Voiko mäkikuisma auttaa ahdistukseen?
Läheiseni on ahdistunut ja masentunut (ei diagnooseja) ja olotila vaikuttaa koko perheeseen. On tällä hetkellä väliaiksisesti työelämästä poissa ja paluu pelottaa. Ei halua lääkkeitä tai terapiaa, koska pelkää sen estävän työssä etenemisen, pelkää siis että saa ns, hullun leiman. Tilanne ei ole sivan toivoyon, on suht toimintakykyinen kuitenkin. Pohdin, voisiko mäkikuisma tai muu ilmsn reseptiä saatava valmiste auttaa? Kalsöljyt, d-vitamiini? Vai onko turhaa toiveajattelua,
Kommentit (26)
Mä oon syöny mäkikuismaa, en osaa sanoa oliko siitä apua. Joka tapauksessa noista ajoista olen "piristynyt" muistaakseni mäkikuismaa syödessä koko ajan motivoin itseäni parantumaan, ja kyllä mä parannuinkin, voihan se olla lumevaikutus tai sitten se mäkikuisma autto sen verran että jaksoin tsempata ja ajattelin positiivisemmin? 🤔
Liikunnasta ainaki on hyötyä, itsellä toimii parhaiten metsässä tai muualla luonnossa juoksu, saa purettua agressiot kunnolla kun siellä harvemmin muita ihmisiä tulee vastaan. Plus kannattaa jättää elämässä mahollisimman vähäks kaikki negatiivinen, itse rupesin välttelemään tiettyjä ihmisiä ku tajusin ettei ole pakko olla kaikkien kaveri.
Esim. vyöhyketerapiasta voisi olla hänelle apua. Eikö mäkikuisma ole lähinnä masennukseen?
Ai jaa joo, on siis masentunutkin, no varmaan voisi kokeilla mäkikuismaa. ed
On olemassa tutkimuksia joiden mukaan lievään tai keskivaikeaan masennukseen mäkikuisman teho on yhtä hyvä kuin SSRI-lääkkeiden. Vaikeaan masennukseen ei toimi niin hyvin kuin "viralliset" lääkkeet.
Mäkikuisma on nimenomaan masennukseen hyvä, ahdistuspainotteisempaan vaivaan, varsinkin jos ahdistus tulee kohtauksina, esim. valerianapohjaiset tuotteet on hyviä (vaikuttavat samoihin GABAa ja GABAb reseptoreihin kuin rauhoittavat bentsot).
Sekä mäkikuismassa että valerianassa täytyy katsoa että syö riittävän isoa annosta. Usein Suomessa myytävissä valmisteissa on koomisen pieni pitoisuus per tabletti tai muu suositeltu annos, paljon pienempi kuin niissä tutkimuksissa joissa teho on osoitettu.
Mäkikuisma tekee robottimaisen olon, eli mikään ei tunnu miltään. Elämästä katoaa kaikki värit. Jos hirveä suru tai ahdistus on ongelmana, niin voihan tuo kaikkien tunteiden loppuminen olla helpotuskin. Minä ja muutama ystäväni olemme käyttäneet tuota Mäkikuismaa useita ajanjaksoja ja kumpikin heistä on kertonut Mäkikuisman vaikuttaneen tuolla tavalla vieden kaikki tunteet pois. Nuo ystäväni ovat rauhallisempia tapauksia ja he tykkäävät Mäkikuismasta enemmän kuin minä, joka olen vahvasti tunneihminen. Minulle se oli ihan hirveä paikka, kun elämästä poistui kaikki ilotkin.
Mutta tosiaan jollekin se voi olla helpotuskin, että kaikki tunteet loppuvat jos jatkuvat negatiiviset tunteet vaivaavat.
Lääkärin kanssa kannattaa puhua, sopiiko muitten käyttämiesi lääkkeitten kanssa. Juttele nyt ainakin apteekissa.
Loppupeleissä joka ainoa lääke on luonnosta peräisin. Koivunlehti on hyvä diureetti, pajunkuorta imeskelemällä saat helpotusta kipuun. Digitalis sydänlääke jne jne
Vierailija kirjoitti:
Mäkikuisma tekee robottimaisen olon, eli mikään ei tunnu miltään. Elämästä katoaa kaikki värit. Jos hirveä suru tai ahdistus on ongelmana, niin voihan tuo kaikkien tunteiden loppuminen olla helpotuskin. Minä ja muutama ystäväni olemme käyttäneet tuota Mäkikuismaa useita ajanjaksoja ja kumpikin heistä on kertonut Mäkikuisman vaikuttaneen tuolla tavalla vieden kaikki tunteet pois. Nuo ystäväni ovat rauhallisempia tapauksia ja he tykkäävät Mäkikuismasta enemmän kuin minä, joka olen vahvasti tunneihminen. Minulle se oli ihan hirveä paikka, kun elämästä poistui kaikki ilotkin.
Mutta tosiaan jollekin se voi olla helpotuskin, että kaikki tunteet loppuvat jos jatkuvat negatiiviset tunteet vaivaavat.
Ihan uutta minulle tuo. Minulle mäkikuisma ei tehnyt mitään robottimaista oloa. SEn sijaan masennus itse oli sellaisen vähän tehnyt, ei ollut kuin tympeää, harmaata välinpitämättömyyttä mistään. Lopulta en välittänyt edes siitä elänkö vai olenko kuollut, ihan sama. Millään ei kuitenkaan ollut mitään merkitystä. Minulle mäkikuisma vähitellen palautti muitakin tunteita kuin sen "ihan sama, ja mikään ei tunnu miltään" olon.
Jos masennus ja ahdistus saataisiin luontaistuotteilla kuriin, niin miksi kukaan söisi lääkkeitä, joilla on usein sivuvaikutuksia? Mäkikuismaa vaan kaikille nuorille sairaseläkeläisille ja valtio säästäisi miljardin.
Edelleenkään ei auta. Yrittäkää vaan sitkeästi suostutella hakeutumaan hoitoon. Ei niitä lääkkeitä kukaan pakota ottamaan ja ei ole pakko mennä työterveyteen niin ei se silloin siellä näy. On myös tarjolla muitakin hoitomuotoja, ahdistuksen hallintaa, fysioterapiaa, ryhmiä, avo-osastoja joissa voi oleskella ja toimia, terapiaa. Riippuu paikasta.
Miten jollain työpaikalla voidaan saada kenenkään lääkärissä käymisistä tai mistään hoidosta tai lääkkeistä MITÄÄN tietoa?? Siis oikeesti,miten se vois olla.mahdollista? Tämän jos voisit mulle kertoa.
Olen itse syönyt vaikka mitä lääkkeitä ja nytkin syön unilääkkeitä. Eikä tasan varmaan kukaan tiedä meillä töissä asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miten jollain työpaikalla voidaan saada kenenkään lääkärissä käymisistä tai mistään hoidosta tai lääkkeistä MITÄÄN tietoa?? Siis oikeesti,miten se vois olla.mahdollista? Tämän jos voisit mulle kertoa.
Olen itse syönyt vaikka mitä lääkkeitä ja nytkin syön unilääkkeitä. Eikä tasan varmaan kukaan tiedä meillä töissä asiasta mitään.
Riippuu firman koosta mutta kyllä siellä joku näkee maksetaanko lasku psykiatrille vai minne mutta ei se nyt ihan oikeasti jossain isossa firmassa mitään merkitse.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään ei auta. Yrittäkää vaan sitkeästi suostutella hakeutumaan hoitoon. Ei niitä lääkkeitä kukaan pakota ottamaan ja ei ole pakko mennä työterveyteen niin ei se silloin siellä näy. On myös tarjolla muitakin hoitomuotoja, ahdistuksen hallintaa, fysioterapiaa, ryhmiä, avo-osastoja joissa voi oleskella ja toimia, terapiaa. Riippuu paikasta.
Kyllä voi auttaa, varsinkin kun ap:n kuvaama henkilö ei vaikuta olevan tosi vaikeasti masentunut kuitenkaan. Esim. Saksassa mäkikuismaa määräävät masennukseen ihan lääkäritkin.
Ja tuo on kohtalaisen naiivi oletus että olisi varmaa ettei diagnoosit ja lääkitykset tulisi tietoon. Nykyäänhän ne tiedot menee yhteisiin tietokantoihin, ja on saatavissa hoitaville lääkäreille joka paikassa. Työnantajille ei periaatteessa pitäisi tietojen mennä, mutta valitettavasti on sitäkin nähty, että jos esim. ihminen päätyy uupumuslomalle ja sen jälkeen päädytään menettelyyn jossa työterveydenhoidon, esimiehen ja työntekijän kesken keskustellaan työhönpaluusta, siellä kyllä tulee esiin aivan kaikki terveysasioista.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mulle taas on käynyt niin, että on käynyt ilmi että pomoni ja talon työterveyden lääkäri olivat juoruilleet menneistä diagnooseistani ja opiskeluajan masennusdiagnoosi oli yksi syy hiillostaa minut irtisanoutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syönyt vaikka mitä lääkkeitä ja nytkin syön unilääkkeitä. Eikä tasan varmaan kukaan tiedä meillä töissä asiasta mitään.Riippuu firman koosta mutta kyllä siellä joku näkee maksetaanko lasku psykiatrille vai minne mutta ei se nyt ihan oikeasti jossain isossa firmassa mitään merkitse.
En tajua edelleenkään ja tästä vastauksesta en sitäkään vähää.
Maksan laskuni itse ja ihan itse ostan lääkkeetkin. Niistä ei edelleenkään kukaan töissä voi tietää mitään.
Että jos sillä perusteella kieltäytyy hoidosta, lääkäristä ja lääkkeistä niin kyllä paranoijan vallassa ollaan. Ihan naurettavaa.
Kiitos kovasti kommenteista ja kokemuksista. Tilanne ei tosiaan ole ihan toivoton, joten mäkikuisma voisi ehkä auttaa. Koitan suositella sitä. Olen ymmärtänyt, että jos on perusterve eikä käytä muita lääkkeitä, ei sivuvaukutukset ole suuria. Ei siis varmaan hirveästi haittaakaan ole. Ja henkilö tiedostaa tilanteensa ja on halukas sitä parantamaan. Jospa luonnonlääke nostaisi hieman oma-aloitteisuutta ja saisi hänet liikkeelle. Monestihan hikilenkkiä pidetään yhtenä parhaista masennuksen ja ahdistuksen helpottajista.
ap
Muistelen, että mäkikuismarohdosten myynti kiellettiin vuosia sitten, koska sillä on yhteisvaikutuksia monien lääkkeiden, esim. ehkäisypillereiden kanssa. Onko kyseinen kielto siis poistunut?
Mäkikuisman käytöstä kannattaa aina keskustella lääkärin kanssa ennen sen aloittamista, varsiniin jos käytössä on lääkitys. Valmisteen käytöstä tulee myös kertoa lääkkeitä määrätessä. Mäkikuismalla on yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkikuisman käytöstä kannattaa aina keskustella lääkärin kanssa ennen sen aloittamista, varsiniin jos käytössä on lääkitys. Valmisteen käytöstä tulee myös kertoa lääkkeitä määrätessä. Mäkikuismalla on yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa.
varsinkin*
Minäkin kuulisin mielelläni kokemuksia.