Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moviprep-tyhjennys ennen paksunsuolen tähystystä

Vierailija
22.04.2018 |

Kertokaa parhaat vinkit. Kuinka ajoissa kannattaa keventää ruokavaliota ja millä tavalla?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vinkkejä mielellään myös siihen, kuinka sen litkun saa juotua.

Ajattelin selvitä parilla litralla. Pitäisikö onnistua?

Vierailija
2/26 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi litraa minäkin join. Eihän se hyvää ole, mutta meni ja tyhjensi aivan riittävästi. Kevensin ruokavaliota keittoihin pariksi päiväksi ennen tyhjennystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lisää kokemuksia? Jos Moviprepia ei saa juotua tarpeeksi, voikohan siihen lisäksi ottaa Picoprepiä?

Vierailija
4/26 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lisää kokemuksia? Jos Moviprepia ei saa juotua tarpeeksi, voikohan siihen lisäksi ottaa Picoprepiä?

Miksi et tee kokonaan Picoprepillä?

Vierailija
5/26 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tee kokonaan Picoprepillä?

Ohjeessa luki colon steril tai moviprep, niin ajattelin olla kiltti. Puoliso, jolla on noista kokemusta, pelotteli pois colon sterilistä. Mutta puolison takia on nyt odottamassa tuo picoprep hätävarana. :)

Vierailija
6/26 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman kylmänä juo, ja jääpaloja vielä joukkoon. Mieheni, joka on sairastamansa paksunsuolen syövän takia käynyt kymmenisen kertaa ainakin tähystyksessä (mutta nyt terve jo), syö heti perään turkinpippuri-salmiakin, se peittää maun. Minä en tuohon kykene, joten irvistellen ja yökkien mennään...

Muista pyytää heti kipulääkitys, ei kannata yrittää ilman. Ok, kaikilla ei kolonoskopia satu, mutta ainakin itselläni sattuu pahasti, ja on turhaa ajanhukkaa yrittää ilman ja sitten odottaa lääkärin kanssa lääkityksne vaikutusta.

Vierailija
7/26 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisimman kylmänä juo, ja jääpaloja vielä joukkoon. Mieheni, joka on sairastamansa paksunsuolen syövän takia käynyt kymmenisen kertaa ainakin tähystyksessä (mutta nyt terve jo), syö heti perään turkinpippuri-salmiakin, se peittää maun. Minä en tuohon kykene, joten irvistellen ja yökkien mennään...

Muista pyytää heti kipulääkitys, ei kannata yrittää ilman. Ok, kaikilla ei kolonoskopia satu, mutta ainakin itselläni sattuu pahasti, ja on turhaa ajanhukkaa yrittää ilman ja sitten odottaa lääkärin kanssa lääkityksne vaikutusta.

Minulla vaimo on noita tähystyksiä tautinsa takia harrastanut. Ei ole ottanut koskaan kipulääkitystä ja muisteli kuulleensa, että siitä voisi olla haittaakin?

Vierailija
8/26 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta: Juo inhojuoma kylmänä ja pillillä! Varaa viereen mielimehuasi tai jaffaa tai cocista lasiin, heti kun olet saanut myrkyt alas, juo sitä päälle.

Olen viimeiset vuodet asunut maissa, joissa humautetaan pyytämättä, Luojan kiitos. Suomessa tehdyt tähyt olivat oikeita kidutuksia. Barbaarista, sanoi täkäläinen lekuri, kun kerroin, että Suomessa tehdään kylmiltään nuo tähyt.

Vierailija
9/26 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

CU vuodesta 1994 kirjoitti:

Kokemuksesta: Juo inhojuoma kylmänä ja pillillä! Varaa viereen mielimehuasi tai jaffaa tai cocista lasiin, heti kun olet saanut myrkyt alas, juo sitä päälle.

Olen viimeiset vuodet asunut maissa, joissa humautetaan pyytämättä, Luojan kiitos. Suomessa tehdyt tähyt olivat oikeita kidutuksia. Barbaarista, sanoi täkäläinen lekuri, kun kerroin, että Suomessa tehdään kylmiltään nuo tähyt.

Mielenkiintoista. Osaako joku sanoa, huijaako vaimo, vai onko ne vain huhuja, että noista esilääkityksistä olisi haittaa?

Vierailija
10/26 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tuon jauheen sekottaa veden sijaan mehuun? Kannattaako?

Vierailija
11/26 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yleisempää pyytää tuo esilääkitys vai olla ilman? Onko totta, että laihoilla ihmisillä on tähystys helposti kivuliampi?

Vierailija
12/26 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Osaako joku sanoa, huijaako vaimo, vai onko ne vain huhuja, että noista esilääkityksistä olisi haittaa?

Mitä haittaa siitä voi olla?

Vierailija
13/26 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa siitä voi olla?

En tiedä. Tietääkö joku? Vaimolla oli joku ajatus, että olisi kuullut tuollaista.

Vierailija
14/26 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tyhjennän Picoprepillä. Tyhjennysaineen saa käytännössä aina itse valita, vaikka sairaala saattaa jotain suositella. Voi toki soittaa osastolle ja varmistaa. Picoprepiä tarvitsee juoda tosi vähän, mikä on iso etu.

Olen kuullut, että hoikalla tähystys voi olla kivuliaampi. Ilmeisesti, koska suolisto on pienemmässä tilassa ja mutkat tiukempia..? Olen hoikka ja minut on tähystetty pari kertaa, tiukat mutkat on inhottavia, mutta muuten aivan siedettävä toimepide. Joillekin se tuntuu pahalta.

Lääkityksestä sen verran, että sen ei pitäisi muuhun vaikuttaa kuin siihen, ettei ole ajokunnossa toimenpiteen jälkeen, vaan tarvitsee saattajaa. Ainakaan en ole muista haitoista kuullut.

Vierailija
15/26 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähytys ei varmaan laihoilla ihmisillä ole kivuliaampi pelkästään laihuuden vuoksi. Kuten ei ollut minullakaan, mutta valo kyllä näkyi vatsan läpi välillä :) Mitä tulee kivuliaisuuteen ylipäätään, itselläni ei ollut kuin yksi vähän tukala hetki. Ilmeisesti samassa kohtaa missä se ahtain paikka keskimäärin kaikilla sijaitsee eli jossain laskevan paksunsuolen käännöksessä. Mutta sekin kesti vain hetken eikä ollut niin kivuliasta, että olisi syytä pelätä.

Luulisin että keskivertoihminen ei kovin kivulias ole vaan eiköhän kipu johdu sitten lähinnä siitä, että siellä suolessa voi olla ahtaita paikkoja, mikäli on esim. kiinnikkeitä leikkausten jäljiltä tai sitten jotain hyvänlaatuisia (tai pahanlaatuisia joskus) kasvaimia.

Vierailija
16/26 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kokista! Värjää.

Vierailija
17/26 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tyhjensin tuolla moviprepillä paksusuolen leikkausta varten.2 litraa oli juotav ja mielellään kirkkaita nesteitä nautittava.Mulla oli kaksi lasia ensin yritin juoda tuota litkua mahdollisimman paljon yhdellä kertaa ja sit spritea perään.Mies nauro että ihan kaksin käsin vedät 😂

Paljon parempaa tuo on ku colostern ja kyllä tuon 2litraa saa menemään.Ja kun tyhjennyksen aloittaa ei saa syödä mitään.

Itsellä myös paksunsuolen tähystyksiä n.3 vuoden välein(15v) ja siihen tyhjennyksen teen picoprepillä.

Mä n.viikkoa ennen heittäydyn keittoruuille.Olen huomannut että mitä aiemmin keventää ruuat sen helpompi tyhjennys on.

Itsellä tähystys on helppo eikä satu.Aina se laihuus ei ole tae että sattuu.Anoppi on todella ylipainoin ja sille sitä ei voida tehdä ilman humautusta.Se riippuu puhtaasti siitä kuinka mutkaset suolet on,näin mulle sano hoitaja ekalla kerralla kjn sanoin et pelkään kipua.

Vierailija
18/26 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rabbe kirjoitti:

Tähytys ei varmaan laihoilla ihmisillä ole kivuliaampi pelkästään laihuuden vuoksi. Kuten ei ollut minullakaan, mutta valo kyllä näkyi vatsan läpi välillä :) Mitä tulee kivuliaisuuteen ylipäätään, itselläni ei ollut kuin yksi vähän tukala hetki. Ilmeisesti samassa kohtaa missä se ahtain paikka keskimäärin kaikilla sijaitsee eli jossain laskevan paksunsuolen käännöksessä. Mutta sekin kesti vain hetken eikä ollut niin kivuliasta, että olisi syytä pelätä.

Luulisin että keskivertoihminen ei kovin kivulias ole vaan eiköhän kipu johdu sitten lähinnä siitä, että siellä suolessa voi olla ahtaita paikkoja, mikäli on esim. kiinnikkeitä leikkausten jäljiltä tai sitten jotain hyvänlaatuisia (tai pahanlaatuisia joskus) kasvaimia.

En oo muuten kipuherkkä (tehty muitakin toimenpiteitä jne), mutta toi tähystys oli ihan täyttä tuskaa. Koko ajan tuntui siltä, että väännettäis puukkoa siellä mahassa. Enkä siis ennakkoon pelännyt toimenpidettä eli ei johtunut mistään jännityksestäkään.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuo kipu tulee siitä, että suoli ei kestä venytystä. Jos on mutkainen suoli, niin mutkissa sitä venymistä sitten tapahtuu enemmän. Toki tekijäkin vaikuttaa eli jotkut lääkärit osaa tähystää paremmin kuin toiset.

Vierailija
19/26 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan kuka sen tekee, että onko kivulias, vai ei.

Vierailija
20/26 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs naislääkäri teki kivuliaimman tähystyksen ikinä. Runttasi putkea voimalla suoleen, huusin kivusta. Useasti tehty tähystys, aina sattuu mutta tuo lääkäri teki siitä pelottavaa.

Suoli oli tyhjä. Moviprep.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän