Opetetut ja tutkintouskovaiset ihmiset ovat harvinaisen sisältä ohjautumattomia, autoritaarisia
Todelliset älykkäät yksilöt ovat itseoppineita. Myös ap.
Kommentit (7)
Ap on siinä oikeassa, että hyvin luovat ihmiset ovat kiinnostuneita vähän kaikesta ja ovat epäsäntillisiä, eivätkä pärjää varsinkaan korkeakouluhauissa säntillisille, tunnollisille opiskelijoille. Amerikassa tilanne on kaiketi toinen, kun sisään ei päästä pääsykokeilla ja fuksivuoden saa haahuilla yliopistolla etsien pääainettaan.
Eipä se noin mene. Suurin osa ihmisistä haluaa sopeutua ympäristön normeihin ja arvoihin ja uskoo ympärillä oleviin auktoriteetteihin. Riippumatta koulutuksesta, kasvatuksesta ja elinympäristöstä.
Sama ihminen olisi esim. nykypäivän Suomeen heitettynä normi tapauskovainen ja suht tyytyväinen yhteiskuntaan. Afganistanissa kenties talibaani jos olisi heidän vaikutuksessaan. 40-luvun saksalaisena kunnon natsi ja keskitysleirin kaasuhanan kääntäjä. Neuvostoliitossa uskollinen puolueen jäsen, jne.
Hyvin pieni osa ihmisistä on sitten heitä, jotka eivät osaa kunnioittaa auktoriteetteja eikä heillä ole tarvetta sopeutua enemmistön ajattelutapaan. Nämä ihmiset ovat ikään kuin villimpi muoto tavallisesta kesyyntyneestä homo sapiensista.
Suurin osa ihmisistä haluaa sopeutua ympäristöön ja se on yleensä kaikin puolin kannattava vaihtoehto. Helpointa sopeutuminen on keskimääräisen äo:n yksilöille, joiden ei tee mieli kyseenalaistaa liikaa. Vaikeampaa on ääripäillä, niillä jotka ovat liian vähä-älyisiä mihinkään ja niillä, joilla on liian paljon luovaa, itsenäistä ja uudistavaa ajattelua - tavallista älykkäämmät.
Erno Paasilinna totesi aikoinaan, että "vain itseoppineet ovat oppineita, muut ovat opetettuja". Kyllä tuossa toteamuksessa on mielestäni totuuden siemen. Itseoppineisuuhan tarkoittaa nimenomaisesti laaja-alaista lukeneisuutta. Tutkinnon suorittaminen puolestaan tarkoittaa pahimmassa tapauksessa sitä, että on lukenut vain ne tutkinnon kannalta pakolliset teokset. Pidän itseäni paljolti itseoppineena, vaikka minulla maisterin tutkinto onkin. Korkeakouluissa ei opeteta hyvää yleissivistystä. Se on hankittava itse.
Mä tunnen paljon fiksua porukkaa. Osa on käynyt korkeakoulun, osa ei. Kyllä mä silti sanoisin, että se koulutetumpi porukka on pääsääntöisesti myös fiksumpaa. Ymmärtävät asioita laajemmasta perspektiivistä, ja ymmärtävät ettei kaikkiin asioihin ole vain yhtä oikeaa totuutta. Käyttäytyminen toisia ihmisiä kohtaan on myös huomaavaisempaa. Kun itsellä on hyvä itsetunto ja on menestynyt elämässä, ei tarvitse dissata muita. Esim. amitsun käyneissä on usein se vika, että itsetunto on tosi huono. Sitten sitä omaa itsetuntoa pönkitetään haukkumalla muita, erityisesti niitä, joille ollaan kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se noin mene. Suurin osa ihmisistä haluaa sopeutua ympäristön normeihin ja arvoihin ja uskoo ympärillä oleviin auktoriteetteihin. Riippumatta koulutuksesta, kasvatuksesta ja elinympäristöstä.
Sama ihminen olisi esim. nykypäivän Suomeen heitettynä normi tapauskovainen ja suht tyytyväinen yhteiskuntaan. Afganistanissa kenties talibaani jos olisi heidän vaikutuksessaan. 40-luvun saksalaisena kunnon natsi ja keskitysleirin kaasuhanan kääntäjä. Neuvostoliitossa uskollinen puolueen jäsen, jne.
Hyvin pieni osa ihmisistä on sitten heitä, jotka eivät osaa kunnioittaa auktoriteetteja eikä heillä ole tarvetta sopeutua enemmistön ajattelutapaan. Nämä ihmiset ovat ikään kuin villimpi muoto tavallisesta kesyyntyneestä homo sapiensista.
Ei villimpi, vaan jalostuneempi. Ap tuskin tarkoitti joka asian änkyröitä, jotka vaan eivät pysty tekemään asioita muuten kuin yhdellä tavalla. Auktoriteetit voivat myös menettää arvostuksensa, ja yleensä nämä oman tiensä kulkijat ovat ainakin lapsena uskoneet auktoriteetteihin, mutta ajan myötä usko on rapissut.
Juuri näin. Olen itse kouluja käymätön, työtön, syrjäytynyt ja c-paperit saanut älykkö. Olen kaiken yläpuolella.