Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teillä tapahtuisi, jos 15-vuotias poika sanoisi sinulle "vit n vajaa"

Vierailija
21.04.2018 |

ilman syytä? Menin lukkoon, sanoin vaan, että saat rangaistuksen. Turha laittaa kotiarestiin, kun ei ole kavereita. Mietin jos en antaisi rippilahja = rahaa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi haukkua ilman seuraamuksia, pistä vaikka tiskaamaan huomenna. Rangaistus ei saa olla liiallinen.

Vierailija
22/40 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-iässä mitataan kasvatuksen onnistuminen. Olen kolme teinipoikaa kasvattanut, eikä yksikään ole kiroillut minulle tai haukkunut minua. Kotona ollut tiukka, mutta oikeudenmukainen kuri.

No näinpä, siksi olenkin tosi pettynyt. Enkä tiedä mitä tehdä. Onko mitään tehtävissä vai pitääkö vaan todeta "pieleen meni". Ap

Luoja teitä uskovaisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-iässä mitataan kasvatuksen onnistuminen. Olen kolme teinipoikaa kasvattanut, eikä yksikään ole kiroillut minulle tai haukkunut minua. Kotona ollut tiukka, mutta oikeudenmukainen kuri.

No näinpä, siksi olenkin tosi pettynyt. Enkä tiedä mitä tehdä. Onko mitään tehtävissä vai pitääkö vaan todeta "pieleen meni". Ap

Kuten varmaan aloittaja hyvin tiedät niin myös aikuiset kiroilevat eikä siinä ole mitään poikkeuksellista. Jos kerran Lapsi on sinulle noin sanonut niin kerropa mitä sanoit hänelle juuri ennen tätä?

Vierailija
24/40 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäisen Kiroilu on täysin normaalia eikä siihen ole tarvetta puuttua.

Ällöttävä oletus. Vain Suome tapaisessa metsäläsiten ja junttien maassa kiroilu on ihan "normaali" juttu ja vittuvittuvittua pitäisi kuunnella 24/7. BTW Keskieuroopan sivistysmaissa ei todellakaan ole normaalijuttu.

Vierailija
25/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä enää ihmettele miten nykynuoret ovat niin huonosti käyttäytyviä. Himassa saa kiroilla ja haukkua äitiään ilman seuraamuksia. Ja ihan loistavaa, enää koulu ei ole ainoa kasvattaja vaan tähän rinnalle on tullut myös työpaikka! Vanhemmat ei jaksa Ernu-Petterille kertoa ettei saa kiroilla ja haukkua muita mut ei se haittaa ku työpaikalla kyllä oppii!

Ap, tuo ehdottamasi rangaistus kuulostaa aika tiukalta kyllä.. ehkä pikemminkin tyyliin tietokoneen virtapiuha kahdeksi päiväksi piiloon jos on pelaajatyyppiä tms.

Vierailija
26/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten varmaan aloittaja hyvin tiedät niin myös aikuiset kiroilevat eikä siinä ole mitään poikkeuksellista. Jos kerran Lapsi on sinulle noin sanonut niin kerropa mitä sanoit hänelle juuri ennen tätä?

Nythän kyse ei ole kiroilusta vaan oman vanhemman haukkumisesta vit n vajaaksi. Aloin selittämään erästä asiaa, antamaan neuvoa sosiaaliseen kanssakäymiseen. Poika ei ollut edes kuunnellut sitä, kun sanoi tuon.

Ja tuossahan ei pelkästään tuo riittänyt, kun sanoin että ei noin haukuta, niin sanoi "mutkun oot".

Ap

Vierailija
27/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikä on vanhemmista irtautumista, välillä nuorten pitää tehdä sitä prosessia myös rajusti teoin ja sanoin. Mielipiteesi saattoi kuulostaa vanhanaikaiselta ja huonolta ja siitä kommentti kumpusi. Nuorten kielen käyttö on välillä todella rajua mutta eivät suoranaisesti tarkoita mitä sanovat. Asiaa et ratkaise antamalla kovia rangaistuksia ja rippilahjan poisottaminen nimenomaan kuulostaa tosi kovalle rangaistukselle. Eniten olisin huolissani jos pojalla ei ole yhtään ystävää.

