Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä ymmärrät käsitteellä narsisti?

Vierailija
22.04.2018 |

Millaista ihmistä tarkoitetaan? Mikä käsitys/mielikuva sinulla on tullut?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on psykiatrinen termi, jonka suhteen ei tarvitse olla mielikuvien varassa. Olen lukenut aiheesta artikkeleita ja asiantuntijoiden kuvauksia, jotka kaikki ovat samoilla linjoilla. Niitä löytyy helposti googlaamalla.

Vierailija
2/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on psykiatrinen termi, jonka suhteen ei tarvitse olla mielikuvien varassa. Olen lukenut aiheesta artikkeleita ja asiantuntijoiden kuvauksia, jotka kaikki ovat samoilla linjoilla. Niitä löytyy helposti googlaamalla.

Mua kiinnosti nyt tässä juuri se mielikuva tai käsitys mikä ihmisille on tullut, ei se mitä virallisesti narsistilla tarkoitetaan. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismi on kyllä paljon vanhempi termi kuin narsistinen persoonallisuushäiriö.

Ap:lle vastatakseni, minulle tulee narsistista mieleen itserakas itsensäkorostaja, ei niinkään persoonallisuushäiriöinen.

Vierailija
4/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun sanasta ”narsistinen”. Minä kavahdan narsistisia ihmisiä jo niin aikasessa vaiheessa, että en jää ottamaan selvää, ovatko he ihka oikeita narsisteja vai vain lievästi persoonallisuushäiriöisiä.

Luokittelen ihmisen narsistiseksi, kun hän joko vetää herneet nenään kaikesta vainoharhaisella tavalla, ja hinnalla millä hyvänsä ajaa omaa asiaansa. Ensi pyytää, sitten käskyttää, sitten manipuloi, sitten uhkailee. Ja jos hän kokee tulleensa nöyryytetyksi, tavalla tai toisella, niin tulee päälle kuin yleinen syyttäjä. Hän suus projisoi kaiken toiseen ihmiseen, ja on hyvä syyllistäjä.

Vierailija
5/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, miten monet luulevat muita ihmisiä narsisteiksi. Vaikea ihminen saattaa olla oikeasti antisosiaalinen tai epävakaa.

Vierailija
6/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan täynnä koko sanaa, tämä on nykyään verrattavissa kusipäähän...

Vierailija
7/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle vastatakseni, minulle tulee narsistista mieleen itserakas itsensäkorostaja, ei niinkään persoonallisuushäiriöinen.

Narsismi ja narsistinen persoonallisuushäiriö ovat keskenään täysin eri asioita.

Narsismi ei tarkoita sitä, että ihminen korostaisi itseään. Narsisti saattaa pysytellä aina taka-alalla, ei tuo itseään mitenkään esiin.

Vierailija
8/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen moninaamainen ihminen, jolle oma etu on kaikki kaikessa keinoja kaihtamatta.

Vierailija
9/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku puhuu narsisteista, oletan, että henkilö tutkiskelee omaa itsekkyyttään/epäitsekkyyttään ja etsii ympäristöstään peilejä, joihin verrata itseään. Välttelisin henkilön seuraa, kunnes narsistivaihe loppuu.

Vierailija
10/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän, että on tietyllä tavalla tunnekyvytön ihminen. Ei esimerkiksi tunne empatiaa. 

Juu, kyllähän sitä aivan varmasti käytetään monesti väärin, mutta minusta on jotenkin hassua, että niitä oikeita narsistejakaan ei saisi sanoa narsisteiksi, kun kuitenkin ei nyt mistään äärettömän harvinaisesta ilmiöstä ole kyse. On aika todennäköistä, että jokainen tuntee yhden narsistin. Korjatkaa toki, jos olen väärässä. 

Vierailija
11/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on ymmärtääkseni henkilö, jolla on jokin B-ryhmän persoonallisuushäiriö, eli epäsosiaalinen, epävakaa, narsistinen tai psykopaattinen persoonallisuushäiriö.

Vierailija
12/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän, että on tietyllä tavalla tunnekyvytön ihminen. Ei esimerkiksi tunne empatiaa. 

Juu, kyllähän sitä aivan varmasti käytetään monesti väärin, mutta minusta on jotenkin hassua, että niitä oikeita narsistejakaan ei saisi sanoa narsisteiksi, kun kuitenkin ei nyt mistään äärettömän harvinaisesta ilmiöstä ole kyse. On aika todennäköistä, että jokainen tuntee yhden narsistin. Korjatkaa toki, jos olen alasväärässä. 

