Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muovin välttely - mikä on sinun niksisi vähentää muovijätettä?

Vierailija
22.04.2018 |

Kerrotaan parhaita vinkkejä!

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasiastiat jääkaappisäilytykseen.

Vierailija
22/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan käsisaippua täyttöpussissa, ja pyykinpesuaineen 7,5 litran pahvipakkauksessa(siä sisällä on muovipussi). Mutta vähemmän muovijätettä, kuin pesuaine 1-2litran muovipulloissa ostettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niksi 1: Älä osta kaupasta mitään missä on muovia edes pakkaus kääreenä.

Niksi 2: suosi luonnonkuituja, pyri välttämään kaikkia tekokuituja Nylonista Fleeceen.

Niksi 3: kasvata itse kaikki ruoka minkä voit kotona ja erityisesti pyri siihen.

Vierailija
24/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näköjään uusi kaveri hävikkiruuan välttelyyn sädekehän kiillottamis-skabaan. Joo, molemmat tärkeitä asioita, mutta jotain rajaa sentään siihen jeesusteluun!

Vierailija
25/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kaikki vanhat muoviastiat kierrätykseen tai kirpputorille ja osta yilalle lasisia, metallisia ja puisia käyttötarpeen mukaan. Esimerkiksi itse kirnuttu voi puukulhosta on parempaa kuin se kaupan margariinimyrkky siinä hepposessa muovirasiassa.

Vierailija
26/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ostan jugurtit litran purkissa

- Hedelmät ja vihannekset kestopussiin kaupassa

- käytän kangaskassia ostoksilleni paitsi joskus, ja silloin aina uusiokäytän muovipussin roskapussina

-pitkään säilyvät tuotteet ostan isommissa pakkauksissa (esim. 1,5 litran ruokaöljypullossa on vähemmän muovia kuin kolmessa 0,5 litran pullossa)

-välttelen kurkkuja ja muita hedelmiä/vihanneksia jotka on jo valmiiksi muoviin kääritty

-en osta pullotettua vettä, enkä oikeastaan juuri mitään limuja tms. pullotettuja juomia.

-jos muoviin pakattu tuote on korvattavissa esim. kartonkiin pakatulla eikä budjettini siitä kärsi, ostan mieluummin sen kartonkiin pakatun.

Koitan vähentää muovijätteeni määrää mutta täysin ilman muovia on vaikea olla! Oon kuitenkin tyytyväinen pieniinkin muutoksiin :)

Vierailija
27/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahka, oivariini, feta ym. purkit ovat kestäviä pakasterasioita.

En osta muovipusseja enkä muoviastioita, taikinat ym. voi tehdä vaikka kattilassa tai lasikulhossa. En osta mitään mitä en tarvitse pakosta.

Vierailija
28/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion katsoa jonkin puuvillaisen yöpaidan tai vastaavan kuolinpaidaksi ja ommella sen selästä avautuvaksi. Hautaustoimistojen hinnakkaat kuolinpaidat ovat polyesteriä, samoin arkkujen kangaspäällysteet. Eivät maadu maassa ja ovat työturvallisuusriski krematoriossa lehahtaessaan jo luukulla liekkiin.

Vierailija
29/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovilla on paikkansa (esim ruuantuotanto kuluttaa niin paljon energiaa ja tuottaa itsessään niin paljon päästöjä, että jos muovipakkaus vähentää hävikkiä, se on parempi kuin pahvipakkaus tai pakkaamattomuus), mutta sitä käytetään myös paljon turhaan. Itse pyrin tällä hetkellä keskittymään mikromuovin vähentämiseen, eli esim vähentämään muovia usein pestävissä tuotteissa (kuten vaatteet, pesusienet yms). Monia muovinvähennysjuttuja olen tehnyt jo pitkään, esim käyttänyt kankaisia ostoskasseja, bambuvartisia hammasharjoja, en käytä elmukelmua jne.

Vierailija
30/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdyimme koko perhe vegaaneiksi ja kokonaisjätemäärä tippui todella paljon ja varsinkin muovijätettä tulee vähemmän. Käytän aina kankaisia ostoskasseja ja hedelmät ja kasvikset laitan itsetekemiini kangaspusseihin. Nestesaippuat vaihtuivat palasaippuioihin ja shampoot samoin palashampoisiin. Vältän ostamasta keinokuituvaatteita. En osta mitään ns. yksittäispakattua, esim. muoviin pakattuja teepusseja. Tiskiaine vaihtui saippuaan. Leivät leivotaan suureksi osaksi itse. Kaikkia muovijuttuja käytetään niin kauan kuin ne vain kestää. 

