Onko äidin serkun poika liian läheistä sukua? Ihastuimme tietämättä tätä faktaa. Juttu vasta ihan alussa joten vielä voisi lopettaa.
Mitä mieltä? Kuten otsikostakin voi päätellä, emme ole olleet missään tekemisissä elämämme aikana emmekkä tienneet sukulaisuudesta. Ikää on molemmilla siinä 30v kieppeillä.
Kommentit (28)
Lisääntymisikähän on mennyt jo, joten anti mennä vaan...!
Eli sinun pikkuserkkusi.
Sanokoon laki mitä vaan, itse kokisin vähän ällöttävänä. Ainakaan jälkikasvua en uskaltaisi sukulaisen kanssa tehdä.
Lain mukaan ei, ja jos se ei teitä häiritse, niin siitä vaan.
Niinno, jos ette tienneet toisistanne mitään ennen, niin en nää mitään väärää. Voit verrata asiaa vaikka kuningatar Elisabetiin :D
Ite en jatkais, vaikka laki ei kielläkään. Sukulainen kuitenkin...
Pikkuserkkua monet pitävät riittävän "etäisenä" sukulaisena seurustelukumppaniksi. Itselleni pikkuserkutkin ovat niin läheisiä, että en voisi mitenkään kuvitella heidän kanssaan seurustelevani.
Mutta teillä on varmaan eri asia, kun ette ole toisianne lapsina tunteneet. Laillista estettä suhteelle ei ole.
No hyi, anteeksi mutta ajattelisin miten liian läheiset geenit vaikuttaa tuleviin lapsiin. Mut jos ei lapsia niin silloin.
Antaa mennä vaan. Olette riittävän kaukaisia että sillä olisi mitään varteenotettavaa biologista riskiä. Antaa vihaajien vain vihata :)
Pikkuserkku...
Et täällä kyselisi, jos olisit itse varma "normaalista".
Tärkeintähän on, että itse olet sujut valinnoista elämässäsi ja kun nyt olet epävarma, niin luulisin että ymmärrät sen olevan kuin palohälyttimen hälytys eli herää ennen kuin tunteet alkavat viedä kuin pässiä narussa!
Ei ole tyhmä jos virheitä tekee, hullua on toistaa niitä!
1900-luvun alkuun asti (ennen kuin alettiin liiikkua kotikylästä kauemmas) pikkuserkkuliitot oli enemmän poikkeus kuin sääntö. Isoäitini vanhemmat oli pikkuserkkuja, 6 tervettä lasta heillä.
Vierailija kirjoitti:
1900-luvun alkuun asti (ennen kuin alettiin liiikkua kotikylästä kauemmas) pikkuserkkuliitot oli enemmän poikkeus kuin sääntö. Isoäitini vanhemmat oli pikkuserkkuja, 6 tervettä lasta heillä.
sori siis juuri toisinpäin, enemmän sääntö kuin poikkeus.
Kai te tiesitte että tässä maassa saa luvalla naida tätinsä/setänsä/enonsakkin, serkut ilman erityistä lupaa.
Jos olette suomalaisen tautiperinnön alueelta niin sitten ei ehkä kannata tai harkitkaa lapsiasia tarkkaan, toki voi geenitestitkin tehdä ennalta.
Vierailija kirjoitti:
Kai te tiesitte että tässä maassa saa luvalla naida tätinsä/setänsä/enonsakkin, serkut ilman erityistä lupaa.
Väärä tietoa sulla, serkut voi avioitua, sedän jne. kanssa ei.
Joillain lestadiolaispaikkakunnilla melkein kaikki pariskunnat on pikkuserkkuja keskenään.
Minua ei noin kaukainen sukulaisuussuhde häiritsisi. En itse asiassa kunnolla ole edes perillä siitä, ketkä ovat minun pikkuserkkujani. Voi olla, etten ole kaikkia kertaakaan edes tavannut tai jos olenkin, niin en ole tiennyt sitä.
Serkutkin saa mennä naimisiin