Millainen ihminen ärsyyntyy toisten ruokavalioista?
Miksi joitakin niin häiritsee, jos se naapurin Mari haluaa syödä gluteenitonta ruokaa tai harrastuskaveri Minna ei käytä maitotuotteita?
Miksi joku ärsyyntyy siitä, että pääsääntöisesti vegaanisesti elävä syö silloin tällöin kermakakkua? Tekeehän hän huomattavan suuren osansa maapallon eteen, vaikka 5 kertaa vuodessa juhlissa söisikin kakkua.
Millainen on ihminen, joka näistä ärsyyntyy?
Ärtyvää suoltaan maidottomalla ruokavaliolla rauhoittava Minna kärsii yksin oireensa, jos silloin tällöin juo kahvinsa tavallisella maidolla. Ei kai sen pitäisi ketään häiritä?
Jos joku haluaa laihtua maidottomalla ja gluteenittomalla dietillä niin haittaako se elämääsi jotenkin? Ylipaino sairastuttaa, joten mitä väliä laihduttaako maitorahkalla vai soijatuotteilla, jos kuitenkin saa laihdutettua?
Kommentit (29)
En keksi muuta syystä kuin sen, että tämän henkilön pitäisi tehdä ruokaa, jonkunlaiset tarjoilut näille ihmisille, jotka "joskus syövät kermakakkua" tai "toisinaan laittavat maitoa kahviinsa", muuta koskaan ei tietäisi etukäteen kuinka paljon heitä pitää ottaa huomioon tarjoiluja tehdessään. Tekeekö pääsääntöisesti vegaanisesti syövälle raakakakun ja tämä sitten popsiikin tyytyväisen ison lautasellisen kermakakkua ja kun hankkii maidottomalle erityistuotteita, tämä lorauttaakin kermaa kahvikupposeensa. Pikkujuttuja nuokin, mutta saattaisi se ärsyttää, jos välillä pitää olla tipitarkkaan, mutta toisiaan sitten ei olekaan niin tarkkaa.
Minä olen ollut vegaani jo viisi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
En keksi muuta syystä kuin sen, että tämän henkilön pitäisi tehdä ruokaa, jonkunlaiset tarjoilut näille ihmisille, jotka "joskus syövät kermakakkua" tai "toisinaan laittavat maitoa kahviinsa", muuta koskaan ei tietäisi etukäteen kuinka paljon heitä pitää ottaa huomioon tarjoiluja tehdessään. Tekeekö pääsääntöisesti vegaanisesti syövälle raakakakun ja tämä sitten popsiikin tyytyväisen ison lautasellisen kermakakkua ja kun hankkii maidottomalle erityistuotteita, tämä lorauttaakin kermaa kahvikupposeensa. Pikkujuttuja nuokin, mutta saattaisi se ärsyttää, jos välillä pitää olla tipitarkkaan, mutta toisiaan sitten ei olekaan niin tarkkaa.
"Tipitarkkaan"...? Outo sana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tipitarkkaan"...? Outo sana
= oikein tarkasti :)
Mä olen nähnyt monta jokta omasta mielestään noudattavat tai jättävät noudattamatta omaa ruokavaliotaan ihan omissa oloissaan - mutta en juuri ketään joka ei silti saarnaisi sen etuja painostavammin kuin 1800-luvun lähetyssaarnaaja, sellainen StJohn Eyre-tyyppinen.
Ja kun ihmiset jättävät tarpeellisia osia ruokavaliostaan pois niin kyllä minä joudun maksamaan terveyenhoidon kulut.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuo varmuuden vuoksi ja muodin vuoksi dietteily ja ns.sairastaminen on ärsyttävää! Nämä pilaa oikeasti sairaiden maineen!
Ensimmäisenä mieleen tulee ihmiset, jotka tiedostavat että oma ruokavalionsa ei ole täydellinen/terveellinen tai tuntevat olonsa hyökätyksi esimerkiksi sen karppaajan tai vegaanin ruokavaliosta. "Ei minun pyhää pehmeää valkoista leipää tai ribsejä saa loukata!"
Väittäisin, että aika harvaa puolituttujen pöperöt kiinnostavat, saati ärsyttävät. Läheisten ihmisten ruokavaliosta mainitsisin, jos se olisi jotenkin huomattavan epäterveellinen tai haitallinen. Vieraammalle voisin sanoa jotain ja ärsyyntyäkin, jos hänellä tuntuisi olevan vääriä käsityksiä syömänsä ravinnon vaikutuksista, terveellisyydestä tai hän tyrkyttäisi näkemyksiään. Esimerkkisi eivät todellakaan ärsyttäisi.
Samaa ihmettelen itsekin. Minulla taas on dieetti menossa, että saisi kropasta rasvaa pois ja se herättää työkavereissa ihmetystä. Kommentit tosin on luokkaa: "etkö sä yhtään halua nauttia elämästä" tai "ei oo tervettä tollanen kieltäytyminen". Kyseessä ei siis ole mikään älytön kitudieetti, vaan ihan vain herkkujen pois jättäminen, syömisten tarkkailu ja vähän laadukkaampi syöminen. Töissä tuppaa olemaan aika paljon herkkuja koko ajan tarjolla ja nähtävästi ihmiset kyttää, että kuka niitä oikein syö tai on syömättä...
Kyllä vaan häiritsee. Kokoustarjoiluja kaupasta hakiessa pitää jo 14 henkilön porukalle olla niin mahdoton määrä erityisiä elintarvikkeita, ettei kädet kestä kassien painoa. Näistä yhdellä on oikea, terveydellinen syy.
Kerran tilasin ravintolasta ruokailut etukäteen. Porukan kasvissyöjä olikin juuri vaihtanut takaisin lihalliseen ruokavalioon ja piti sitten lähteä setvimään asiaa, että saatiin pihvi hänellekin. Piti maksaa se kasvisruoka lisäksi.
Ruokavalioiden suvaitsemattomuus on tietämättömyyttä. Myönnän, että itselleni on ollut vaikea ymmärtää vegaania ruokavaliota. Mutta kun siitä oppii enemmän, niin sitäkin voi ymmärtää.
Mielestäni ruokavaliota noudattava saa poiketa ruokavaliostaan halutessaan eikä ruokavalion noudattamisen tarvitse olla orjallista. On siis täysin sallittua syödä juhlissa kermakakkua, vaikka normaalina päivänä siihen ei koskisi. Vaikka vieras syö satunnaisesti kermakakkua, niin silti on kohteliasta tarjota myös hänen ruokavalioonsa sopivaa syötävää. Yksi pala vatsaväänteitä aiheuttavaa kermakakkua ei ole niin paha kuin se, että kaikki syötävä olisi vääränlaista.
Sellainen ihminen, joka kokee toisenlaisen valinnan kyseenalaistavan hänen oman valintansa ja arvomaailmansa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalioiden suvaitsemattomuus on tietämättömyyttä. Myönnän, että itselleni on ollut vaikea ymmärtää vegaania ruokavaliota. Mutta kun siitä oppii enemmän, niin sitäkin voi ymmärtää.
Mielestäni ruokavaliota noudattava saa poiketa ruokavaliostaan halutessaan eikä ruokavalion noudattamisen tarvitse olla orjallista. On siis täysin sallittua syödä juhlissa kermakakkua, vaikka normaalina päivänä siihen ei koskisi. Vaikka vieras syö satunnaisesti kermakakkua, niin silti on kohteliasta tarjota myös hänen ruokavalioonsa sopivaa syötävää. Yksi pala vatsaväänteitä aiheuttavaa kermakakkua ei ole niin paha kuin se, että kaikki syötävä olisi vääränlaista.
Onhan se noinkin. Mutta sitten ei varmaankaan kannata olla sellainen vegaani, joka puhuu toisista murhaajina, kun nämä ottavat aamulla turkkilaista jogurttia tai syövät pihvin.
Kyllä minua on ärsyttänyt kun olen kovalla vaivalla miettinyt maitoallergisen (itse näin sanonut) tarjoilut niin, että mikään ainesosa ei sisällä varmasti tippaakaan maitoa ja sitten tyyppi syökin tavallista jäätelöä. "Mä otan sitten laktoosipillerin niin voin syödä. " Miksi sanot että sinulla on maitoallergia jos oikeasti kyseessä on lievä laktoosi-intoleranssi?
Mä ymmärrän vielä sen, jos joutuu laittamaan hyvin erilaista ruokaa kuin mihin on itse tottunut. Eli jos en ole koskaan tehnyt gluteenitonta ruokaa enkä oikeastaan edes tiedä mitä se on, niin tällöin keliaatikon vierailu saattaa aiheuttaa stressiä.
Mutta jos joku pahastuu siitä että kaveri, puolituttu tai ihan vieras ihminen tilaa ravintolassa vegaani-annoksen tai joku toteaa oman elämänsä parantuneen kun on jättänyt alkoholin, lihan tai hiilarit pois, niin kertoo ihmisen heikosta itsetunnosta. Toisen ihmisen valinta, joka vaikuttaa vain häneen itseensä ei voi loukata minua. Paitsi jos koen sen uhkaavan minua ja tunnen piston sydämessäni.
Lihansyöjän ruokavaliosta on ihan oikeutettuakin ärsyyntyä. Vegaaniudesta ärsyyntyminen johtuu alitajuisesta ymmärtämisestä, että tekee itse väärin lihaa syödessään. Tai ehkä enemmänkin niin, että lihansyöjä joutuu moraalisen suurennuslasin alle, missä ei haluaisi olla. Yleensä ihmiset vain haluavat olla rauhassa pahoja. Jos miettii tätä edes 2 minuuttia itselleen rehellisesti, niin ymmärtää asian kyllä.
Ärsyttää se silloin kun varaa toiselle ruokavalioonsa käyviä tuotteita, koska tämä tyyppi on tehnyt niin ison jutun siitä kuinka hän on vegaani/gluteeniton/rasvaton/ton/ton mutta sitten onkin joku hassu päivä ja voi syödä mitä vaan.
Varsinkin jos ne hommatut tuotteet eivät sitten taas ole sellaisia jotka sopisivat sinun ruokavalioosi, esim. ihan oikeiden allergioiden takia.
Moniin juhliin tosiaan kun ruoka-annoksia tilataan, niin muu ruoka saattaa tulla buffet-muodossa mutta erikoisruokavalioon kuuluva annos yksittäisenä ja erillisenä, sitten se jätetäänkin syömättä jos nyt onkin kivaa kokeilla tavallista ruokaa.
Muuten ei kyllä haittaa yhtään, pyrin minäkin syömään yleensä kasvisvoittoisesti mutta oikeastaan vain kotona. Jos siis tilaan ravintolassa pihvin, niin kukaan ei tiedä millainen normaali arkiruokailuni on. He näkevät vain että jaa se tilasi pihvin.
Mulla on itsellä ollut pahoja vatsavaivoja vuosikausia, nykyään jo onneksi hellittäneet. Siksi en oikein ymmärrä miksi joku jolla on ärtyvä suoli tai muu tietystä ruoka-aineesta pahoja mahavaivoja saava haluaisi kokea sen ettei juuri pöntöltä voi nousta, tai joutuu tuntikausia olemaan makuuasennossa koska ruoka sisälsikin itselle sopimatonta. Ei mikään ruoka niin hyvää ole, että itse ottaisin noita vaivoja vapaaehtoisesti itselleni kärsittäväksi. Vahinko on eri asia, tai joku sanoo että "joo on se soijatonta", vaikka ruoka sisältäisikin soijaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut vegaani jo viisi vuotta.
Hieno homma. Oisko ollu jotain aiheeseen liittyvää sanottavaa?
Olen itse laktoosi-intolerantikko ja kärsin ärtyvästä suolesta. En tosiaan ärsyynny kenenkään erityisruokavaliosta ja jos syön ulkona, valitsen ruokani ja kysyn tarvittaessa. En tee siitä numeroa. Mutta ymmärrän ärsyyntymisen silloin, jos ruokavaliosta tehdään draamaa ja iso numero esim.illallispöydässä tai nirsostellaan kovaan ääneen juhlissa. En tosin onneksi tunne tällaisia.