Olet väärässä. Empatian puute ei tarkoita narsistia.

Minkähän takia koskaan kukaan ei sano puolisoaan esim. antisosiaaliseksi? Antisosiaalinen persoonallisuushäiriö on yleisempi kuin narsistinen. Hakkaava ja pettävä puoliso on todennäköisemmin antisosiaalinen.

Jokainen ihminen tuntee varmasti useampiakin antisosiaalisia.

Vierailija
13/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllähän sitä aivan varmasti käytetään monesti väärin, mutta minusta on jotenkin hassua, että niitä oikeita narsistejakaan ei saisi sanoa narsisteiksi, kun kuitenkin ei nyt mistään äärettömän harvinaisesta ilmiöstä ole kyse. On aika todennäköistä, että jokainen tuntee yhden narsistin. Korjatkaa toki, jos olen alasväärässä. 

Minkähän takia koskaan kukaan ei sano puolisoaan esim. antisosiaaliseksi? Antisosiaalinen persoonallisuushäiriö on yleisempi kuin narsistinen. Hakkaava ja pettävä puoliso on todennäköisemmin antisosiaalinen.

Empatia oli esimerkki. En tietenkään tarkoittanut, että kaikki narsistit ovat empatiakyvyttömiä tai että kaikki empatiakyvyttömättömät ovat narsisteja. Pointti oli se, että tunnepuolella on häikkää. Olenko tässäkin väärässä. 

Vierailija
14/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tosiaankin voisin sanoa ex-puolisoani antisosiaaliseksi, miksen sanoisi, jos hän sellainen oli. En ole häntä kyllä narsistiksi tai miksikään muuksikaan kutsunut paitsi alkoholistiksi, joten eipä ole tuota antisosiaalisuuttakaan tullut koskaan mainittua. 

Vierailija
15/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsismi ja narsistinen persoonallisuushäiriö ovat keskenään täysin eri asioita.

Narsismi ei tarkoita sitä, että ihminen korostaisi itseään. Narsisti saattaa pysytellä aina taka-alalla, ei tuo itseään mitenkään esiin.

Totta kai narsismi ja narsistinen persoonallisuushäiriö ovat kaksi eri asiaa! Sitähän minä tarkoitinkin?

Kuitenkin molempia koskeva termi on "narsisti". Narsismi => narsisti. Nykyään sana "narsisti" on kuitenkin assosioitunut niin vahvasti persoonallisuushäiriöön, että harva sillä tarkoittaa enää itserakkautta. Kyseessä on kuitenkin siis persoonallisuushäiriön määritelmää vanhempi termi. Se oli pointtini.

"Narcissism is the pursuit of gratification from vanity or egotistic admiration of one's own attributes. The term originated from Greek mythology, where the young Narcissus fell in love with his own image reflected in a pool of water. Narcissism is a concept in psychoanalytic theory, which was popularly introduced in Sigmund Freud's essay On Narcissism (1914). The American Psychiatric Association has listed the classification narcissistic personality disorderin its Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) since 1968, drawing on the historical concept of megalomania."

Vierailija
16/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista ihmistä tarkoitetaan? Mikä käsitys/mielikuva sinulla on tullut?

Ihmisellä on suuruuskuvitelmia itsestään, mikä johtuu loppujen lopuksi hauraasta itsetunnosta eli hyvin paradoksaalinen tilanne. Narsisti myös käyttää muita ihmisiä hyväkseen pönkittääkseen tätä "omaa paremmuuttaan".

Vierailija
17/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on outoa, miten monet luulevat muita ihmisiä narsisteiksi. Vaikea ihminen saattaa olla oikeasti antisosiaalinen tai epävakaa.

Minun isällä on taas nuo kaikki, eli noiden lisäksi narsismi. Osa oli kuvauksessa piirteinä ja osa diagnoosina. Antisosiaalinenhan pahimmillaan on se psykopaatti..eikä narsisti, kuten usein kuvataan.

Vierailija
18/18 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Empatia oli esimerkki. En tietenkään tarkoittanut, että kaikki narsistit ovat empatiakyvyttömiä tai että kaikki empatiakyvyttömättömät ovat narsisteja. Pointti oli se, että tunnepuolella on häikkää. Olenko tässäkin väärässä. 

Narsistin häikkä on minäkuvassa. Lukekaa tarina Narkissosksesta, siinä on narsismin ydin.

Onneksi täällä on yksi toinenkin, joka tietää nämä persoonallisuushäiriöt. Harmi vaan että narsismin tuki ry levittää väärää tietoa esim..väittämällä narskuja psykopaateiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan