Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiralla jatkuvasti maha sekaisin, ELL neuvoton. :( Miten helpotan vanhuksen oloa?

Vierailija
18.04.2018 |

Kyseessä siis yli 10-v. noutajan kokoinen seropipoika.
Joulun alla sillä meni vatsa täysin sekaisin, ja rampattiin ulkona. Kun sitä jatkui ja jatkui otin yhteyttä meidän eläinlääkäriin. Koira tutkittiin mutta mitään vikaa ei kuulemma ole, ja ehdotettiin ruoan vaihtamista. Ruoka vaihdettiin muttei apua. Kaiken lisäksi koira loukkasi tassunsa ja se piti leikata, ja ne antibiootit oli piste i:n päälle. Koira laihtuikin ihan silmissä. Leikkauksen jälkeisessä kontrollissa mainitsin asiasta ja ell vain levitteli käsiään.

Nyt antibioottikuurista on kulunut jo pari kk ja koiran paino on palannut entiselleen, mutta maha on yhä vain sekaisin. Kulkeekin ihan kuin tuskissaan, vaikka on sellainen koira joka viimeiseen asti ei näytä kipujaan. Mutta minä huomaan sen heilumattoman hännän ja takajalkojen varovaisuuden.

Käy niin sääliksi toista kun mikään ei muka ole vialla mutta siihen ihan selvästi sattuu ja on kurja olla. Nytkin se makaa kiitollisena lenkin jälkeen tossa jalkojen vieressä, ja maha käy kuin kiljuämpäri. :(

Aina on ollut herkkävatsainen mutta se on aina mennyt ohi päivässä. Mitä tämä voi olla? Ja millä autan koiraa? Kellään kokemuksia?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetuspiikki.

Miksi eläimen pitäisi kärsiä enää pidempään?

Vierailija
2/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin käymään toisella eläinlääkärillä. Sanot myös, että ruoan vaihto ei auttanut, mutta rajattiinko siis sen avulla jokin ruokavaliosta pois eikä vaan vaihdettu merkkiä? Esim vilja saattaa aiheuttaa vatsaongelmia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoko koirasi piimää ,se voi joillekin sopia mahavaivoihin. Entä jos kokeilisit ruokkia keitetyllä riisillä sekaan maustamatonta kanaa kypsänä  (tai jauhelihaa kypsänä ).

Olisiko sillä nivelkulumia jaloissa .  Kipulääke ?

Vierailija
4/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralla on rajattu vilja pois jo nuorempana toistuvien vatsavaivojen takia, ja piimää se on syönyt aina silloin kun vatsa on ollut kipeänä. Nyt sillä ei kuitenkaan näyttäisi olevan vaikutusta.

Olen tähän asti tehnyt sille itse ruoat keitetystä riisistä ja vaihdellut mitä lihaa siihen laitan, yleensä se on kanaa, toisinaan lihaa ja sisäelimiä ja joskus kalaa. Nyt ell käski syöttää vain yhtä lajia + lisäravinteet. Ja sitä tahnaa joka on olevinaan vatsalääke, mutta lähinnä siis korvaa menetettyjä ravintoaineita.

Syö kuin pieni porsas eli ruokahalu on tallella, tosin minä olen antanut vain pieniä annoksia kerrallaan jotta on helpompi sulatella.

Olen aika neuvoton.

AP

Vierailija
5/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toista. Eikö koirille valmisteta mahahappobakteereja?

Vierailija
6/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi toista. Eikö koirille valmisteta mahahappobakteereja?

Siis maitohappobakteerivalmisteita meinasin.

Vierailija
7/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin käymään toisella eläinlääkärillä. Sanot myös, että ruoan vaihto ei auttanut, mutta rajattiinko siis sen avulla jokin ruokavaliosta pois eikä vaan vaihdettu merkkiä? Esim vilja saattaa aiheuttaa vatsaongelmia

Eliminaatiodieetin avulla saa selville ruoka-aineista johtuvat oireet. Voi olla, että koiralla ollut herkistymä tietylle raaka-aineelle ja vuosien altistumisen jälkeen immuniteettia ei ole kasvanut vaan oireet pahentuneet.

Vierailija
9/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koira selvästi kärsii ja sillä on paha olla, miksi annat sen kärsiä? Lopetus olisi armeliasta.

Vierailija
10/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiralla on rajattu vilja pois jo nuorempana toistuvien vatsavaivojen takia, ja piimää se on syönyt aina silloin kun vatsa on ollut kipeänä. Nyt sillä ei kuitenkaan näyttäisi olevan vaikutusta.

Olen tähän asti tehnyt sille itse ruoat keitetystä riisistä ja vaihdellut mitä lihaa siihen laitan, yleensä se on kanaa, toisinaan lihaa ja sisäelimiä ja joskus kalaa. Nyt ell käski syöttää vain yhtä lajia + lisäravinteet. Ja sitä tahnaa joka on olevinaan vatsalääke, mutta lähinnä siis korvaa menetettyjä ravintoaineita.

Syö kuin pieni porsas eli ruokahalu on tallella, tosin minä olen antanut vain pieniä annoksia kerrallaan jotta on helpompi sulatella.

Olen aika neuvoton.

AP

Kanakin saattaa aiheuttaa oireita. Sen takia eläinlääkäri varmaan kehottanut syöttää yhtä lajiketta kerrallaan, jotta näkee onko sillä ruoalla väliä.

Vierailija
11/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä tunnet koirasi ja näet, vieläkö se nauttii elämästään. Ihmeparantumiset on todella harvinaisia. Onko sekään oikein jos jatkaa rakkaansa elämää kipulääkkeillä?

Vierailija
12/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koira selvästi kärsii ja sillä on paha olla, miksi annat sen kärsiä? Lopetus olisi armeliasta.

Pitäisi ilmeisesti tähdentää että koira on energinen ja hyväntuulinen ja kaikki pelaa muuten. Tämä on enemmänkin "vaivan" tasolla kuin mikään tuskanäytelmä, vaikka sellaisen kuvan saa ilmeisesti kun näin moni on viemässä piikille.

AP

Vierailija
13/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie toiselle lääkärille.

Meillä lopulta kortisonikuuri lopetti pitkään jatkuneen ripuloinnin ja koira tuli hyvään kuntoon. Eli vielä 7 vuotta ilman vatsavaivoja.

Vierailija
14/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä tunnet koirasi ja näet, vieläkö se nauttii elämästään. Ihmeparantumiset on todella harvinaisia. Onko sekään oikein jos jatkaa rakkaansa elämää kipulääkkeillä?

Juu niin näen. Näen että sillä on tunnistamaton vatsavaiva mutta muuten homma toimii. Hain vinkkejä niiltä jotka tietää jotain vatsavaivaisista/herkkävatsaisista koirista. Ja niitä olen saanutkin, iso kiitos. :)

Olisi varmaan pitänyt jättää tuo "vanhus" sana pois, meillä se on hieman ironinen nimitys koiralle jolla on vieläkin pennun elkeet. Tänään aamulla just toinen koiranomistaja kysyi onko pentu kyseessä. Ymmärrän että se voi kuulostaa siltä että otus on haudan partaalla kun nimittää vanhukseksi.

AP

Vierailija
15/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä, vanhoista ja uusista! Luulen että se on tosiaan toisen eläinlääkärin paikka. Joskus se valkotakki sokaisee uskomaan vaikka mitä, mutta sen tiedän että tuo ei ole normaalia. Kysyn tuosta kortisonista!

AP

Vierailija
16/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla kunnon maitohappobakteerivalmistetta. Esim. iHerbistä löytyy huomattavasti laadukkaampia ja monipuolisempia kuin Suomen markkinoilta, vaikkapa tämä tuote.

Vierailija
17/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Probiooteista joku jo kysyikin, ei tainnut tulla vastausta kommentoijalta, joten varmuuden vuoksi laitan vielä että niitä suositellaan ihan ihmisillekin antibioottikuurin aikana pitämään vatsan normaalia bakteerikantaa toiminnassa. Eläimille löytyy tähän omia tuotteita. Antiobiootithan tappavat kaikenlaisia mikrobeja, ne eivät erottele koiralle hyödyllisiä tai haitallisia toisistaan.

Toki kannattaa myös seurata onko ongelmia kaikenlaisten ruokien jälkeen, vai tuleeko se joistakin tietyistä ruoka-aineista ja voiko kyseessä olla allergia. Esim. jos koira syö nappulaa, niin vaihtaa vehnättömään ja kanattomaan - onko tilanne sama? Jos kotiruokaa, niin ehkäpä testata ilman perunaa? Pikkuhiljaa, löytyykö ruokia joista oireet tulevat, tai joista niitä ei tule.

Jos ei ole kyse tietyistä ruokalajeista vaan vatsa on sekaisin kaikesta huolimatta koko ajan, niin kuulostaisi joltain vakavammalta syyltä.

Vierailija
18/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parsa auttoi meidän koiravanhuksella. Loppui mahavaivat kokonaan. Pikkuisen sitä aina ruoan sekaan.

Vierailija
19/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlääkärin vaihtoa kokeilisin. Kokemus on opettanut, että kaikkia eläinlääkäreitä ei kiinnosta panostaa seropeihin.

Vierailija
20/22 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat pois, maitotuotteet laktoosittomina ja lihana jotain mahdollisimman vähän allergisoivaa esim. ankkaa, riistaa, lammasta tai vaaleaa kalaa. Naudanliha, kana, possu ja lohi on eniten allergisoivia lihoista. Muista tarkastaa myös namit yms. ettei sisällä mitään kummaa.

Onko vatsa ainoa oire? Onko korvat ja tassut siistit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän