Muovin välttely - mikä on sinun niksisi vähentää muovijätettä?
Kommentit (53)
-Käytän kestokasseja kaupassa. Ostan banaanit, kesäkurpitsat yms. ilman kääreitä, muut paperipussiin.
-Ostan kaiken säilyvän mahdollisimman isoissa pakkauksissa vaikka perheemme on pieni.
-Suosin täyttöpakkauksia ja jos mahdollista (usein ei kyllä ole) tuotteen valinnassa painaa se onko pakkaus muovia vai jotain muuta.
-Käytän pakasterasioita yms. uudelleen niin kauan kuin mahdollista. Muutenkin ainakin koitan miettiä, olisiko tyhjenevälle muovirasialle tms. jotain käyttöä kotona.
-Jääkaapissa ruuanjämät yms. säilytetään astioissa, ei muovipurkeissa.
-Vaatteissa vältän akryylia ja suosin luonnonkuituja. Elastaania on tosin vaikea vältellä, mutta olen onnellinen jos löydän esim. t-paidan joka on 100% puuvillaa. Ostan vaatteita vain tarpeeseen, korjaan ja pidän mahdollisimman loppuun itse.
-Yleensäkin, jos vaihtoehtoina ovat muovi ja joku muu materiaali, ostan muusta materiaalista valmistetun tuotteen vaikka se olisi kalliimpi. Todennäköisesti se on myös paljon kestävämpi.
-Koitan ylipäätään ostaa uutta ainoastaan tarpeeseen. Monet niistäkin tavaroista jotka myydään kaupassa "sellaisenaan" on kuljetusvaiheessa pakattu muoviin. Siispä aina kun jättää jotain ostamatta, vähentää myös muovin kulutusta.
Enkä mieti, pelastavatko juuri minun teot maailman tai korvaavatko edes satunnaisten lomamatkojen lentokilometrit. Teen sen minkä jaksan ja pystyn, siksi että se on oikein. Lisäksi minusta on kiva ajatella että teoillani saattaa olla jotain väliä, ainakin se on paljon mukavampi ajattelutapa kuin palstauhoajien "eitässäkuitenkaanmitäänvoida"-vikiseminen.
Minuakin kiinnostaa, että mistä kaupasta/ minkä merkkiset farkut ivat elastaanittomat. Olisin kiitollinen vinkistä.
Eikös muovin polttamisesta tule erittäin hyvin energiaa ja mammoille lämpöä kaukolämpönä?
Ostamisen vähentäminen ja kaupassakäynnin välttely. Jos käyn kaupassa, pyrin ostamaan elintarvikkeet muuten kuin muoviin pakattuna (tässä on vielä petrattavaa).
Vierailija kirjoitti:
Mitä palasaippuaa käytätte? Eritoten mikä olisi hyvää pitkille hiuksille (luonnonkiharat)?
Lushista olen ostanut. Itselläni on suora tukka ja käyttämämme palashampoo sopii tukalleni hyvin. Myyjät Lushissa ovat hyvin aktiivisia ja osaavat neuvoa tuotteistaan sopivan. Mä en ollut ikinä ennen käynyt kyseisessä putiikissa enkä edes tiennyt mitä siellä myydään.
35
Miten pyykinpesuaine, osaatteko jauheena (pahvipakkaus) vai nesteenä (muovipakkaus)
Vierailija kirjoitti:
Miten pyykinpesuaine, osaatteko jauheena (pahvipakkaus) vai nesteenä (muovipakkaus)
Ostan Sertoa pahvipakkauksessa enkä käytä huuhteluainetta lainkaan.
Miksi sitä pitäisi vähentää? Ajan myötä sienet ja bakteerit oppivat hajottamaan muoveja. Siihen asti muovit toimivat hiilen sitojana ehkäisten ilmastonmuutosta.
Ostokset aina kangaskassiin. Nykyisin on upeita, värikkäitä kangaskasseja, joita kehtaa kanniskella.
Asun luokassa ja juoksen alasti metsässä ja yritän saalistaa käsin oravia ja muuta pienriistaa.
Vierailija kirjoitti:
Asun luokassa ja juoksen alasti metsässä ja yritän saalistaa käsin oravia ja muuta pienriistaa.
Siis luolassa
Villa ei ole vegaanista.