kaverista huolissaan
Miten voisin auttaa ystävääni, jonka elämä on menossa lievästi sanottuna pöpelikköön. Parikymppinen ystäväni on aiemmin ollut tunnollinen ja muutenkin kunnollinen ihminen, joka suoriutuu hyvin opinnoistaan yliopistossa. Nyt hän ei ole saanut edes harjoitteluaan suoritettua.
Nykyään ystävästäni onkin tullut vetäytyvä, omissa oloissaan oleva, hiljainen ja surullinen. Viikonloppuisin hänen menonsa on kuitenkin melko railakasta, päihteitä kuluu ja miesseura vaihtuu tiuhaan. Pukeutumisessa hän suosii paljon mustaa ja kuuntelee melko melankolista musiikkia. Mitä teen, sillä ystäväni on minulle todella tärkeä? Eihän ole liian myöhäistä auttaa? ):
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuista ihmistä kykene auttamaan. Pärjätköön omillaan. Kyllä routa porsaan kotiin ajaa. Julmaa, mutta totisinta totta. Parempiakin ystäviä on.
En aio jättää ystävääni yksin, sillä hän on pohjimmiltaan kultainen ystävä, joka on auttanut minua, kun minulla on ollut vaikeaa.
ap
Ehdota mielenterveyspalveluja. Siellä ihmiset on ammattilaisia toisin kuin sinä ap.
Puhu ystävällesi, toi kuulostaa ihan siltä et hänellä on jotain minkä kanssa hän taistelee tällä hetkellä, jos ilmenee et hänellä on jotain vakavampaa niin yritä ohjata häntä ammattihoitoon tai ole itse hänen tukenaan ettei hänen ei tarvitsisi mennä sen läpi yksin, ja hyvä ettet kuuntele tota toista anoo ylempänä koska kaveria ei jätetä vaan sen takia koska hän on aikuinen.. kaikki ei oo niin vahvoja että voi mennä kaiken läpi yksin ja toi on niin keski-aikasta aatella että ''ei ole oma asia niin en auta'' :/
Onnea matkaa sulle ja sun kaverille! :]
Onkohan sillä kaksisuuntainen mielialahäiriö?
Mielestäni et oikeen voi tehdä muuta kuin olla saatavilla, jos hän tarvitsee tukea (seuraa) tai kuuntelijaa.
Mulla on huono jakso elämässä, kaikki menee päin puuta ja ahdistaa rankasti. Ennen tätä oli ”ystäviä” vaikka kuinka paljon, nyt ne ovat kaikonneet.
Mitäs jos suunnittelet teille jotain tekemistä viikonlopuiksi, ettei aina menisi bilettämiseksi? Alkaa säätkin parantua, niin jotain patikointia? Teatteria? Pesäpalloa, jalista? yms. Päihteetöntä yhdessäoloa.
Et voi auttaa ihmistä, jolla ei ole halua parantua. Ja aikuista ei väkisin voi hoitoon viedä.
Jos ystäväsi pitää musiikista, niin iltalehdessä oli listattu muutamia ahdistusta vähentäviä kappaleita. Musiikkiterapiaa? Psykedeelinen musiikki, esim. trance?
http://www.iltalehti.fi/mieli/201701132200053646_md.shtml
Uudet harrastukset ja yhteinen tekeminen ystävän kanssa edistää huolien unohtamista.
Tsemppiä!
No todellakin juttelet ystävälle. Tarjoudu olemaan hänen tukenaan, jos hän on valmis hakemaan apua.
Kun mä olin masentunut, mun ehdoton voimabiisi oli
I Turn To You- Melanie C
Tää seuraava on vähän uudempi kappale
Oceanlab - On a Good Day
Tarjoudu lähtemään ystäväsi kanssa hakemaan apua mielenterveyspalveluista. Avun hakeminen on usein se vaikein vaihe.
Kuinka kauan tätä ystäväsi käytöstä on jatkunut? Tietävätkö vanhemmat?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan tätä ystäväsi käytöstä on jatkunut? Tietävätkö vanhemmat?
Niin olisiko hyvä, että kertoisin hänen vanhemmilleen asiasta? Samalla kuitenkin tuntuu, että pettäisin ystäväni luottamuksen.
ap
Hyviä vinkkejä, kiitos niistä. Lisää yhteistä tekemistä oonkin jo kehitellyt. Kunhan saisin ystäväni houkuteltua avun piiriin. Eiköhän se aurinko paista vielä risukasaankin.
ap
Ei aikuista ihmistä kykene auttamaan. Pärjätköön omillaan. Kyllä routa porsaan kotiin ajaa. Julmaa, mutta totisinta totta. Parempiakin ystäviä on.