Mihin joku tarvitsee oikeasti autoa nykyään?
Jos asuu kaupungissa ei tarvitse autoa. Julkiset toimii, jalat toimii, pyörä toimii. Auto on jäänne jostain tunkkaisesta 60-luvun setämieskulttuurista. Hyi!
Kommentit (62)
Asun 25 000 asukkaan kaupungissa ja julkinen liikenne on todella surkealla tasolla. Kesäksi se loppuu kokonaan.
Ehkä se "joku" ei asu kaupungissa.
Niin. Vosonhan mä kuljee pyörällä ton 82 km työmatkan, mutta ei oikein jäis aikaa muuhun. Työpaikka naapurikunnassa, kolmivuorotyö niin ei sinne mitään julkista liikennettä ole. Typerys.
Mökille kulkemiseen. Muuten ei Helsingissä paljon tarvitsekaan.
Taksillako pitäisi työmatkat kulkea, kun muilla julkisilla ei pääse?
Meillä on mökki. Sinne ei pääse julkisilla. Arkena käytetään autoa tosi harvoin, itse kävelen työmatkat, mies menee julkisilla tai pyöräilee. Tänään tarvitaan autoa pitkästä aikaa, kun lähdetään käymään Mustiolla.
Täällä pari tyyppiä näyttää kelaavan töihin jonkun 20km matkan per suunta pyörällä kesät talvet. Mikäs siinä, jos viitsii herätä tuhottoman aikaisin ettei tarvitse hiki päässä vääntää ettei myöhästy eikä kotiin ole koskaan kiire. Talvella ei kuitenkaan taida vaihteet kovin hyvin pelittää, ellei pyörää voi säilyttää jossain lämpimässä.
Minä hankin itselleni auton, koska en halua roikkua jatkuvasti pelkän julkisen liikenteen varassa. Varsinkin tällaisessa pienemmässä kaupungissa se on melko huono jos asuu yhtään pidemmän matkan päässä keskustasta, busseja kulkee yksi tunnissa, viikonloppuisin harvemmin ja nekin vähät lakkaavat kulkemasta iltapäivällä.
Työmatka ei ole mahdollista kulkea julkisilla ja pyörällä kestää liian kauan. Omalla autollakin menee 1h suuntaansa. Käyn kaupassa 1 x viikossa ja autolla saan viikon ostokset kotiin kerralla. Terveyspalvelut ym ovat automatkan päässä. Julkinen liikenne ei niihin kulje varsinkaan illalla ja yöllä jne...
Lomat viihdyn kotona ja harrastan luontoa ym lähellä. Eli en ajele jatkuvasti. Enkä mielestäni kyllä saastutakkaan turhaan, kun ei ole lentomatkustelua, turismin suosimista ym..
Pyörän perään voi laittaa myös perävaunun, sillä voi heittää muksun tai kaksikin hoitoon. 5km sivupisto menee siinä 20km työmatkan kylmiäisonä kevyesti.
Kaikissa kaupungeissa ei julkinen toimi. Ainostaan koulupäivinä, ja silloinkin vain klo 16 asti.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu kaupungissa ei tarvitse autoa. Julkiset toimii, jalat toimii, pyörä toimii. Auto on jäänne jostain tunkkaisesta 60-luvun setämieskulttuurista. Hyi!
Rankka työ, edestakaisin matkaa yli 100 km. Jos liikkuisin pelkillä linja-autoilla tai kävellen sitten lähipysääkille, päivä pidentyisi tunnilla.
Ostin aikanaan auton, koska halusin muuttaa pois kaupungista rauhallisemmalle alueelle.
AP on ilmeisesti perheetön maailmanparantaja, jolle riittää Helsingin sisäisen liikenteen kuukausilippu. Ikinä ei tarvitse yhtä reppua enempää tavaraa kuljettaa?
Huono provo. Kuka haluaisi asua sellaisessa paikassa jossa ei omalla autolla pääse kätevästi ilman ruuhkia joka paikkaan?
Työmatkaan. Asun Turussa, työpaikka on eri paikkakunnalla. Matkaa on vain 20km mutta bussilla yhteen suuntaan matka koti-päiväkoti-työpaikka kestäisi vajaa 2 tuntia. Joten ei onnistu. Autolla menee puoli tuntia.
Sarkasmivillasmi kirjoitti:
Pyörän perään voi laittaa myös perävaunun, sillä voi heittää muksun tai kaksikin hoitoon. 5km sivupisto menee siinä 20km työmatkan kylmiäisonä kevyesti.
Sinulla ei taida olla lapsia. Suurin osa päiväkodeista sulkeutuu viideltä. Vuorotyötä tekeville on muutama päiväkoti sitten erikseen, mutta hoitopäivistä tulis kyllä lapselle pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
AP on ilmeisesti perheetön maailmanparantaja, jolle riittää Helsingin sisäisen liikenteen kuukausilippu. Ikinä ei tarvitse yhtä reppua enempää tavaraa kuljettaa?
Minä taas veikkaan, että AP halusi vaan vähän provota :D Itsestäni voin sanoa, että jos en todellakin sitä autoa tarvitsisi, sitä ei minulla olisi.
Meidän taloyhtiössä Meilahdessa vain muutamalla on auto. Meillä se tosiaan on pääasiassa mökkimatkoja varten. Lapset kulkevat harrastuksiin joko kävellen tai ratikalla, itse kävelen sairaalalle, miehen työpaikka on Otaniemessä. Suurimman osan vuotta hän pyöräilee, mutta huonolla säällä menee bussilla.
Newsflash: kaikki ei asu kaupungissa.