Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on olla vasenkätinen? Minä vuonna olet syntynyt?

Vierailija
21.04.2018 |

Luin kirjaa (tositapahtumiin pohjautuva), jossa vasenkätistä päähenkilöä kiellettiin käyttämästä vasenta kättä kirjoittamiseen. Hän kirjoitti koko kouluaikansa oikealla kädellä ja piirsi salaa vasemmalla kädellä kotona. Tämä tapahtui viime vuosisadan alkupuolella, eikä sijoittunut Suomeen. Onko sinua ikinä kehotettu kirjoittamaan mieluummin oikealla kädellä esim. lapsena? Entä mitä muita havaintoja, isompia tai pienempiä, sinulla on siitä, millaista on olla vasenkätinen? Minkä ikäinen olet?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1990. Ei ole ikinä kehoitettu kirjoittamaan oikealla kädellä, mutta kynän otteesta opettaja aina nalkutti 1 ja 2.luokalla, joten sain kynään sellaisen ihmeellisen pidikkeen.

Ja siis, en osaa kuoria perunoita ja hedelmiä oikein. Teen sen jotenkin väärin. Vaikeaa oli kun koulussa ei ollut koskaan jäkis ja sählymailoja vasurille. Ne hommattiin sitten erikseen (pikkuinen kyläkoulu.) Mutta eipä tuo ole minuun muuten mitenkään vaikuttanut

Vierailija
2/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen itse vasta 18v joten tuo oikeakätiseksi "pakottaminen" ei ole minua koskenut. Isotätini on kertonut tarinoita, kuinka koulussa hänet opetettiin oikeakätiseksi kun oli lapsena vasenkätinen. 2000-luvun lapsena vasenkätisyys on ollut helppoa. Osaan käyttää oikeakätisille tarkoitettuja saksia ja muutenkin oikean käden kontrolli on ihan hyvä. Välillä tulee vastaan tilanteita, joissa vasenkätisenä on hieman hankalampaa. Esimerkiksi kädelle hankalassa asennossa kirjoittaminen (kun paperi on kiinni kansiossa, ja siinä on ikävästi ne metalliset renkaat) tulee vastaan välillä. Ihmiset kommentoivat tyylillä "häh ootko sä vasenkätinen?" kuin se olisi jokin outo asia.

Vasenkätisenä oleminen ei hirveästi poikkea oikeakätisyydestä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei päiväkodissa ollut vasenkätisten saksia, eikä edes sellaisia neutraaleja pieniä askartelusaksia. Vain oikeakätisten saksia, joissa oli muotoiltu käsiosa ja ne olivat aika isot. Pysyivät tosi huonosti vasemmassa kädessä ja minua kehotettiinkin käyttämään oikeaa kättä niillä leikatessa.

Seuraavana päivänä äiti oli saanut hoitajalta palautetta, että minulla on motorisia ongelmia, kun en osannut leikata kartongista siististi kuvioita. Äiti tuli katsomaan ja sanoi, että ongelma johtuu siitä, että lapsi on vasenkätinen, eikä teillä ole kunnollisia saksia häntä varten. Toin sitten jatkossa askartelupäivinä omat sakset, eikä motorisista ongelmista enää koskaan kuultu. :-) 

Tämä on sattunut 80-luvun alussa.

Vierailija
4/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, kirjoittaminen on ja oli edelleen veemäistä koska käsi suttaantuu. :) - 1

Vierailija
5/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa kyllä valitettiin oudosta otteesta kynään! Kai se jotenkin juurtuu siihen vasenkätisyyteen... Mutta muuten ei vasenkätisyydestä valitettu. Kirjoittaminen on kuitenkin vähän erilaista kun kirjoittaa ns väärästä suunttasta. Ja kynistä jää sotkuja käteen aina. Lyijykynät on pahimpia

Vasenkätisten varusteiden puute kouluilla kyllä häiritsi lapsena. Ja monenlaiset koneet ja härpäkkeet on suunniteltu oikeakätisille. Tölkinavaajia on hankala käyttää.

Vuosimallia 1995

Vierailija
6/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen isoveli on syntynyt 50-luvulla ja hänellä kansakoulun opettaja sitoi häneltä vasemman käden selän taakse, ettei hän kirjoita vasemmalla kädellä. Oma lapsi aloitti koulun 90-luvun lopulla eikä hänellä ole ollut vasenkätisyydestä muuta haittaa kuin se, että opettaja ei osannut opettaa neulomista "väärään suuntaan". Onneksi ajat ovat muuttuneet.

Vierailija
7/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää tietyt tuotteet, jotka on tehty vain oikeakätisille. Esim. ne vanhat kuorimaveitset, joissa oli vain toisella puolella leikkuuterä, joten veitsen oli oltava oikeassa kädessä. Mummolla oli aina niitä, eikä kuorimisesta tullut niillä mitään. Nykyään ainakin Fiskarsin kuorimaveitset ovat symmetrisiä eli metalliterän kummallakin puolella on terävä reuna.

Vasenkätisenä olen luultavasti enemmän molempikätinen, kuin oikeakätiset tyypillisesti. Käytän hiirtä oikealla kädellä, pelaan golfia oikeakätisittäin, osaan jopa jotenkin kirjoittaa oikealla kädellä. Vasen käsi on kuitenkin ehdoton, jos teen jotain todellista tarkkuutta vaativaa, piirrän, ompelen yms.

Vierailija
8/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1992, enkä ole koskaan kokenut vasenkätisyyttä ongelmaksi, vaikka tuottaa pieniä vaikeuksia kirjoittaessa tai piirtäessä. Joskus tosin huolettaa, miltä kasvoni näyttävät toisten silmiin, koska vasen puoli kasvoistani liikkuu normaalisti, oikeaa puolta taas on tosi vaikea liikuttaa :D Isoäitini syntymävuotta en tiedä (+70v), mutta hän on kertonut saaneensa lapsena noottia vasenkätisyydestään. Koulussa häntä painostettiin kirjoittamaan oikealla kädellä ja hänen isoäitinsä narisi, että vasenkätinen tuo huonoa onnea taloon tms. jotain yhtä viisasta. 

Minä muuten leikkaan oikealla kädellä oikeakätisten saksilla ja koulussa pelasin oikeakätisten mailoilla, vaikka minua ei koskaan siihen painostettu. 

Vierailija
9/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten kasvojen liikuttaminen vaikuttaa siihen kumpi kätinen? Mitä siis tarkoitat tuolla nro 8?

Vierailija
10/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1994, eikä kukaan ole laittanut kynää oikeaan käteen. Pikkukaupungin koulussa oli vasenkätisille sakset ja mailat. Osaan kyllä käyttää myös oikeaa kättä, mutta kirjoittaminen hoituu lähinnä vasemmalla. Soitan kitaraa kuten oikeakätiset, koska en jaksanut opetella soittamaan toisinpäin.

Niin ja ala-asteen kässätunneilla sain ihan itse opetella kutomaan/neulomaan (murrealueet), mutta äkkiä sen oppi.

Kynää pidän edelleen kädessä "väärin", mutta väliäkös sillä, kun käsiala on hyvää.

Jos osasin jotain lapsena ikätovereitani paremmin, heidän vanhemmat selittivät sen aina vasenkätisyydelläni :D

Vierailija
11/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taiteellisesti tavallista lahjakkaampi sekä hyvä avaruudellinen hahmotuskyky. En tiedä johtuuko vasenkätisyydestä. Ei ole ollut ongelma koskaan kenellekään tämä, synnyin 80-luvun alussa.

Vierailija
12/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa kyllä valitettiin oudosta otteesta kynään! Kai se jotenkin juurtuu siihen vasenkätisyyteen... Mutta muuten ei vasenkätisyydestä valitettu. Kirjoittaminen on kuitenkin vähän erilaista kun kirjoittaa ns väärästä suunttasta. Ja kynistä jää sotkuja käteen aina. Lyijykynät on pahimpia

Vasenkätisten varusteiden puute kouluilla kyllä häiritsi lapsena. Ja monenlaiset koneet ja härpäkkeet on suunniteltu oikeakätisille. Tölkinavaajia on hankala käyttää.

Vuosimallia 1995

Tölkinavaajia on myynnissä vasenkätisille.

Meillä on niitä (ihan tavallisia muuten, mutta terä toisella puolella eli avaus tapahtuu eri suuntaan kuin tavallisella tölkinavaajalla), sekä leivoshaarukoita, viinipullonavaaja (kierteet toiseen suuntaan), veitsiä (terävä reuna toisinpäin), saksia, kello (viisarit kulkevat "väärään" suuntaan), viivottimia (numerot toisesta reunasta alkaen, verrattuna oikeankätisten viivottimeen), teroittimia (kynää kierretään eri suuntaan kuin tavallisessa teroittimessa)...

Mutta perheessämme onkin kaksi vasenkätistä, isoisä on vasenkätinen ja isoisän äiti oli vasenkätinen (tosin syntynyt 1913 ja pakotettu koulussa kirjoittamaan oikealla, mutta muuten teki kaikki vasemmalla).

Se, mikä on ongelma vasenkätiselle, on monet sähkötyökalut. Niillä jos yrittää tehdä kuten vasenkätinen luonnostaan tekisi niin aina tulee jokin turvakaari tai vastaava näkökentän eteen. Niitä on pakko opetella käyttämään kuten oikeakätinen.

Vierailija
13/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60 luvulla. Koulussa yritettiin opettaa oikeakätiseksi , vanhemmat olivat aikaansa edellä ja kielsivät sen. Isäni oli vasenkätinen ja hänet koulussa käännytettin oikeakätiseksi . Oli pidettävä vasen käsi selän takana, se oli sidottu jotenkin kiinni.

Mummo oli myös vasenkätinen , hänen vasemmasa kädessä oli pidetty sukkaa ja annettu selkäsauna jos nähtiin vasemmalla jotain tekevän.

Oma lapseni myös vasuri. Ei hänen ole tarvinnut siitä kärsiä , paitsi se että maailma on suunniteltu oikeakätisille.

Taitaa suvuittain kulkea tuo kätisyys.

Vierailija
14/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosimallia 1995

Tölkinavaajia on myynnissä vasenkätisille.

Meillä on niitä (ihan tavallisia muuten, mutta terä toisella puolella eli avaus tapahtuu eri suuntaan kuin tavallisella tölkinavaajalla), sekä leivoshaarukoita, viinipullonavaaja (kierteet toiseen suuntaan), veitsiä (terävä reuna toisinpäin), saksia, kello (viisarit kulkevat "väärään" suuntaan), viivottimia (numerot toisesta reunasta alkaen, verrattuna oikeankätisten viivottimeen), teroittimia (kynää kierretään eri suuntaan kuin tavallisessa teroittimessa)...

Mutta perheessämme onkin kaksi vasenkätistä, isoisä on vasenkätinen ja isoisän äiti oli vasenkätinen (tosin syntynyt 1913 ja pakotettu koulussa kirjoittamaan oikealla, mutta muuten teki kaikki vasemmalla).

Se, mikä on ongelma vasenkätiselle, on monet sähkötyökalut. Niillä jos yrittää tehdä kuten vasenkätinen luonnostaan tekisi niin aina tulee jokin turvakaari tai vastaava näkökentän eteen. Niitä on pakko opetella käyttämään kuten oikeakätinen.

Saakohan tänne laittaa linkin.... Siis täältä olen aikoinaan tilannut paljon tavaraa kun perheessä on tosiaan kaksi vasenkätistä ja sukulaisiakin on vasenkätisiä.

http://www.anythinglefthanded.co.uk/

Vierailija
15/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt -92. Koulussa opetettiin neulomaan ja virkkaamaan oikeakätisesti. Koulussa tuli aina sanomista kirjoitustyylistä. Tuotantotöissä on yleensä kaikki työpisteet suunniteltu oikeakätisille. Monet asiat on tullu opeteltua oikeakätisesti. On oikeastaan monesti aika hyödyllistä olla osittain molempikätinen :).

Vierailija
16/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1987. Isoäiti oli kuulemma neuvonut, että pitäisi vain sitkeästi tarjota lusikkaa oikeaan käteen, kun harjoittelin syömistä. Vanhemmat eivät moiseem ryhtyneet. Vasenkätisyydestä saa välillä kuulla ihmettelyjä ja isä vinoilee, että veitsen käyttö näyttää vaaralliselta, muuten ei juuri kommentteja kuulu.

Koulussa suhtautuminen oli neutraalia, mutta virkkaamisen ja neulomisen opettelin oikealla kädellä, kun vasenkätisesti ei ope osannut neuvoa. Jälki on siistiä, mutta avitan kyllä toisella kädellä hieman liikettä. Osaan myös leikata oikeakätisten saksilla, lapsena kun oli paljon niitä muotoilemattomia saksia käytössä. Oikeastaan vasta vanhempana olen opetellut vasenkätisten saksiin, vähän vaikeuksia tuottaa se, että terät ovat toisinpäin. Olen tottunut seuraamaan leikkausjälkeä terän ulkopuolelta.

Räpylöitä koulusta löytyi aina, eikä mailakätisyys ole kiinni kirjoituskädestä, oikeakätinen veljeni pelaa samoin päin kuin minä.

Olen luultavasti osittain oikeakätinen, sillä totuttelun jälkeen tölkinavaajat, oven lukon avaus, neulominen sujuu suht hyvin.

Kaveripiirissäni on yllättävän paljon vasenkätisiä.

Vierailija
17/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minkä ihmeen takia se toinen vasenkätisyyskeskustelu poistettiin?

Mo de on kännissä vai mitä?

Vierailija
18/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymävuosi 1963, koulussa ei pakotettu kynää oikeaan käteen, mutta koetettiin kyllä saada pitämään siitä eri otteella kuin luonnostaan pidän, jotta hiha ei kirjoittaessa tahraantuisi musteeseen. Kaunokirjoitus opeteltiin mustekynällä vaikka kaikki muu tehtiin lyijykynällä.

Muuten tuntuu aika normaalilta, mutta aina joskus tulee vastaan laitteita, työpisteitä tms., jotka on suunniteltu vain oikeakätisille. Esimerkiksi aikoinaan lukion musiikkiluokka, jossa ei ollut pulpetteja vaan tuolit, joiden oikealle puolelle oli kiinnitetty pieni pöydäntapainen kirjoitusalustaksi. Tai yhä vieläkin kirjastoissa tietokoneita, joiden hiiret ovat lyhyen piuhan päässä oikealla - kiskon sitä johtoa sitten esiin niin että saan hiiren siirrettyä vasemmalle puolelle. 

Ajokorttia en ole tullut hankkineeksi ja yksi syy on auton hallintalaitteiden oikeanpuolisuus. Jotkut ammatit saattaisivat olla vasurille vaikeita samasta syystä, mutta käytännössä tämä ei ole omaan ammatinvalintaani vaikuttanut. Vasenkätinen pystyhiiri oli oikeakätistä versiota kalliimpi kun sen ostin.

Vierailija
19/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokorttia en ole tullut hankkineeksi ja yksi syy on auton hallintalaitteiden oikeanpuolisuus. Jotkut ammatit saattaisivat olla vasurille vaikeita samasta syystä, mutta käytännössä tämä ei ole omaan ammatinvalintaani vaikuttanut. Vasenkätinen pystyhiiri oli oikeakätistä versiota kalliimpi kun sen ostin.

Täällä yksi vasenkätinen, joka on Suomen lisäksi asunut pitkään myös Australiassa ja ajanut kummassakin autoa. Olen ajanut ajokortin Suomessa ja tottunut tuolloin hallintalaitteiden oikeanpuolisuuteen nopeasti. Vasemmanpuoleisessa liikenteessä asiat ovat päinvastoin ja monissa Australiassa myytävissä autoissa kaikki on nurinpäin: eri puolella olevan vaihdekepin lisäksi myös vilkku ja muut "viikset" ovat eri päin. Tämähän ei ole itsestäänselvää, koska esimerkiksi Britanniassa olen ajanut monesti autolla, jossa vain ratti + vaihdekeppi ovat eri puolella, "viikset" samoin päin, kuin meilläkin. Australiassa tuli monesti vilkun sijaan laitettua pyyhkijät päälle, mikä on turvallisuuden kannalta aika huono juttu.

Kaikkeen nimittäin tottuu, eikä minusta "vasenkätisellä" autolla ajaminen ole yhtään sen helpompaa. Rohkeasti vaan autokouluun, jos olet pitänyt tätä syynä olla korttia hankkimatta!

Vierailija
20/20 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalia nuo kertomukset lapsista, joiden toinen käsi on sidottu selän taakse. Millaisia traumoja heille on mahtanut jäädä?

Minulla yritettiin siirtää lusikkaa tai kynää oikeaan käteen varhaislapsuudessa jonkin aikaa, kunnes vanhemmat päättivät, että olkoon sitten vasenkätinen. Kynä tai lusikka siirtyi siihen heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi