"Punavuorelainen Harri Nieminen tienaa turistien majoittamisella jopa tuhansia euroja vuodessa, mutta nyt Helsinki haluaa miettiä pelisääntöjä – "Minä en ymmärrä, mikä tässä on ongelma""
"Matkailuala toivottaisi Airbnb-pelisäännöt tervetulleiksi. Yksittäistä majoittajaa arveluttaa, toimisivatko ne käytännössä."
https://yle.fi/uutiset/3-10158819
Niin, miksi onkaan ongelma että taksi- ja majoitusalalla kilpaillaan ilman vastuuta tekemisistä?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, mikä suomalaisissa niin risoo tuossa Airbnb:ssä. Jotkut Berliinit ja Lontoot on täynnä Airbnb-kämppiä eikä siellä ole tällaista jatkuvaa meuhkaamista niitä vastaan.
Itse asiassa kyllä on.
Kuuntelin kerran radiosta pienen hotellin omistajaa, joka kamppaili perhehotellinsa puolesta Airbnb:n kurimuksessa. Ei kivalta kuulostanut. Kyllähän hotellikin pärjäisi, jos sekin saisi jättää veronsa maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, mikä suomalaisissa niin risoo tuossa Airbnb:ssä. Jotkut Berliinit ja Lontoot on täynnä Airbnb-kämppiä eikä siellä ole tällaista jatkuvaa meuhkaamista niitä vastaan.
No kyllä on.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/feb/12/profiteers-killin…
Negatiivisena näen, jos se oikeasti nostaa vuokria. Miten joku uskaltaa vuokrata oman asutun kämppänsä tuntemattomille?
Berliini kielsi kokonaisten asuntojen lyhytaikaisen vuokraamisen.
Vuokrat nousee ja hotellit kärsii. Mitä jos asuttaisiin asunnoissa ja majoituttaisiin majoittumistiloissa? Lisäksi matkailijoista on helposti häiriötä naapurustolle.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin kerran radiosta pienen hotellin omistajaa, joka kamppaili perhehotellinsa puolesta Airbnb:n kurimuksessa. Ei kivalta kuulostanut. Kyllähän hotellikin pärjäisi, jos sekin saisi jättää veronsa maksamatta.
Eihän noista saa jättää veroja maksamatta. Pitäähän vuojratuloistakin maksaa vero. Kaikesta tulosta on maksettava vero.
Siitä voidaan sitten keskustella, onko Suomen korkea verotus este sille, että ihmiset voivat elättää itsensä yrittäjinä. Monen Viroon yrityksensä kirjat siirtäneiden mielestä on.
Vierailija kirjoitti:
Negatiivisena näen, jos se oikeasti nostaa vuokria. Miten joku uskaltaa vuokrata oman asutun kämppänsä tuntemattomille?
Voin kertoa, että oman asumattoman kämppänsä vuokraaminen esim. työkaverin pojalle voi myös olla huono idea.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrat nousee ja hotellit kärsii. Mitä jos asuttaisiin asunnoissa ja majoituttaisiin majoittumistiloissa? Lisäksi matkailijoista on helposti häiriötä naapurustolle.
En ymmärrä, miksei kukin saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Berliini kielsi kokonaisten asuntojen lyhytaikaisen vuokraamisen.
Miten ne tarkastaa sen, että vuokraaja on varmasti asunnossa paikalla samalla, kun hänelle tulee joku kylään?
Vierailija kirjoitti:
Se risoo että sikailevat asuntojen omistajat varsinkin pk-seudulla tienaavat sillä ettei suomalaisille riitä kämppiä.
En nyt sano että jutun tyyppi on sellainen, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miksei sitten hotellitkin saa tehdä mitä lystää?
Myös välimaastoon on syntynyt kaupallista kikkailijaa, jotka poimivat kirsikat kakusta.
Onko mielestäsi oikein että puolalaiset ja virolaiset tulevat tekemään Suomeen rakennustyöt, suomalaiset ovat työttöminä ja ulkomailta tulleen työvoiman kalliin asumisen maksaa Suomen Kela työntekijöiden lapsilisien kautta?
Kestämätön tilanne kovin pitkään.
Osakepellet ja asunto"sijoittajat" toki juhlii hetken, mutta valtio häviää koko ajan puolalaisten ja Baltian maiden eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja myös jättää palotarkastukset ym tekemättä.
Ei voi olla pitkällä tähtäimellä tervettä toimintaa tää airbeeänbee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa, jos sillä on vaikutusta muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jättää lakisääteiset maksut maksamatta, joita muiden tulee suorittaa?
Minä minä minä
Minua ainakin häiritsee se, että naapurissa on näitä airbnb-kämppiä ja tämän tästä saa olla auttamassa niitä lomailijoita. Yöllä voi ovikello soida, kun naapuriin baarista palaava porukka ei saa ovea auki, kaikki niin humalassa, että eivät osaa käyttää iloq-avainta. Rapussa sotkuisuus lisääntyy, aika tavallista näyttää olevan se, että roskat jäteätän rappuun eikä niitä viedä roskikseen. Öinen meteli lisääntyy, osassa asunnoista on koko ajan lomalaisia, tietenkin he jaksavat valvoa yöhön ja ravata tupakalla. Lisäksi moni turisti kuvittelee, että minä vakiasukas olen jonkilainen turistiopas, joten pitäisi tietää vegaanikahvilat, junien aikataulut tai se baari, jossa kyseisen turistin kaveri Tom kävi viime vuonna.
Suihkussa käydään pitkin yötä ja kun 1 asukas maksaa vain 1 vesimaksun, niin airbnb-kämpälle pitäisi laittaa lasku 5-kertaisena, koska nyt me kaikki taloyhtiössä maksamme nämä kulut. Lisäksi avaimia katoaa tuhottomasti ja vaikka ne uusimiskulut on sillä kämpän omistajalla/vuokralaisella, niin valitettavasti yhteisten tilojen lukkojakin joudutaan ajoittain uusimaan.