Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viikko laskettuun aikaan, mitä pitää ostaa kotiin valmiiksi?

Vierailija
21.04.2018 |

Vauvalle on tietenkin vaatteet ja sängyt valmiina, mutta mitä sellaista pientä tai muuten tarpeellista pitäisi ostaa jo nyt kotiin valmiiksi? Kuinka paljon vaippoja? Kaikki sanoo, että kokeilemalla selviää mikä vaippa on paras juuri omalle vauvalle, mutta ostanko siis yhden paketin pampersseja, yhden liberoja ja yhden lidlistä :) ? Entä liivinsuojat tms? Mitä kaikkea pientä pitäisi tajuta ostaa nyt?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt koko raskausajan ja sitä ennenkin stringejä (eivät jostain syystä hankaa vaan ovat mukavan kevyet päällä). Tajusin yhtäkkiä, että eihän niihin saa mitään yösidettä kiinni :D . Eli lähdettävä mummoalkkariostoksille. Ap.

Älä sitten sairaalassa järkyty niistä verkkopöksyistä joita siellä käytetään. :D Vai käytetäänkö enää? Ne piti kyllä ison siteen paikallaan, ekana kun saattaa tulla kaikenlaisia hyytymiä, eikä niitä ole kiva lattialta kerätä, parempi että side ja pöksyt pitää ne kyydissä siihen hetkeen, että siteen voi vaihtaa. 

Oli niitä vielä 2015 ainakin. On kyllä komiat pökät.

Talkkia ja sinkkirasvaa vauvan peppuun. Vauvan kakka helposti ärsyttää ihoa, itse kuorrutin puoli vauvaa talkilla.

Vierailija
22/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stringit ja farkut ;)

Suosittelen mummoalkkareita ja pieruverkkareita.

Minulla ainakin se jälkivuoto oli sellasista vetistä verta ja sitä tuli paljon. Tikkejä oli 13 niin ei kyllä tullut mieleenkään tunkea kireitä housuja jalkaan kun alapää on jauhelihaa ja turvotusta.

Tuttipullo ja tuttelia varalle. Tutti jos on itkuinen vauva...kaikkien nännit  ei kestä että vauva on rinnalla koko ajan. Vaippoja. Harsoja jos vauva on kova puklaamaan.

Itselle helppoa, nopeaa ja hyvää ruokaa. Muista juoda paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ne sairaalan verkkohousut on hyviä sen jättisiteen kanssa ja ilmastointi pelaa eikä paikat vielä haudu rikki kaiken muun tuhon lisäksi. Minun toosani oli tikattu kasaan, verinen ja musta...yhtä jättimustelmaa koko alakerta. Mutta niin vaan menin synnyttämään vielä toisenkin kerran mutta sitten tuli järki päähän että kiitos nyt riitti. Ihme kyllä se toosa ja alakerta  paranee entiselleen ja hyvin toimii vaikka ei sitä aluksi uskoisi.

Vierailija
24/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo siis paksuja siteitä. Ei mitään ohutsiteitä vaan kunnon toppauksia. Jos pyrstö on täynnä tikkejä (kuten mulla 12 kpl) niin isot siteet oli paljon mukavampia kuin ohuet. Mukavampi istua. Mulla kokemusta kolmesta synnytyksestä ja noi paksut siteet oli ihan pakollinen asia.

Tämä on vähän ohis ja tyhmä kysymys, mutta miten se iso paksu side mahtuu farkkuihin?

Harva just synnyttänyt ahtaa kipeetä ahteriaan farkkuihin:)

Paitsi minä, kun ei kukaan ollut älynnyt vinkata, enkä itse tajunnut että se alapää on todellakin tohjona. Mutta ajoinhan mä itse synnyttämäänkin :D

Ei tienkään niihin tiukimpiin, mutta jos jotkut mahtuu, niin Tenan housuvaippoja kannattaa kokeilla. Mahtui!

Vierailija
25/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voide vauvan napaan on kanssa iha hyvä ostos. Apteekissa osaavat neuvoa siihen. Sekun alkaa helposti haista ja meillä lähti supersiististi tynkä irti sen voiteen takia.

Vierailija
26/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ne sairaalan verkkohousut on hyviä sen jättisiteen kanssa ja ilmastointi pelaa eikä paikat vielä haudu rikki kaiken muun tuhon lisäksi. Minun toosani oli tikattu kasaan, verinen ja musta...yhtä jättimustelmaa koko alakerta. Mutta niin vaan menin synnyttämään vielä toisenkin kerran mutta sitten tuli järki päähän että kiitos nyt riitti. Ihme kyllä se toosa ja alakerta  paranee entiselleen ja hyvin toimii vaikka ei sitä aluksi uskoisi.

Apua :D . Voiko sitä nopeuttamista itse jotenkin nopeuttaa?

Ärsyttävää kun neuvolassa eikä perhevalmennuksessa puhuttu mitään alakerran hajoamisesta tai jälkivuodosta tai istumisvaikeuksista tms. Puhuttiin vain itse synnytyksestä (ei edes epparista) ja imetyksestä. Mies ei usko, että alapää saattaa hajota, koska siitä ei ole mainittu missään mitään. Ap.

Vierailija
27/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää kun neuvolassa eikä perhevalmennuksessa puhuttu mitään alakerran hajoamisesta tai jälkivuodosta tai istumisvaikeuksista tms. Puhuttiin vain itse synnytyksestä (ei edes epparista) ja imetyksestä. Mies ei usko, että alapää saattaa hajota, koska siitä ei ole mainittu missään mitään. Ap.

Paranemista tarkoitin tietenkin :) . Ap.

Vierailija
28/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta uimarengas, sen päällä on helppo istua.

Vierailija
29/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle suuria siteitä jälkivuodon takia. 

Tavallisia siteitä on, mutta tarvitsenko siis itselle yösiteitä vai mikä on paras "suuri side"? Normaali kuukautisvuotoni on ollut aika niukkaa ja olen selvinnyt pikkusiteillä. Ap.

Isoja ja paksuja Tenasiteitä käytin itse ainakin ensimmäisen viikon synnytyksen jälkeen. Olivat todella imukykyisiä. Itsellä runsas jälkivuoto ja tikattu alapää.

Vierailija
30/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se kaikilla hajoakaan. Näistä nyt kerrotaan vähän tällaisia kalajuttuja. Itse väänsin kolme lasta tähän maailmaan ja ihan ehjin nahoin selvisin, kirjaimellisesti!

Vierailija
31/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- yösiteitä tms. isoja siteitä

- isoja pikkareita

- rentoja housuja ja mekkoja

- imetysliivejä parit

- imetystoppeja, esim. h&m:ltä saa hyviä ja edullisia (myös liivit ok!)

- kertakäyttö liivinsuojia

- maidonkerääjä, jonka voi laittaa toiseen rintaan kun imettää toisesta (toisesta rinnasta voi valua maitoa jopa 50 ml imetyksen aikana...)

- harsoja!! 

- jääkaappi ja pakastin täyteen ruokaa, jota on nopea lämmittää

- vauvalle tutteja, tuttipullo ja korviketta pari tetraa

- himmeä yövalo yösyöttöjä ja öisiä vaipanvaihtoja varten

- vastasyntyneen vaippoja 1 paketti

- vanua ja desinfiointiainettta navan puhdistukseen

- sappisaippuaa vauvan kakkatahrojen poistoon

- hajusteetonta nestemäistä pyykinpesuainetta

- vaunuihin vaunuverho ulkoilua varten, suojaa tuulelta ja auringolta

- makuuhuoneeseen pimennysverho, saa helpommin nukuttua päiväunia vauvan kanssa

Nämä ainakin meillä oli hyödyllisiä, kun saimme vauvan vuosi sitten :)

Vierailija
32/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rengasta ei suositella -> lisää painetta alueelle ja hidastaa paranemista. Ne kyllä kertoo siellä jos oot niin rikki että hyödyt ylittää haitat.

Älä ronki alapäätä,suihkuta aina kun käyt vessassa koko alakerta, ite istuin aina välillä pyyhkeen päällä ja annoin ilmakylpyä. Ei oo herkkuu olla viikko tolkulla side päällä. Jotain vatsaa pehmentävää kannattaa hommata, se sattuu muutenkin niin hemmetisti ettet uskokkaan. Kannattaa myös vaihtaa vähän heikommat lakanat sänkyyn, kun se vuoto saattaa hyvin päästä mistä tahansa ohi tai läpi.

Vierailija
33/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paranemista tarkoitin tietenkin :) . Ap.

Joka vessareisdulla suihkuttelet ja vaihdat puhtaan siteen (vähintään yösiteitä aluksi ja näitä voi mennä paketti per päivä) lisäksi päivittäin ilmakylpyjä. Hyvä idea on jo nyt ottaa siteitä ja kastella ja pakastaa. Jääside housuissa helpottaa kipua ja laskee turvotusta. Toki ikinä ei voi tietää miten paljon vahinkoa tulee tai joutuuko esim sektioon. Alkkarit kannattaa olla sellaisia todella korkeita mummiksia. Varsinkin jos käy huono mäihä ja vauva leikataan niin tavan alushousut painavat juuri pahimoilleen haavaa. Panadolia kannattaa varata myös.

Vierailija
34/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

panadolia ja buranaa

Vierailija
35/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suihkuttelu jokaisen vessareissun yhteydessä, jos saa tikkejä niin ei mitään öljyä alapäähän ennen kuin tikit on sulanut, muuten tikit saattaa sulaa liian nopeasti. Alapään kuivaaminen on helpointa talouspaperilla, esim valmiit talousarkit on käteviä.

Libressellä ainakin oli tosi hyviä paksumpia yösiteitä.

Topseja, isompia vanulappuja, septidiniä (mahdollisesti tarvitaan vauvan napaan), öljyä (esim ceridal), siteitä, yksi tuttipullo ja korviketölkki, ruokaa valmiiksi pakkaseen, tiivistemehu jotta voi tehdä laimeeta mehua kun vesi alkaa tökkimään, vauvalle kietasumallisia paitoja joissa kädet saa piiloon (vauvan kynsiä ei saisi leikata kun vasta kaksiviikkoisena), liivinsuojia ja ainakin kahdet pehmeät reilunkokoiset imetysliivit.

Siinä mun vinkit hankintoihin :)

Vierailija
36/36 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy mieheltä mahtaisiko hänen värkkinsä kärsiä, jos kikkelin läpi revittäisiin 4kg painoinen lapsi.