Uskaltaako ottaa paljon asuntolainaa?
Mulla on palkka vain 1900e, mies saa 2500-5000, on yrittäjä siksi tulot vaihtelee. Kaksi lasta perheessä. Uskaltaako ottaa asuntolainaa 170000? Olisi unelmien asunto, mutta pelottaa joutuuko sitten luopumaan kaikesta muusta elintasosta? Vaiko jäädä pieneen ahtaaseen asuntoon ja kuunnella lasten valitusta kun eivät saa omia huoneita, mutta olisi käyttörahaa enemmän kuitenkin, esim voi välillä matkustella? Mitä itse tekisitte?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ensin aloittaistte (asunto)säästämisen. - Jollei ole mikään ehdoton tarve tai pakko muuttaa mihinkään muualle. 170 000 € mitä tahansa lainaa on aika paljon sijoitettvaksi yksin johonkin ilman että maksaa osan jollain muulla, kuten säästöillä. Ylipäätään ennen lainan ottamista suosittelen selvittämään mihin rahat käyttää nyt, niin ei tule ainakaan niin helposti yllätyksiä siitä, mihin kaikkeen rahaa oikeasti menee. Ja tarvittaessa on helpommin hahmotettavissa, mistä mahd. voi yrittää tinkiä.
Kyllä meillä on jo 100000 pääoma, se on kyllä kiinni tässä nykyisessä asunnossa, täytyisi myydä tämä ensin pois. Mutta ajattelimme että teemme ehdollisen tarjouksen tuosta isommasta asunnosta. Mutta siis lainaa pitäisi ottaa se 170000, onko liian paljon näillä tuloilla?
Kaikki on suhteellista. Ette taida asua Helsingissä, koska täällä tuo summa ei riittäisi mihinkään. Maksan yksin huomattavasti isompaa lainaa noin puolella teidän yhteenlasketuista tuloistanne, ja yksi elätettäväkin on vielä nurkissa. Riski on toki melkoinen, mutta jos se realisoituu - työttömyys tai sairaus - niin sitten on vain myytävä kämppä. Jossain on kuitenkin asuttava.
Kumpi on mielestänne tärkeämpää murrosikäisen ja teinin hyvinvoinnille: viihtyisä asunto jossa on omat huoneet ja lähellä koulua ja harrastuksia, vai että on käyttörahaa enemmän, voi käydä ulkona syömässä, ostaa merkkivaatteita ym? Lapset on kohta murrosikäisiä ja vaikea sanoa kumpi on tärkeämpää, itse sanovat että omat huoneet, mutta voivatko sen todella tietää
Ap
Jos tuo olisi koko lainasumma niin eihän se ole kuin 85t€ per nuppi, mistä pitäisi kyllä 1900+€ kk-tuloilla selvitä ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on mielestänne tärkeämpää murrosikäisen ja teinin hyvinvoinnille: viihtyisä asunto jossa on omat huoneet ja lähellä koulua ja harrastuksia, vai että on käyttörahaa enemmän, voi käydä ulkona syömässä, ostaa merkkivaatteita ym? Lapset on kohta murrosikäisiä ja vaikea sanoa kumpi on tärkeämpää, itse sanovat että omat huoneet, mutta voivatko sen todella tietää
Ap
Meillä ainakin on ajateltu että kotiin panostetaan, koska siellä vietetään paljon aikaa ja halutaan viihtyä. Säästetään sitten muusta, ei käydä esimerkiksi kalliilla ulkomaan matkoilla, kun ei olla sellaisesta kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on suhteellista. Ette taida asua Helsingissä, koska täällä tuo summa ei riittäisi mihinkään. Maksan yksin huomattavasti isompaa lainaa noin puolella teidän yhteenlasketuista tuloistanne, ja yksi elätettäväkin on vielä nurkissa. Riski on toki melkoinen, mutta jos se realisoituu - työttömyys tai sairaus - niin sitten on vain myytävä kämppä. Jossain on kuitenkin asuttava.
Sitten on vain myytävä kämppä. :D
Jos lainan jälkeen ei jää rahaa säästöön lainaa on liikaa. Paljonko nyt olette saaneet säästettyä?
No todellakin uskaltaa, ja nyt vielä kannattaa se laina ottaa. Muutaman vuoden päästä voi olla myöhäistä, jos korot lähtee huimaan nousuun. Tai ehkä ne ei lähde, kukaan ei voi varmaksi tietää. Korkokattoa voi harkita, ja ilman muuta kannattaa ottaa lainaan jonkinlaiset takaisinmaksuturvat, ainakin kuoleman varalle.
Arkea eletään eniten, joten ne omat huoneet ja mieluinen koti on varmasti tärkeimmät. Lapset kasvaa vauhdilla, niitä huoneita tarvitasn nyt, eikä sitten kun lähtevät maailmalle. Kunhan talo on sellainen, että se on hintansa väärti eikä sen arvo romahda esim. 10 vuodessa, niin kuin jossain muuttotappioalueella voi käydä. Tai jos tulee joku homeongelma tms.
Sitten kun lapset lähtee ja tilantarve vähenee, voitte myydä sen, ehkä jopa voitolla, ja muuttaa pienempään, alkaa matkustella yms. Lapset voi edelleen halutessaan lähteä reissuun mukaan.
Sitä paitsi tuolla velkamäärällä ja noilla tuloilla pääsee kyllä välillä reissuunkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Omat huoneet nyt, sittenkun ne on niin alkaa raham mankuminen ja valitus kun ei koskaan saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos lainan jälkeen ei jää rahaa säästöön lainaa on liikaa. Paljonko nyt olette saaneet säästettyä?
Nyt ollaan makseltu tätä nykyistä kämppää, mutta tässä on niin vähän enää lainaa niin rahaa on jäänyt kivasti elämiseen. Ollaan matkusteltu, käyty ulkona syömässä aika usein ja ostettu uudempi auto. Nyt vaan pelottaa että jos ostetaan isompi asunto niin joudutaan elämään köyhästi. Itse olen köyhästä perheestä eikä ollut kivaa nuorena kun ei ollut mihinkään varaa, en haluaisi samaa omille lapsille. Mutta mies ja lapsetkin haluavat kovasti muuttaa parempaan asuntoon, ja oisi se kiva itsestäkin, pelottaa vaan rahojen riittävyys.
Ei ole iso laina....edes tuloihin suhteutettuna. Itselläni on yksin yli 200 000 lainaa. Yhden ihmisen tulot ja kaksi lasta elätettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan makseltu tätä nykyistä kämppää, mutta tässä on niin vähän enää lainaa niin rahaa on jäänyt kivasti elämiseen. Ollaan matkusteltu, käyty ulkona syömässä aika usein ja ostettu uudempi auto. Nyt vaan pelottaa että jos ostetaan isompi asunto niin joudutaan elämään köyhästi. Itse olen köyhästä perheestä eikä ollut kivaa nuorena kun ei ollut mihinkään varaa, en haluaisi samaa omille lapsille. Mutta mies ja lapsetkin haluavat kovasti muuttaa parempaan asuntoon, ja oisi se kiva itsestäkin, pelottaa vaan rahojen riittävyys.
Pal-jon-ko nyt o-let-te saa-neet sääs-tet-ty-ä?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja kohta lapset muuttaakin jo pois kotoa ja teillä on käsissänne tyhjää tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivien välistä luettuna ei yhtään vaan se on käytetty kivasti elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivien välistä luettuna ei yhtään vaan se on käytetty kivasti elämiseen.
No joo totta toisaalta, ei ole nyt säästöjä (paitsi oman asunnon myynnin jälkeen noin 100000), mutta saimme säästettyä muutamassa vuodessa uudemman auton 20000 ei tarvinnut siihen ottaa lainaa. Ap
Asutteko tällä hetkellä siis lähes velattomassa kolmiossa? Jonka myytyänne teillä olisi omarahoitusta 100 000? Asutte siis todella halvalla paikkakunnalla. Useimmiten noin halpa on muuttotappiokunta. Oletteko varmoja, että saatte omanne myytyä noin vain? Eli ette joudu tinkimään hinnasta.
Tarjouksen tekeminen ehdollisena on tietysti vähintä, mutta itse ehkä myisin ensin ja lähtisin vasta sitten kysymään lainalupauksia.
Jos nyt ensin aloittaistte (asunto)säästämisen. - Jollei ole mikään ehdoton tarve tai pakko muuttaa mihinkään muualle. 170 000 € mitä tahansa lainaa on aika paljon sijoitettvaksi yksin johonkin ilman että maksaa osan jollain muulla, kuten säästöillä. Ylipäätään ennen lainan ottamista suosittelen selvittämään mihin rahat käyttää nyt, niin ei tule ainakaan niin helposti yllätyksiä siitä, mihin kaikkeen rahaa oikeasti menee. Ja tarvittaessa on helpommin hahmotettavissa, mistä mahd. voi yrittää tinkiä.