Vierailija
31/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä se maailma nyt pelastuu kun mammelit kierrättää :)Hommatkaa ne kuukupit ja kersoille kestovaipat niin voitte saada jotain aikaan.Hauskinta tosin on jos käytte lentäen ulkomailla ja sitten käytätte muovikassia pari kertaa ja pidätte itseänne vastuullisena kansalaisena

Vierailija
32/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan muovikääreeseen pakattujen suklaapatukkojen sijaan irtokarkkeja paperipussiin ;)

Irtokarkit tulevat kauppoihin tukevissa muovirasioissa. Jos sattuu paikalle sopivasti, näitä rasioita saa ottaa ilmaiseksi mukaansa. Varmaan viedään muovinkeräykseen ne, joita kukaan ei ota. En näe irtokarkkien ostamisella olevan muovijätettä vähentävää vaikutusta. Päinvastoin! Ne rasiat on tosi paksua muovia ja kestävät lähes mitä vaan.

Vierailija
33/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kerran kolme sipulia mitkä laitoin biopussiin kun normaalit olivat loppuneet. Sitten kun sipulit tekivät tehtävänsä heitin pussin roskismuovipussin sisälle. Niin siitä tuli biopussi muovipussissa eikä muovipussi muovipussissa.

Vierailija
34/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannan yleensä mukanani kestokassia ja vältän muovikassien ostoa. Hedelmäosastolla valitsen aina biohajoavan kassin, jonka käytän biojätteelle kotona. Juotavan jugurtin evääksi ostan lähes aina nestekartonkipakkauksessa muovipullon sijaan.

Olemme alkaneet kerätä kierrätettävän muovijätteen erikseen ja viemme sen läheisen kauppakeskuksen keräyspisteeseen. Jätettä tulee tosi paljon, sille varattu jäteastia täyttyy nopsaan. Tämä on havahduttanut minut asialle. Meidän taloyhtiössä kerätään kartonki-, lasi-, metalli-, paperi- ja biojäte erikseen. Paljon helpompaa viedä roskat oman taloyhtiön roskiin kun kantaa 1,5 km kauppakeskuksen roskiin. Täytyy siis vielä tsempata!

Vierailija
35/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasmus kirjoitti:

Voi kyllä se maailma nyt pelastuu kun mammelit kierrättää :)Hommatkaa ne kuukupit ja kersoille kestovaipat niin voitte saada jotain aikaan.Hauskinta tosin on jos käytte lentäen ulkomailla ja sitten käytätte muovikassia pari kertaa ja pidätte itseänne vastuullisena kansalaisena

Meidän lapsilla oli kestovaipat jo 90-luvulla ja kuukuppi on käytössä. Olen elämäni aikana lentänyt  kaksi kertaa ja nekin olivat työmatkoja, joille oli käytännössä pakko osallistua. Tämä kaiken muun lisäksi, kaikkea ei vaan aina muista mainita. 

Vierailija
36/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin! Unohtui: vaihdoimme shampoon palashampooksi. Toimii loistavasti. Tällä on merkitystä, koska joudun pesemään tukan usein ja perheessä on pitkätukkaista porukkaa.

35

Vierailija
37/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikokoiset lasiset säilykepurkit ovat mainioita esim. ruokien säilytykseen jääkaapissa, ruokakaapissa ja eväsrepussakin, kun pakkaa niin etteivät kolise vastakkain.

Vierailija
38/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä palasaippuaa käytätte? Eritoten mikä olisi hyvää pitkille hiuksille (luonnonkiharat)?

Vierailija
39/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin ostamaan vain luonnonkuidusta valmistettuja vaatteita. Ei polyesteriä, acryyliä muoviturkiksia jne.

Farkut ilman elastaania!

Mistä löydät farkut ilman elastaania?

Vierailija
40/53 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannan aina kangaskasseja mukanani. Käytän kestopussia vihanneksille, jätän yksittäispakatut kurkut kauppaan ja valitsen kesäkurpitsan. Shampoot, saippuat ja deodorantit palana. Huulirasvat metallipurkeissa. Jogurtit pahvipurkissa. Kestositeet ja -pikkuhousunsuojat. Käytän method-merkkistä pyykinpesuainetta, joka tulee kyllä muovipurkissa, mutta sitä käytetään todella vähän, joten yksi pakkaus kestää minulla puoli vuotta.

Töihin olen vienyt omat ruokailuvälineet, sillä tarjolla on kertakäyttöisiä muovivälineitä. Muutama työtoveri on seurannut esimerkkiäni. Yritän aina muistaa ottaa mukaan oman vesipulloni. Ehkä n. kerran vuodessa unohdan, ja joudun ostamaan vesipullon. Ja silloin sapettaa. En osta siidereitä muovipulloissa, olen opetellut juomaan lasipulloissa tulevaa viiniä.

Olen ostanut kankaisia liinoja, joita käytän käsipaperina sekä nenäliinana. Toki kertakäyttöisistä tuleva jäte on suurimmaksi osaksi paperia, mutta jätemäärä jonka olen vähentänyt tällä kikalla, on vuositasolla valtava. Ostan teetä irtoteenä teekaupoista. Valikoima on paljon parempi kuin kaupoissa, ja ei tule pussijätettä (muuta kuin se teepussi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi