässä, ja toinen meistä asui ulkomailla, joten minä hoitelin asioita. Juristin laatimassa valtakirjassa oli sen ulkomailla asuvan sisarukseni allekirjoitus, koska hänen käydessään Suomessa oltiin juristin luona yritetty hoitaa kaikki asiat (mm. valtakirjat) kuntoon, jotta pystyn hoitamaan asioita. No enpä pystynyt. Lisäksi vainaja oli asunut 500 km päässä kodistani, ja pankki vaati, että menen vainajan omaan pankkikonttoriin hoitamaan tiliasiaa. Peruin työt parilta päivältä, matkustin paikkakunnalle, jouduin yöpymään hotellissa jne vain kuullakseni, että valtakirjani ei kelpaakaan enkä voi tehdä tilien suhteen mitään. 

Vierailija
34/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitä tietää milloin läheinen kuolee? Minun äiti lähti 48 vuotiaana ihan yllättäen.

Se pitää siis tehdä HYVISSÄ ajoin. Se otetaan käyttöön vasta tarvittaessa ja käytetään maistraatissa. Uuden voi myös tehdä jos vanha ei jostain syystä tunnu ajankohtaiselta enää ( avioero tms.). Valtakirjaan voi laittaa useamman kuin yhden valtuutetun nimen.

Vierailija
35/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti ilmoitella Virallisessa lehdessä (kuka sitä lehteä lukee?), että vainajan pankkikirja kadonnut. Ilmoitus ja sen laatineiden lakimiesten kulut laskutettiin tietysti kuolinpesän tililtä, eikä mitään pikkusummia.

Aikaa kului tähän prosessiin puolisen vuotta eli pankki piti vainajan rahoja itsellään korottomalla tilillä tuon ajan.

Lienee sanomattakin selvää, missä pankissa meidän suvun pankkiasioita ei enää ole...

Noin se menee kaikissa pankeissa jos pankkikirjaa ei löydy, ei se aktian vika ole.

Sama oli edessä kun faijan asunnon osakekirjoja ei ollut missään. Kunnes sitten kaupungin edunvalvoja "löysi" ne ihan omasta kassakaapistaan.... prkl. Lakimiehen ja virallisen lehden palkkiot meni jo, ihan ei ehdityy painattaa uusia osakekirjoja.

Vierailija
36/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua estää tekemästä sitä jo nyt? Ei sitä silti käytetä ennenkuin tulee tarve. Ethän sinä tiedä sitäkään jos esim talosi joskus palaa. Olet silti tainnut ottaa vakuutuksen sen varalle jo nyt?

Vierailija
37/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pankki ei vaadi papereita, niin se suvun musta lammas on aika äkkiä tyhjentänyt mummin tilin. Tai toista kertaa aviossa olevan leski siirtää rahat itselleen ohi ensimmäisen avioliiton aikana syntyneiden lasten.

Vuokrat, vakuutukset jne. voi maksaa kuka tahansa kuolinpesän osakas. Ne hyvitetään hänelle siinä vaiheessa, kun tilanne on selvä. Ja jos vainaja on varaton, niin ei sinne pankkiin silloin ihmeemmin ole asiaa kuitenkaan.

Vierailija
38/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut OP:n kanssa sitten mitään ongelmaa, 10v sitten hoidettu kahden lähiomaisen asiat.

Vierailija
39/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi virallisessa lehdessä ilmoittaminen, siitä tuleva yllättävän iso maksu ja 6 kk odotusaika on jokaisen suomalaisen pankin käytäntö, jota ei voi millään välttää, pankeilta velvoitetaan tuota.

Vierailija
40/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Facebookista ei jumankekka saa profiilia poistettua vaikka on kuolintodistuskin lähetetty, tuollaisiinkin kannattaa varautua.