Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrotteko (appi)vanhemmillenne suunnitelmista heti ja vaiheittain vai vasta kun kaikki on ihan selvaa? Meilla appivanhemmat ovat jo iakkaampia hossottajia,

Vierailija
23.04.2006 |

joille ei tavallaan kannata kertoa mistään epävarmoista suunnitelmista, koska ne ei osaa ajatella niitä vain suunnitteluna, joka voi vielä muuttua, mutta toisaalta jos kertoo vasta sitten kun tulee mukaan liian paljon asiaan kerralla, pelkään että ne saavat sydänkohtauksen.

Nyt pitäisi kertoa miehen vanhemmille aika isoista muutoksista meidän elämässä. Mies aikoo irtisanoutua työpaikasta, jossa on voinut huonosti jo pitkään ja lähetä opiskelemaan. Minä taas aion jäädyttää omat melkein valmiit opintoni voidakseni mennä töihin, jotta saamme rahaa. Kaiken lisäksi harkitsemme vaihtavamme myös pienempään asuntoon.

Appivanhemmat ovat yleisesti aina kaikkia muutoksia ja epävarmuustekijöitä vastaan. Jos kerromme heille jo tässä suunnitelmavaiheessa, he eivät tule enää muusta puhumaankaan kun siitä miten tyhmä ja hullu ja epävarma suunnitelmamme on ja tulemme vielä katumaan sitä jne, mutta jos kerromme vasta sitten kun mies on jo koulussa ja minä aloittanut töissä ja uusi osoitekin tiedossa, pelkään että he loukkaantuvat seläntakana puuhailusta ja järkyttyvät vielä näin isosta kertauutisesta.

What to do?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taas kemiat ei oikein toimi ja odotettavissa on vaan heti jyrkkää eitä asiaa edes kuuntelematta, en ehkä jaksaisi pahoittaa omaa mieltäni muutenkin kenties sekavassa tilanteessa.

Vierailija
2/9 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me ainakaan kerrotamiehen vanhemmille (varsinkaan äidille) mitään koska tämä hössöttää ja miettii niitä asioita sitten yötä päivää kun luulee että me ei osata mitääsn eikä selvitä mistään.

Ja sitten se vielä puhuu ne asiat ympäri kyliä niin...

Silloinnkin kun toista lasta aloin odottamaan niin kerroin omalle äidilleni siitä ja sanoin että siitä ei vielä tarvitse kellekkään puhua ennen kuin se 12 viikkoa on täynnä.

No mies halusi sitten omalle äidilleen kanssa kertoa vaikka olin sitä vastaan, kertoi kuitenkin ja parin viikon päästä (rv oli silloin jotain 9) niin anoppi tuli ja sanoi että se on sitten semmonen juttu että minä en ainakaan enää sitä asiaa salaile, jos kerran tällänen ilouutinen on niin kyllä siitä pitää ihmisille saada sanoa.

Silloin vasta tajus mieskin että hänen äidilleen ei kerrota enää yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat näin tottua ajatukseen:-)

Vierailija
4/9 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta melkein voisin aiemman kokemuksen perusteella sanoa, että se totutteluun mahdollinen aika käytetään vaan hyvin ponnekkaasti meidän pään kääntämiseen. Tiedä sitten... Haluaisin olla avoin ja reilu, ja olisi kiva voida miettiä elämäntilanteita yhdessä, mutta kun heillä usein lähtökohta on se, että me tullaan kysymään heiltä lupaa johonkin, jota ei hevillä tipu...

ap

Vierailija
5/9 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

appivanhemmat sanovat että jaa ja heti perään että " mutta ei teidän kannata nyt tästä puhua sille ja sille tai töissä tai naapureille" . Kaikki asiat pitää salata loppuun asti. Tietty ei kannata puhua uudesta työpaikasta ennen kun on saanut sopimuksen tehtyä, mutta miksi uudesta autosta on sanottava että ei kun tässä nyt on vaan koeajolla ollut kaikenlaisia, jos kerran kaupat on jo tehty. Sehän valehtelemista, ja kaikkihan joka tapauksessa jossain välissä huomaa, että noilla on nyt eri auto kun ennen, siis jos jotain kiinnostaa autot näin paljon.

Vierailija
6/9 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisiin vastusteluihin sanoisin jotakin epämääräistä. En ottaisi kantaa tai alkaisi selittelemään tai väittelemään. Sanoisin vaan hmmm. Ja kääntäisin puheen (appi)vanhempien asioihin. Näin ehkä oppisivat vähitellen, että ollan tässä aikuisia itsekin.

Vierailija
7/9 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti omat vanhemmat tietävät usein etukäteenkin, koska olen äitini kanssa läheinen ja soitellaan melkein joka päivä, taikka juoruillaan muuten kahvikupillisen kanssa, ja juttelen hänelle kuin parhaalle ystävälleni kaikenlaisista asioista ja mietin ääneen meidän suunnitelmia.

Anopille sen sijaan vasta jälkeenpäin, ja silloinkin yleensä vasta, kun olen hyvän aikaa suostutellut miestä, että kyllä sun nyt on jossain vaiheessa soitettava äidillesi ja kerrottava.

Vierailija
8/9 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kerrotaan mun vanhemmille vasta aika loppuvaiheessa, muuten alkais loputon kysely että mikäs on tilanne.

Anopille voi kyllä kertoa aijemminkin.

Vierailija
9/9 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitteluvaiheessa en näe mitään syytä, miksi heidän tai kenenkään pitäisi tietää asioistamme. Tuntuisi itsestäkin oudolta alkaa kertomaan, että " ajateltiin alkaa vuoden kuluttua yrittämään lasta" tai jotain muuta vastaavaa. Mitä tuollaiseen voisi edes vastata? " Ai kun kiva, raportoikaa meitäkin sitten sänkypuuhistanne, että pysytään tilanteen tasalla" ?