Linnunpönttö häälahjaksi?
Työkaveri, 5-kymppinen meni toisen kerran naimisiin ja haluaisi jotenkin muistaa. Hirveästi olen yrittänyt miettiä heille sopivaa _kohtuuhintaista_ lahjaa. Miestä en ole ikinä nähnyt. Viettävät paljon aikaa mökillä ja tähän mietinkin jotain. Muistan työkaverin kertoneen että miehelle metsän linnut on tärkeitä, ruokkii niitä jne. Siitä sitten sainkin idean, että jos antaisi heille linnunpöntön, jonka vaikka maalaisi, että on vähän raakalautaa hienompi....mutta onko ihan outo lahja? Linnunpönttö.
Kommentit (29)
Jos linnuista ja luonnosta on kiinnostunut, niin todella hyvä lahja ja linnunpöttöjä ei ole koskaan liikaan.
Ihana idea, tykkäisin! Pöntöt vaan täytyy laittaa NYT eli toivottavasti ei tule kiire. Näinköhän Tokmannissa sellaisia myynnissä vai missä justiin?
Mikä ettei. Tai ehkä joku puuntaimi tms?
Hieno lahja ja itsekin sain lahjaksi sellaisen. Oli tehty linnuille paritalo, joka oli vielä hienosti maalattu. Ja viime kesänä sillä oli käyttöä.
Ei mun mielestä outo.. Parempi kuin leivänpaahdin: D Tuon ikäiset osaa jo arvostaa persoonallisuutta (ja huumoria)
Mun serkku (45v)sai morsionsa kanssa yhdeksi häälahjaksi säkillisen perunoita. Musta ihan loistava idea.
Linnunpönttö varsinkin kaunis ja koristeltu sellainen on kiva lahja.
Ihan huippu lahjaidea! Persoonallinen, romanttinenkin ja ajatuksella mietitty, sopii just häälahjaksi erityisen hyvin. Itse ainakin ilahtuisin ikihyväksi. Jos tuntuu oudolta antaa pönttö, niin jospa siihen liittäisi kortin, jossa kertoo ajatuksesta lahjan taustasta, siihehän liittyy paljon romanttista symboliikkaa ja muutenkin lintujen maailmassa (palaavat samaan paikkaan pesimään jne.) on paljon hienoja allegorioita ihmisten maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihana idea, tykkäisin! Pöntöt vaan täytyy laittaa NYT eli toivottavasti ei tule kiire. Näinköhän Tokmannissa sellaisia myynnissä vai missä justiin?
Nykyisin linnunpönttöjä voi laittaa ympäri vuoden, vaikka ei ehtisi pesintäajaksi, niin jotkut lajit pesivät vielä heinäkuussa ja linnut käyttävät kylmän suojana syksyllä ja talvella.
Hieno idea. Olen ollut häissä, missä omakotitaloon muuttava nuoripari sai traktorilavallisen koivuhalkoja, ei tosin hääpaikalle, vaan kotiin kuljetettuna.
Ihana lahjaidea. Meillä pihapiirissä on perinteisiä linnunpönttöjä, 5-krs-kerrostalopönttö ja kolme paritalopönttöä ja ahkerassa käytössä ovat.
Linnunpöntöt pitää valmistaa raakalaudasta, jota ei siis hiota eikä maalata.
Linnunpojat tarttuvat kynsillään raakalautaan helposti kiinni, joten eivät samantien putoa mätkähdä maahan.
Linnunpöntössä ei myöskään saa olla mitään tikkua tms. reiän alapuolella ettei orava/lumikko/muu eläin pääse pesää ryöväämään.
Joo, sen verrsn otin selvää, että lunnunpöntön voi petsata hajuttomalla petsillä. Mitään lakkaa tms. Ei saa sen päälle laittaa, jotta hengittää.
Käytännössä tuo lahja on vaan miehelle.. mikset hanki jotain josta on iloa MOLEMMILLE?
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä tuo lahja on vaan miehelle.. mikset hanki jotain josta on iloa MOLEMMILLE?
Miten siitä on iloa vain miehelle?
Vierailija kirjoitti:
Linnunpöntöt pitää valmistaa raakalaudasta, jota ei siis hiota eikä maalata.
Linnunpojat tarttuvat kynsillään raakalautaan helposti kiinni, joten eivät samantien putoa mätkähdä maahan.
Linnunpöntössä ei myöskään saa olla mitään tikkua tms. reiän alapuolella ettei orava/lumikko/muu eläin pääse pesää ryöväämään.
Nykytutkimusten mukaan riittää raakalauta vain sisäpuolelle ja ulkopuolen voi maalata. Pesivät, on kokemusta.
Tästähän tehtiin tutkimus, eikä linnunpöntön materiaalilla ole kovin paljon merkitystä, puupönttöjen lisäksi linnut pesivät kumisaappaisiin, rautaromuihin, pahvisiin laatikoihin jne.jos ne on sopivassa paikassa.
Aika köyhä lahja mun mielestä ellei siinä ole jotain extraa kuten esim kamera sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Aika köyhä lahja mun mielestä ellei siinä ole jotain extraa kuten esim kamera sisällä.
Siis kyseessä on työkaveri, jolle annan tämän. Ei ole talossa tapana antaa isolla porukalla motään. Minä yksin siis kustannan, olisi ehkäpä hiukkasen liioiteltua antaa kovin kallista lahjaa tässä tapauksessa. :)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin naimisiin menossa niin en pahastuisi, jos meille annettaisiin häälahja joka ilahduttaa puolisoani. En ole niin ahne että kaiken pitäisi olla minulle.
Linnunpönttö kuulostaa hauskalta idealta, myös viittaa yhteisen kodin perustamiseen (vaikka en tiedäkään onko tämä kyseinen pariskunta ehkä jo saman katon alla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin linnunpönttöjä voi laittaa ympäri vuoden, vaikka ei ehtisi pesintäajaksi, niin jotkut lajit pesivät vielä heinäkuussa ja linnut käyttävät kylmän suojana syksyllä ja talvella.
Okei. Ovatko linnut siis jotenkin muuttaneet tapojaan entisajoista?
Minusta hyvä. Ja kun kerran on jo 50, niin tuntuu, ettei mitään rahaa tarvi vietailta pyytää. Tee siitä omanlaisensa, niin tosi hyvä!