Tästä naisten vyötäröttömyys johtuu:
Ei huolehdita jokapäiväisessä elämässä syvistä vatsalihaksista, jota ovat kuin korsetti tukemassa vatsaa ja selkää. Ei auta vaikka treenasi kuinka päällimmäisiä vatsalihaksia jos ei treenaa joka päivä syviä vatsalihaksia.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Treenataan vetämällä vatsaa sisään.
Ja pitämällä sitä sisällä niin tiukasti, että liike tuntuu selkäpuolellakin sekä myös häpyalueella. Noita liikkeitä voi tehdä päivän mittaan melkein missä tahansa ilman mitään erityisvalmisteluita.
Syviä vatsalihaksia voi treenata elämällä ihan tavallista liikunnallista elämää, johon voi kuulua esim. tanssia, ratsastusta, laskettelua, joogaa, retkeilyä, pulkkamäkeä jne. Oikeastaan ne huomaa vasta kun ne ovat rapakunnossa. Itselläni on kolme alle kouluikäistä lasta, joista nuorin 5 kk. Vyötärö oli ennen lapsia 63 cm, nyt 77 cm, on toki kymmenen kiloa tullut painoakin, mutta suurin ero on siinä, etten kerta kaikkiaan uskaltaisi lähteä esim. laskettelemaan, kun keskivartalo on niin hutera.
Trampoliinilla pystyn kyllä pomppimaan, joten lantionpohja ei ole ihan risa, mutta tasapaino on olematon.
Vyötärön malli on sitten oma lukunsa, siihen vaikuttaa lantion luusto ja alimpien kylkiluiden korkeus.
Sori, olen alipainoinen mutta vartalomalli ei ole suonut hoikkaa vyötäröä.
Vierailija kirjoitti:
Juusto on vyötärön pahin vihollinen.
Ei ole vaan ruokakerma. Sisältää kovaa teollista rasvaa ja säilöntäainetta. Se vasta vyötäröön lujaa iskeytyykin.
Olen 174cm ja mitat 99-62-96, enkä ole koskaan treenannut vatsalihaksiani mutta silti vyötärö on kapea ja vatsa litteä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä syviä vatsalihaksia treenataan?
Asiallinen kysymys.
On aivan totta että syvät vatsalihakset vaikuttavat. Ne pitävät vyötäröä ja vatsaa kasassa. Kun ne ovat heikot, keskivartalo pullistuu ulospäin. Niillä on vaikutusta myös synnytyksessä, ne estävät vatsan vaurioitumista.
Painon jojoilu vahingoittaa vyötäröä. Laihdutuksen jälkeenkään vyötärö ei ole entisensä.
Pari hyvää treeniä:
- vatsapyörä, kunhan katsot että teet oikein
- bodarien suosima ns. stomach vacuum. Vedä sisään henkeä, sitten vatsa sisään niin kovaa kuin pystyt. Sattuuko? Hyvä. Pidä 20-30sek, voit kyllä hengittää samalla kevyesti. Toista 3-5 kertaa. Helppo treeni jonka voit tehdä käytännössä missä vain ilman apuvälineitä
Harrastan pilatesta, mutta se ei auta kapeisiin lanteisiin. Olen tasapaksu, mutta hoikka.
Vyötäröttömillä naisilla on usein vastapainoksi hoikat jalat, olen huomannut.
Vatsaa ei treenata vetämällä sitä sisään vaan jännittämällä vatsaa ja pitämällä ryhti hyvänä arkiaskareiden lomassa. Ei vyötärön treenaamiseen tarvita feikkikorsettia vaan sitä lihaskorsettia mistä aloittaja puhui. Jos vatsa ja selkälihakset ovat huonossa kunnossa, maha pömpöttää ja ryhti on huono. Pilates tekee hyvää keskivartalolle. Kaikille ei vain ole mahdollista saavuttaa kapeaa vyötäröä edes terveellisellä ruokavaliolla tai liikunnalla, mutta hyvä ryhti kaunistaa kaikkia.
Mulla ei oo vyötäröä koska lantioni on niin pieni. Poikamainen kroppa naiseksi, no can do
Minkäs sille mahtaa, jos ei ole erottuvaa vyötäröä, vaikka painoindeksi olisi 18 ja lihakset erottuu selvästi? Kun on suora vartalomalli niin on, ei siihen kaaria ja kapeutta saa mitenkään. Ja miksi pitäisi? Jos vartalo on terve ja toimiva, se on ihan hyvä niin.
Itäsuomalaisten naisten yleinen vartalomalli on tiimalasi ja länsisuomalaisten tasapaksu pötkäle. Poikkeuksia toki on. Harmi, että tyttäreni peri isänpuolen mummolta länsisuomalaisen vartalon. Mutta kurvivartalon miinuspuolena on reisiselluliitti, jota taas länsisuomalaisilla ei ole niin paljoa.
Jos on kapea lantio, siitä ei erotu vyötärökään. Miehethän juuri suosivat kapealanteisia naisia ja sellaisia, joilla ei ole kurveja.