Onko työpaikan tarjoaminen ilman hakemista tavallista?
Kaveri kertoi saaneensa työtarjouksen. Ei ole hakenut k.o. firmaan töihin, vaan sieltä otettiin yhteyttä.
Kommentit (18)
Et ole koskaan kuullut headhuntereista?
Minulle tarjottiin, vaikka opintoni olivat kesken. En ottanut tarjousta vastaan, mutta tein kesälomalla töitä toiseen paikkaan ja hoidin opintoni loppuun. Hedhunter tarjosi myös myöhemmin työelämässä ollessani työpaikkaa houkuttimena 50% korkeampi palkka. Pakkohan se oli vaihtaa, mutta olen kerran vaihtanut myös pienempipalkkaiseen työhön, vain koska paremmat etenemismahdollisuudet..
Itse saan tarjouksia viikoittain headhuntereilta. IT-ala.
Täh? Ihan perusheadhuntingia. Toiset firmat tekee sitä ihan työkseen.
Ei varmaan kaikilla aloilla oo kovin tavallista mutta jos on erikoisosaamista jostain tietystä jutusta josta monella ei ole niin sana kiertää ja perään kyllä soitellaan. Itselle on tullut tarjouksia kun on tietyn erikoisosalan tietämyksen lisäksi hyvä kielitaito. Olen kieltäytynyt koska olen tyytyväinen nykyisessä paikassa.
On se. Mä olen vuosia ollut pätkätyökierteessä - pätkän töissä, muutaman kuukauden työttömänä ("between jobs"). Siinä välissä olen tietysti itsekin töitä hakenut, mutta useimmiten se työpaikka on sitten tullut niin, että joku on soittanut ja pyytänyt töihin.
Johtuu siitä, että entisistä töistä tutut - kuultuaan että en ole sillä hetkellä töissä - on aina vinkanneet jollekkin, että sitä kannattaisi kysyä. Ja kun se suositus tulee ihmiseltä, jonka kanssa suosittelija on tehnyt töitä, se palkkaaminen tehdään aika kevyesti luottamuksen pohjalta, ilman että taustoja tutkittaisi. Kun taas jos itse hakee töitä paikasta, johon ei ole kontakteja, on siellä tuntemattomana rivissä sadan muun hakijan kanssa.
Kaverini on siis opiskelija, ei vielä ollut työelämässä alansa töissä. ap
Vierailija kirjoitti:
Onko kaverisi nimi Merja?
Ei ole. ap
Vierailija kirjoitti:
Nimien kysyminen anonyymipalstoilla on todella typerää ja juoruämmämäistä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimien kysyminen anonyymipalstoilla on todella typerää ja juoruämmämäistä käytöstä.
Tässä olisi tarvittu pikkuisen huumorintajua. Rautalangasta sinulle: Yleisradio.
Kyllä on normaalia. Työskentelen markkinointialalla ja yllättävän usein tulee joku yhteydenotto Linkedinin kautta. Yhden kerran olen tarttunut headhunterin tarjoukseen ja kannatti.
En mä nyt tiedä, onko se tavallista tai yleistä, mutta kyllähän sitä tapahtuu. Minut rekryttiin nykyiseen työhöni (kauan, kauan sitten) ilman, että hain sinne, ja työpaikaltani on ainakin muutama lähtenyt muualle hakematta siihen paikkaan, johon siirtyi.
Itselle kävi juuri niin, että soitettiin ja pyydettiin töihin paikkaan, johon en ollut koskaan edes hakenut. Soittaja kyllä kertoi, mistä oli tiedon minusta saanut. Minut oli vinkannut, joka ei ollut koskaan minua tavannut, vaan hänellä oli muuten tieto minusta.
En usko, että tällaisia onnenpotkuja usein tapahtuu. Ehkä LinkedInin kautta, ja varsinkin niin että yksityinen työnantaja headhunttaa. Minun tapauksessani oli kyse julkishallinnosta, enkä edes ole LinkedInissä.
Ei taida ihan perus marjanpoimintaduuneissa tapahtua, mutta erikoisosaamista vaativissa hommissa kyllä.
Erikoisaloilla ehkä 20-30 % rekryistä, jopa puolet, tapahtuu suoraan työtarjousten kautta ilman paikan hakemista. Tunnettu osaaminen, tuttavuus, jonkun suosittelu ja ns. viidakkorumpu vaikuttavat taustalla.
En tiedä, kuinka tavallista se on, mutta toki sitä tapahtuu. Itseeni on kahdesti otettu yhteyttä ja tarjottu työpaikkaa, ja kummallakin kerralla tartuin tarjoukseen.
Ensimmäisellä kerralla saman alan kilpaileva firma (joka tarjosi parempaa palkkaa ja parempia ehtoja muutenkin), toisen kerran ihan eri alan firma, joka oli minut jostakin headhuntannut.