Vierailija
28/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan nauraisin tai katsoisin kummeksuen ja jatkaisin omia hommiani. Tai sitten sanoisin rauhallisesti että "kumpikohan se meistä tässä nyt vajaa on?". Rauhallinen käytös saa teinin vaan entistä kiukkuisemmaksi. Oppii kuitenkin kuinka tyhmä on itse kun tuommoista sanoo ja aikuinen on tilanteen yläpuolella kylmän viileästi.

Vierailija
29/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän kyse ei ole kiroilusta vaan oman vanhemman haukkumisesta vit n vajaaksi. Aloin selittämään erästä asiaa, antamaan neuvoa sosiaaliseen kanssakäymiseen. Poika ei ollut edes kuunnellut sitä, kun sanoi tuon.

Ja tuossahan ei pelkästään tuo riittänyt, kun sanoin että ei noin haukuta, niin sanoi "mutkun oot".

Ap

Poika ei kestä sitä että häntä neuvotaan, kokee sen jotenkin vähättelyksi että ei mukavitse osaisi. Meidän 10v tyttö on tuollainen samanlainen. Jos hän ei osaa jotain, ja aikuinen tulee hyvntahtoisesti opastamaan niin tyttö ihan hermostuu että "no joo mut ei se silti toimi!!! Kyllä mä koin tein!! Et sä osaa mitään!!".

Vierailija
30/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Poika ei kestä sitä että häntä neuvotaan, kokee sen jotenkin vähättelyksi että ei mukavitse osaisi. Meidän 10v tyttö on tuollainen samanlainen. Jos hän ei osaa jotain, ja aikuinen tulee hyvntahtoisesti opastamaan niin tyttö ihan hermostuu että "no joo mut ei se silti toimi!!! Kyllä mä koin tein!! Et sä osaa mitään!!".

Tylysti sanottu, mutta ei hän osaakaan kun niitä ystäviä / kavereita ei ole. Nyt on yksi viritelmä ja siihen liittyen vaan olisin antanut vinkkiä. En tietenkään nuorelle suoraan sanoisi sosiaalisten taitojen heikkoudesta.

Ja mitä täällä hoetaan, että olisin enemmän huolissani siitä, ettei pojalla ole kavereita. Totta kai olen siitä huolissani, mutta kun nyt en siitä asiasta halunut tänne palstalle tilittää vaan nimenomaan minun haukkumisesta.

Ap

Vierailija
31/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki elektroniikkavempeleet menisi takavarikkoon viikoksi. Siinähän sitten lukee vaikka tietosanakirjaa.

Vierailija
32/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tylysti sanottu, mutta ei hän osaakaan kun niitä ystäviä / kavereita ei ole. Nyt on yksi viritelmä ja siihen liittyen vaan olisin antanut vinkkiä. En tietenkään nuorelle suoraan sanoisi sosiaalisten taitojen heikkoudesta.

Ja mitä täällä hoetaan, että olisin enemmän huolissani siitä, ettei pojalla ole kavereita. Totta kai olen siitä huolissani, mutta kun nyt en siitä asiasta halunut tänne palstalle tilittää vaan nimenomaan minun haukkumisesta.

Ap

Olen teinisi kanssa samaa mieltä, olet vähän pihalla. Olet neuvonut/arvostellut arkaa paikkaa. Vaikka kuinka olisit ollut hienovarainen ei ne nuoret tyhmiä ole ja kuuntelevat vaikka ei siltä näyttäisi. Vaadit kotona nuhteetonta käytöstä. Miten poikaparka pärjää nuorten maailmassa missä pitää osata pitää puolia ja kiroiluakin kuulee.

Vierailija
33/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Olen teinisi kanssa samaa mieltä, olet vähän pihalla. Olet neuvonut/arvostellut arkaa paikkaa. Vaikka kuinka olisit ollut hienovarainen ei ne nuoret tyhmiä ole ja kuuntelevat vaikka ei siltä näyttäisi. Vaadit kotona nuhteetonta käytöstä. Miten poikaparka pärjää nuorten maailmassa missä pitää osata pitää puolia ja kiroiluakin kuulee.

Eihän siinä tilanteessa olisi tarvinnut edes mitään puolia pitää. En siis ehtinyt edes selittää asiaa, vain aloittaa.

Vierailija
34/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaisin että niin minäkin sinua.

Vierailija
35/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohaisit arkaan paikkaan.

Vanhemmalla velvollisuus tajuta milloin mennään liian pitkälle.

Omanikin olisi varmasti vastaavassa tilanteessa sanonut jotain mikä saisi minut todellakin ysähtymään just siihen paikkaan.

Vierailija
36/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vaikea kuvitella, että mun 15-v poikani sanoisi mulle noin. Hän osoittaa kapinaa jurottamalla, vastaamalla kysymyksiin mahdollisimman lyhyesti ja pakenemalla paikalta, kun ei halua kuulla höpinöitäni, mutta ei ole koskaan sanonut mulle rumasti. Jos sanoisi, niin olisin varmaan ihmeissäni ja sanoisin ensi hätään jotain, että "nyt sanoit rumasti, puhutaan tästä myöhemmin".

Ja sitten myöhemmin puhuttaisi. Kertoisin, että ymmärrän, että häntä ärsytti ja ettei se nyt ollut maailman vakavin asia, rakastan häntä silti. Mutta että pahoitin mieleni ja yleensäkin ihmiset pahoittaa mielensä, jos heille sanoo noin.

Vierailija
37/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika normaalia 15-vuotiaalta. Odota muutama vuosi niin poika aikuistuu ja oppii tavoille. Esim. duunipaikoissa ei suvaita kiroilua, joten toki se poika oppii. 

Miks kotona pitäisi suvaita? En ymmärrä miksi kotona ei pitäisi vaatia vanhempien kunnioittamista. Ap

No kunnioititko itse häntä, vai mistä hyvästä sait tuon kommentin?

Vierailija
38/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton kuvitella tilannetta miksi sanoisi, mutta jos näin kävisi, niin katse pojan silmiin, olisin hiljaa ja odottaisin. Sen tiedostaminen, että on mennyt rajan ylitse, pahoittanut äidin mielen ja ennenkaikkea tuottanut pettymyksen käyttäytymällä kuin tusinajonne Itiksestä, saisi pojan kyllä pyytämään anteeksi. Sen jälkeen juteltaisiin missä ja mikä on mennyt vikaan.

Vierailija
39/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kyllä mikään ihme jos nuoriso syrjäytyy ja heistä tulee rikollisia, kun ei lapsille pidetä mitään kuria ja opeteta vanhempien kunnioitusta!

Saattaa käydä työpaikkalla huonosti jos siellä haistattelee esimiehille. Ei varmasti tarvitse olla pitkään töissä. Kuka idiootti ulkoistaa jo kasvatuksen työpaikalle. Kasvatusta ei kuulu edes ulkoistaa kouluun tai hoitopaikkaan. Kyllä se kasvatus lähtee kotoa.

Vierailija
40/40 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni yksi hyvinkin hyvä merkki onnistuneesta kasvatuksesta on, että lapsi oppii ns. katuviisautta, eli tajuaa, mikä kielenkäyttö sopii mihinkin tilanteeseen. Kotona voi laukoa sellaistakin, mikä ei missään tapauksessa sovi esim. kummitädin 60-vuotispäiville. Tosin se edellyttää, että lapsi on normaalin älykäs. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän