Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häiden pukukoodi??!

Hämmästynyt
21.04.2018 |

Serkkuni kertoi saaneensa hääkutsun, jossa oli maininta ”Pukukoodi iltapuku”. Yhdessä hämmästelimme moista tosi paljon. Käsityksemme mukaan normaaleihin hääkutsuihin ei kuulu laittaa pukukoodina, vaan protokollana hyvien tapojen mukaisesti häävieraiden pitäisi ihan itse tajuta pukeutua asiallisesti juhlan luonteen mukaan. Eli naisilla juhlapuku, joka tarkoittaa, että valkoiset, vaaleat mekot kiellettyjä, jotta eivät vie huomiota juhlan ” kuningattarelta” eli morsiamelta. Ja miehillä itsestäänselvyys on puku.
Kiinnostaisi kuulla, mitä mieltä muut ovat asiasta. Niin ja kyseessä isot ns. muutoin normaalit kesähäät... 😊

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkavatko kuuden jälkeen? 

Vierailija
2/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos heillä on kutsuttuina paljon tapauksia jotka tulee tahraisissa farkuissa ja t-paita päällä joka tilaisuuteen. Onhan näitä jonkun verran. tai pissiksiä jotka tulee minihameissa hautajaisiin ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin kun on kesäloma kyseessä niin olen nähnyt ihmisten esim. olevan kesämökeillään., ja jos joku aattelee että sieltä voi piipahtaa yksissä juhannushäissä sortsita ja sandaalit jalassa niin musta ihan oikein muistuttaa ettei tarvii tulla ollenkaan

Vierailija
4/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooh, ihan oikea pukukoodi eikä mitään itse keksittyä! Iltapuku on sikäli helppo, että valinnanvaraa on paljon. Päivällä alkaviin (?) kesähäihin toki hieman outo valinta, mutta jos vihkimisen jälkeen on juhlava illallinen, niin sitten ymmärrän.

Vierailija
5/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kutsujalla itsellään selkeä käsitys siitä, mikä on iltapuku ja millaisissa tilaisuuksia sitä käytetään?

Vierailija
6/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kellonajasta miten pukeudutaan. Illalla iltapuku, päivällä esm. cocktailpuku naisilla. Miehillekikn on jokin sääntö shaketin ja frakin suhteen.

Joskus vain hymyilyttää nämä "pukusäännöt" muuten tavallisissa häissä. Muu rekvisitta saattaa häissä kuitenkin olla aika viitteellistä....

Vierailija
7/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä. Itseään täynnä olevia ihmisiä, jotka luulevat olevansa tärkeitä. En menisi noihin häihin, pelleilleiköön ihan keskenään. Varmasti tylsät häät. Suurin osa vaivaantuneita iltapuvuissaan.

Vierailija
8/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kutsujalla itsellään selkeä käsitys siitä, mikä on iltapuku ja millaisissa tilaisuuksia sitä käytetään?

Jos nyt pitäisi arvata niin iltapuku on sulhaselle sama kuin smokki.

Tatuoitu morsian selkä ja olkapäät paljaana, 80-lukulainen vuokralimousine, laivalta tuodut hanapakkaukset ja lonkerotölkit sivupöydällä, morsiamenryöstö Chicago-tyyliin, työviksen piha täynnä röökaavia pissiksiä allit paljaana...

Vierailija
9/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on astetta hienommat häät tulossa ja ilta aikaan varsinkin, niin on musta ihan asiallista ilmottaa iltapuvun tarpeesta, ettei joku sitten ilmesty cocktail mekossa niinkuin päivähäihin. Ei se enää ole tavalliselle kansalle niin itsestään selvää.

Vierailija
10/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Iltapuku kesähäihin (no ei talvihäihinkään), pitäisikö itkeä vai nauraa...

Vierailija
11/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä, onko sinulla selkeä käsitys siitä, mikä on iltapuku ja millaisissa tilaisuuksissa sitä käytetään?

Vierailija
12/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti pukukoodia "iltapuku" ei ole olemassakaan, se on "tumma puku".

Vierailija
13/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukukoodissa ilmoitetaan vain miehen pukeutuminen (tumma puku, frakki, smokki tms.). Nainen pukeutuu sitten sen mukaisesti, juhlan luonteen ja erityisesti kellonajan huomioiden.

Naisen pukua ei koskaan merkitä pukukoodiin.

Vierailija
14/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on, - kuten joku taisi jo huomauttaakin- huomaavaista, jos hääkutsussa on mainittu pukukoodiista. Koska esimerkiksi kesähäissä se saattaa olla hyvinkin kirjavaa, mitä saattaisin itse valita päälleni, ellen tietäisi tarkemmin, minkä tyylistä vaatetusta hääpari vierailtaan toivoo. Esimerkiksi rentoihin häihin saisin hyvin jättää solmiota/ rusettia laittamatta  ja puvun  alle saattaisin laittaa vain siistin paidan. - jos taas on toive juhlapuvusta, niin "panostan" vähän enemmän pukeutumiseeni. - Toki jos on epävarma oikeasta pukeutumisesta, niin ainahan sitä voi varovasti kysyä; samalla kun kiittää kutsusta.  

Vierailija
15/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoin, että meidän häihin voi tulla millä puvulla haluaa. Vaatteet eivät ole tärkeät, läsnäolo kylläkin. Monilla miehillä oli puvut, muutamilla kauluspaita ja farkut. Muutama tuli shortseilla ja pikee paidalla. Naislla taisi pääosin olla jotkin kevyet mekot. Eivät kai varsinaisesti olleet mitäö iltapuku tasoa. Lämpöä oli 43 astetta, joten shortsit ja t-paita olisi ollut paras valinta.

Vierailija
16/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

etenkin kun on kesäloma kyseessä niin olen nähnyt ihmisten esim. olevan kesämökeillään., ja jos joku aattelee että sieltä voi piipahtaa yksissä juhannushäissä sortsita ja sandaalit jalassa niin musta ihan oikein muistuttaa ettei tarvii tulla ollenkaan

Tällöin riittäisi toivomuksena tumma puku, mistä naisten pitäisi osata päätellä, että juhlava asu, mutta ehkei kaikki osaa. Mutta iltapuku... ja miehillä siis frakki! Unohtakaa ne kaverit / sukulaiset!

Vierailija
17/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukukoodissa ilmoitetaan vain miehen pukeutuminen (tumma puku, frakki, smokki tms.). Nainen pukeutuu sitten sen mukaisesti, juhlan luonteen ja erityisesti kellonajan huomioiden.

Naisen pukua ei koskaan merkitä pukukoodiin.

Käytöksen kultainen kirja (1997) iltapuvusta: kutsukortissa lukee smokki tai iltapuku.

Vierailija
18/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ymmärtänyt, jotenkin niin että iltapuku on astetta rennompi kuin juhlapuku. Esimerkiksi minulle miehenä iltapuku saattaa olla tummapuku tai smokki mutta frakki saattaisi minulle vieraana, ehkä olla jo ylipukeutumista, jos kyse olisi "rennoista kesähäistä." Mutta jos kyse olisi vaikka Suomen itsenäisyyspäivän juhlavastaanotosta, epävirallisemmin Linnan juhlista, niin smokkiin pukeutuminen olisi minulta etikettivirhe, koska se olis liian "arkinen."

Vierailija
19/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoin, että meidän häihin voi tulla millä puvulla haluaa. Vaatteet eivät ole tärkeät, läsnäolo kylläkin. Monilla miehillä oli puvut, muutamilla kauluspaita ja farkut. Muutama tuli shortseilla ja pikee paidalla. Naislla taisi pääosin olla jotkin kevyet mekot. Eivät kai varsinaisesti olleet mitäö iltapuku tasoa. Lämpöä oli 43 astetta, joten shortsit ja t-paita olisi ollut paras valinta.

Niin. Eihän vaatteet saisi varastaa juhlista pääosaa, mutta olisi turhauttavaa olla se ainoa juhliin tullut, joka on puketunut shorseihin ja pikeepaitaan....  - Sillä, että kutsussa huomaaviasesti mainitaan pukukoodista, varovaisesti yritetään luoda tunnelmaa, että kaikki saattaisivat viihtyä häissä; johon saattaa osalla meistä (juhlijoista) vaikuttaa se, mitä olemme valinneet päällemme. Tietysti lähes aina juhliin, juhliin saapuu aina ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että "rumat ne vaatteilla koreilee" eikä heitä hetkauta se, että muut ovat saapuneet paikalle juhlapuvuissa ja asuissa vaikka itse ovat laittaneet päälle samat kamppeet kuin tavallisena arkipäivänä. Minusta oikealla asuvalinnalla voi, tai voi ainakin yrittää kunnioittaa ja osoittaa arvostavansa juhlan luonnetta; oli juhlien teema ta syy, mikä hyvänsä.    

Vierailija
20/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ymmärtänyt, jotenkin niin että iltapuku on astetta rennompi kuin juhlapuku. Esimerkiksi minulle miehenä iltapuku saattaa olla tummapuku tai smokki mutta frakki saattaisi minulle vieraana, ehkä olla jo ylipukeutumista, jos kyse olisi "rennoista kesähäistä." Mutta jos kyse olisi vaikka Suomen itsenäisyyspäivän juhlavastaanotosta, epävirallisemmin Linnan juhlista, niin smokkiin pukeutuminen olisi minulta etikettivirhe, koska se olis liian "arkinen."

Smokki EI OLE iltapuku. Jos mies ei harrasta akateemisia juhlia ja juhlii muutenkin harvakseltaan, niin tumma puku (siis musta) täyttää tarpeen erinomaisesti. Smokki on niille jotka luulevat pari Bond-elokuvaa nähneensä osaavansa pukeutua juhlaan. Smokkia siis EI SAA sekoittaa juhlapukuun.

Nykyisin poikkeukseksi on muodostunut sulhanen itse. Sulhanen saa pukeutua haluamallaan tavalla. Smokkia näkeekin aika paljon wt-häissä hääpukuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä