Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreeni

tt
20.04.2018 |

Olen 15v tyttö ja kärsin migreenistä. Sairastuin migreeniin suunnilleen pari vuotta sitten, kun kuukautiset alkoivat, kyseessä siis hormonaalinen migreeni. Ennen kohtaukset kuitenkin etenivät selkeällä kaavalla: näköhäiriöt > lievä päänsärky > oksettava olo > kamala kipu. Helpotti yleensä päivässä tai parissa, kun otti lääkettä. Nyt oireet ovat hieman muuttuneet ja kohtauksia on tullut useammin, ei pelkästään kuukautisten aikaan.
Näissä uusissa kohtauksissa ei välttämättä tule näköhäiriöitä ekana oireena, vaan vasta myöhemmin. Kipu alkaa takaraivolta ja leviää koko päähän, kohtauksen edetessä raajoista ja kasvoista häviää tunto, kuulo voi heikentyä hetkellisesti, olo on sekava ja puhuminen hankalaa. Änkytän enkä meinaa saada mitään sanotuksi. Väsyn myös yhtäkkiä tosi kovasti kohtauksen aikana. Tuollainen jälkimmäinen kohtaus tulee jopa tietynlaisten kuvien katselemisesta, valoista, äänistä, joistakin ruoka-aineista ja väsymyksestä sekä stressistä.
Yleensä nukun hyvin, 7-8 tuntia yössä, syön säännöllisesti ja suht terveellisesti, käyn joka päivä lenkillä. Tänä keväänä on ollut tavallista enemmän stressiä, lähinnä koulun ja harrastten takia.
Viime viikolla soitettiin lääkäriin mutta vielä ei ole kuulunut mitään. Toivoisin saavani estolääkityksen tai edes paremmat lääkkeet.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa että sinulla on migreeni vaivanasi, se on viheliäinen sairaus. Lääkkeet ovat kylläkin kehittyneet tosi paljon ja varmasti lääkäri pystyy sinua auttamaan. Itse pärjään migreenin kanssa ihan tavallisilla särkylääkkeillä, kunhan otan ne ihan heti kun tuntuu että kohtaus alkaa. Iän myötä sairaus tuntuu myös helpottavan eikä se loppujen lopuksi juuri elämää rajoita. Tsemppiä sinulle!

Vierailija
2/14 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei ongelma verenkierrossa? Tuo halvaus ja änkyttäminen kuulostaa, että olisit saanut sellaisen "mini stroken", mikä tarkoittaisi että sinulla on todella huono verenkierto aivoissa tai että siellä on joku junnaamassa paikoilleen. Voihan niitä aivohalvauksia tulla nuorillekkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon tsempistä. :) Tässä viimeaikoina ihan parin viikon sisällä tullut jo pari poissaoloa tämän takia. Syksyllä menen lukioon ja sieltä ei kyllä ole oikein varaa olla pois. Olen muutenkin aika huono koulussa, enkä halua jäädä jälkeen enää yhtään enempää tämän migreenn takia.

Ap

Vierailija
4/14 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei ongelma verenkierrossa? Tuo halvaus ja änkyttäminen kuulostaa, että olisit saanut sellaisen "mini stroken", mikä tarkoittaisi että sinulla on todella huono verenkierto aivoissa tai että siellä on joku junnaamassa paikoilleen. Voihan niitä aivohalvauksia tulla nuorillekkin. 

Halvaustyyppiset oireet ja puheen sammaltaminen ovat kyllä ihan normi migreenin oireita. Älä nyt säikyttele tyttö parkaa...

Vierailija
5/14 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP, minulla diagnosoitiin migreeni lukiossa. Olen nyt nelikymppinen ja voin kertoa, että migreenistä ei pääse kokonaan eroon, mutta se muuttaa muotoaan. Elämässä on vaiheita, jolloin sen kanssa menee helpommin ja sitten vaiheita, jolloin migreenikohtauksia on useammin tai ne ovat vaikeampia.

Migreenilääkkeet ovat kehittyneet paljon. Suosittelen sinua lääkärin kanssa kokeilemaan eri lääkkeitä, jotta löydät sen, joka auttaa sinua eniten. Tässä sairaudessa lääkkeet ovat hyvä juttu. En usko, että kukaan pärjää ilman.

Mutta migreeni yleensä tarkoittaa myös sitä, että pitää osata elää aika säännöllistä elämää, syödä hyvin, nukkua riittävästi, olla stressaamatta, välttää ehkä tiettyjä ruoka-aineita, jotka saattavat laukaista kohtauksen. Opit niistä, kun aikasi elät migreenin kanssa, opit tietämään, mikä sinulla laukaisee kohtauksen. Itselläni auttoi nyt keski-ikäisenä se, kun hankin lukulasit. Toisaalta pääni reagoi esimerkiksi matalapaineeseen, johon en voi itse vaikuttaa.

Suosittelen suhtautumaan sairauteen sillä tavalla, että kun kohtaus iskee (esim. näköhäiriö), hengität syvään, otat lääkkeet ja hakeudut jonnekin lepäämään.

Tämä on inhottava sairaus, mutta sen kanssa on vaan opittava elämään.

Vierailija
6/14 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluterkkari on kyllä sanonut myös että nuo halvausoireet ja änkytys kuuluvat johonkin tiettyyn migreenityyppiin. :D En siis ole jaksanut niistä niin huolestua.

Ap

Vierailija
7/14 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia että tyyppi muuttuu. Toki silti kannattaa käydä lääkärissä.

Vierailija
8/14 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulaiseni laittaa merisuolaa kielen alle kohtauksen alkaessa, kuulemma auttaa. 😞

Suosittelen silti ihan kunnon lääkkeitä.

Vierailija
9/14 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teinillä on sama vaiva. Poissaoloja kertynyt ihan kiitettävästi jo pelkästään tälle keväälle, mutta eihän hän voi sairaana koulussakaan olla. Itse olen miettinyt, että olisiko huono sisäilma osasyynä migreeniin.

Meidän teini siis homekoulussa.

Vierailija
10/14 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon tsempistä. :) Tässä viimeaikoina ihan parin viikon sisällä tullut jo pari poissaoloa tämän takia. Syksyllä menen lukioon ja sieltä ei kyllä ole oikein varaa olla pois. Olen muutenkin aika huono koulussa, enkä halua jäädä jälkeen enää yhtään enempää tämän migreenn takia.

Ap

Oma lapseni joutui keskeyttämään lukion koska siellä ei hyväksytä muutaman, yleensä aamupäivän, poissaoloa migreenin vuoksi vaikka opiskelija voisi tulla kouluun kun on ottanut lääkkeen ja saanut nukuttua 2-3 tuntia. Pitää olla koko päivä pois lukiosta!

Nyt sitten teini on tyhjäkäynnillä kotona ja odottaa syksyä. Olemme käyneet kerran hakemassa entistä tehokkaampaa apua päänsärkyyn erikoistuneelta neurologilta. Aivan kauheaa jätättää nuori luokalleen sellaisen sairauden vuoksi jolle ei voi mitään! Onneksi lukiossa saadut kaverit ovat yhä mukana teinini elämässä eli kaverisuhteet eivät katkenneet.

Lue Käypä hoidon ohjeista kuinka ubikinonilisä ja magnesiumsitraattilisä auttavat migreenipotilaita. Meillä kokeiltiin ja kohtaukset vähenivät 50%.

Vierailija
11/14 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oma lapseni joutui keskeyttämään lukion koska siellä ei hyväksytä muutaman, yleensä aamupäivän, poissaoloa migreenin vuoksi vaikka opiskelija voisi tulla kouluun kun on ottanut lääkkeen ja saanut nukuttua 2-3 tuntia. Pitää olla koko päivä pois lukiosta!

Nyt sitten teini on tyhjäkäynnillä kotona ja odottaa syksyä. Olemme käyneet kerran hakemassa entistä tehokkaampaa apua päänsärkyyn erikoistuneelta neurologilta. Aivan kauheaa jätättää nuori luokalleen sellaisen sairauden vuoksi jolle ei voi mitään! Onneksi lukiossa saadut kaverit ovat yhä mukana teinini elämässä eli kaverisuhteet eivät katkenneet.

Lue Käypä hoidon ohjeista kuinka ubikinonilisä ja magnesiumsitraattilisä auttavat migreenipotilaita. Meillä kokeiltiin ja kohtaukset vähenivät 50%.

Mitä ihmeen antiikkilukiota lapsesi käy? Ei lukiossa ole läsnäolopakkoa, eikä siellä jäädä luokalle, vaan käydään kurssit tarvittaessa hitaammin. Ja tietenkin pitää sopia erityisjärjestelyistä jos on opiskelua rajoittava sairaus. Etkö ole ollut yhteydessä kouluun?

Vierailija
12/14 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 on luultavasti provo. Itse olen Skypen kautta osallistunut tunneille monta kertaa, kun olen ollut sairaana. Minulla on vaikea suolistosairaus ja sen vuoksi tulee paljon poissaoloja, mutta näillä pienillä järjestetyillä olen selvinnyt ihan yhtä hyvin kuin muutkin.

Tsemppiä.

Vierailija
13/14 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 on luultavasti provo. Itse olen Skypen kautta osallistunut tunneille monta kertaa, kun olen ollut sairaana. Minulla on vaikea suolistosairaus ja sen vuoksi tulee paljon poissaoloja, mutta näillä pienillä järjestetyillä olen selvinnyt ihan yhtä hyvin kuin muutkin.

Tsemppiä.

Todella omituiselta kympin tilanne kyllä kuulostaa. Olisiko niin että kouluun ei ole jostain syystä kerrottu mistä on kyse? Eihän nyt lukiolaisen koulunkäyntiä voi yhden migreenin takia antaa mennä tärviölle! Sen kanssa kun selviää työelämässäkin ihan hyvin.

Vierailija
14/14 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni on kyllä kurja seuralainen. Tällainen blogi tuli vastaan aiheesta https://migreenielamaa.blogi.net/blog/ kenties jollekin on hyötyä. Tsemppiä kaikille

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan