Huomenna esitelmä 50 hlölle. Apua en pysty en kykene..
Olen esiintymiskammoinen. Henki loppuu jo nyt pelkästä ajatuksesta että pitää ihmisten edessä seisoa ja puhua. Jään sairaslomalle.. tsiisus sentään 😭
Kommentit (20)
Minä käytän tuohon tarkoitukseen Xanoria. Joudun pitämään 3-4 isoa puhetta vuosittain ja tuon avulla kaikki menee hyvin.
Totta kai pystyt! Valmistaudut hyvin ja se menee loistavasti. Hätätapauksessa luet suoraan paperista. Kukaan ei kuole vaikka vähän takeltelisit, mitä pahaa siis voisi sattua? ( ja tiedän että esiintymiskammo on ihan oikea juttu, mutta esitelmäsi ei kovin montaa minuuttia kestä - keskity siihen voittajafiilikseen sen jäljeen)
Vierailija kirjoitti:
Totta kai pystyt! Valmistaudut hyvin ja se menee loistavasti. Hätätapauksessa luet suoraan paperista. Kukaan ei kuole vaikka vähän takeltelisit, mitä pahaa siis voisi sattua? ( ja tiedän että esiintymiskammo on ihan oikea juttu, mutta esitelmäsi ei kovin montaa minuuttia kestä - keskity siihen voittajafiilikseen sen jäljeen)
Itse yritin aikanaan ties mitä mielikuvaharjoitteet, mutta ei: paniikki iski ja tärinä ja änkytys vei esiintymiskyvyn täysin. Sitten hain beetasalpaajat, niin johan loppui tutinat ja homma alkoi toimia. Täytyy tunnistaa normaalin jännityksen ja halvaannuttavan paniikin ero. Ensimmäisestä selviää tsempillä, jälkimmäisessä on paras kääntyä lääkärin puoleen.
Ensimmäinen asia, pakko ei ole kuin kuolla. Jos et halua tai pysyy, et tee. Piste.
Jos haluat kuitenkin tehdä, ota propral. Lääkärit määrää helposti.
Itse vedin ennen jopa 200 ihmiselle helposti. En enää. Jotain tapahtui ja paluuta ei ole ollut. Valitettavaa sillä joskus jopa nautin siitä. Nyt en selviäis ilman propralia. Tuota xanoria en ole kokeillut.
Älä ajattele itseäsi. Ajattele vain sitä, mitä haluat sanoa.
Jännitys nousee siitä, kun miettii itseään: miltä näytän, puhunko nyt oikein...
Katso myös takaseinään tai päälakien korkeudelle, niin et mene sanoissasi sekaisin.
Sulle käy niin kuin kaniinille stressitilanteessa; kirkaiset, saat sydärin, lasket allesi ja kuolet.
Katso salin perälle, et yksittäisiä kasvoja. Tee lunttilappu pääasioista ja voit käyttää fläppitauluakin ihan hyvin. Harjoittele esitystä kotona usempi kerta ja kerro omin sanoin. Älä ota liikaa asiaa esille, koska kukaan ei omaksu/jaksa kuunnella ja itsekin menet solmuun.
Jännitys menee minuutissa ohi ja sen jälkeen olet jo paljon rennompi.
Hieman jännittyneen esitys on parempi ja sitoutuneempi kuin flegmaattisen mumisijan esitys.
Ai kamala. Mun piti pitää esitelmä, eikä mun suusta tullut sanaakaan. Siinä auoin hölmönä suutani ja ihmettelin, missä ääneni on. Oli pakko käydä juomassa vettä ja ottaa uusi yritys. Hyvin se lopulta meni, kun otti huumorin avuksi.
Sama se on 1 tai 1000, hyvin kaikki menee. Ota asenne että puhut tutulle ja annat palaa.
Lääkkeet on ihan yksi vaihtoehto, itse en ole kokeillut, mutta monilla auttaa. Niiden rinnalla kannattaa mennä esimerkiksi työväenopistoon esiintymisjännityskurssille tai teatteri-improvisaatiokursseille ja ihan suoraan kertoa siellä, että jännittää ja haluat altistaa itseäsi. Myös tanssitunnit, laulutunnit tai mikä tahansa missä altistat itseäsi huomiolle voi auttaa siedättämisessä. Taideterapeuttiset kurssit on myös hyvä vaihtoehto.
Itse pahimpaan jännitysaikaan opiskellessa en saanut itkun pidätykseltä edes sanottua opettajalle, etten pysty esiintymään, vaan ystäväni teki sen puolestani, samana päivänä kuin esitys oli. Monta vuotta myöhemmin yllämainittuja tekemällä olen esiintynyt teatteriesityksissä, laulanut yksin yleisön edessä, pitänyt esitelmiä ja opettanut ryhmiä. Joskus jännittää ja joskus ei. Olen myös ok sen kanssa jos jonain päivänä jännittää yllättäen enemmänkin ja olen hermostunut. Se on inhimillistä ja useimmat ihmiset ymmärtävät.
Alapeukuttaja menee niin kipsiin yleisön edessä ettei saa suutaan auki, näyttää vaan alapeukkua.
Yksi niksihän on että kuvittelet olevasi alasti. Vielä parmmin toimii kun esiinnyt alasti. Silloin kukaan ei huomaa että jännität.
Harjoittele kotona pariin kertaan. Perheenjäsenet yleisöksi. Käy niin lapset kuin aikuiset. Vaikka pehmoeläimet riviin yleisöksi. Oikeasti toimii.
Sä olet ihana, hyvä ja rakastettava, eikä se riipu siitä miten esityksesi menee tai menetkö esitykseen lainkaan. Vaikka koet suurta epävarmuutta, niin se ei estä sinua onnistumasta. Epävarmuus on vaan tunne ja kun olet harjoitellut esityksen, pystyt vetämään sen läpi epävarmuudesta huolimatta. Kannattaa hakea lääkitystä, se tukee siinä että pystyt saamaan onnistumisen kokemuksia esityksistä. Lääkitys ei poista jännitystä, mutta poistaa pahimmat fyysiset oireet ja siten helpottaa suoriutumisessa. Olen itse ollut hullun esiintymiskammoinen, mutta lääkityksen, hyvän valmistautumisen ja altistumisten kautta olen tajunnut, että olen nykyisin hyvä esiintyjä, vaikka joka kerta koen edelleen suurta epävarmuutta ja jännitän etukäteen ja vielä esityksen aikanakin. Mutta olen tajunnut, että niistä huolimatta voin onnistua. Sä pystyt esitykseen, ja jos et tällä kertaa pysty niin ei sekään ole niin vaarallista. Ole armollinen itsellesi. Seuraavaa kertaa varten haet valmiiksi lääkkeet, ja sitten kohti uutta yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi niksihän on että kuvittelet olevasi alasti. Vielä parmmin toimii kun esiinnyt alasti. Silloin kukaan ei huomaa että jännität.
Itse olen kuullut sen niin että kuvittele yleisö alastomaksi. :D En ole tosin itse kokeillut kun varmaan alkaisin tirskua ja hihittää itsekseni mikä olisi ehkä vielä pahempi.
Etkö ole hakenut mitään lääketieteellistä jeesiä? Itsellä beetasalpaajat auttaneet todella hyvin.