Pääkaupunkilainen. Osaatko ajaa Helsingissä sujuvasti vai vältteletkö keskustaa?
Kommentit (23)
Olen ajanu autoa 20 vuotta. Asunu syntymästä asti pk-seudulla. Osaan ajaa sujuvasti keskustassa, mutta harvoin sinne on asiaa. Kaikki palvelut saa sujuvammin muualta.
Pysäköinti maksaa erittäin paljon ja parkkipaikkoja on vähän. Ainoastaan viihde, työpaikat ja kulttuuri on sellainen asia, mikä erottaa ytimen muusta. Jos ei käytä viihdettä, ei ole työpaikkaa keskustassa, niin eipä sinne juuri koskaan ole mitään asiaa.
Osaan. Yleensä en ajele ydinkeskustaan vaan jätän auton Ruoholahteen tms. Löytyy paremmin parkki. Stockalle menen kyllä autolla kun on hyvä pysäköinti mahdollisuus. Kallista vain.
Nuorena asuin Helsingissä 6 vuotta. Olen ollut muualla 20 v. Osaan ajaa Helsingissä, Tukholmassa, Kööpenhaminassa - missä tahansa. Noudattaa vaan liikennesääntöjä?
Osaan ajaa. Olen ajanut joka puolella maapalloa. Ei täällä ole mitään syytä, miksi ei voisi ajaa.
Ei pelota keskustassa ajaminen, mutta ruuhkat ja pysäköinnin kalleus pitävät sieltä poissa. Asumme kyllä melko lähellä keskustaa joten välillä joutuu keskustan kautta ajamaan. Mutta jos menemme keskustaan asioimaan, niin mieluummin sporalla.
Asun keskustassa, joten on pakko autoilla täällä. Pyrin tosin aina kävelemään tai käyttämään julkisia, jos se kohtuudella on mahdollista.
Asun Helsingin ja Vantaan rajalla ja täällä päin ajan kyllä kaikki mahdolliset reissut mutta keskustaan kestää sen verran kauan ajaa että junalla pääse nopeammin ja ei tarvitse maksaa pysäköintiä ja kestää ruuhkia. Keskustaa lähin paikka mihin ajan on Jätkäsaaressa verkkokauppa jos haen vaikka uuden telkkarin tms
Osaan ajaa, mutta en mielellään aja keskustaan ainakaan ruuhka-aikaan. Ei ole sujuvaa ja pysäköintipaikkaa on vaikea löytää tai se on tosi kallista. Keskustan liepeillä liikun mieluummin julkisilla.
Jees, olen ajanut kerran Tukholman keskustan läpi ja muutaman kerran Helsingin keskustassa, joista pari kertaa ydinkeskustassa. Ehkä oikeastaan vain sen vuoksi, että voin sanoa ettei se ole mitään erityistä. Pari kaistanvaihtoa olis stadissa pitänyt ennakoida paremmin ja taksit eivät anna kaistanvaihtoon (tyyliin: mitäs menit sinne vasemmalle kaistalle-et todellakaan pääse tänne) todellakaan tilaa, mutta muuten kyllä sujui. Mulla siis vain GPS apuna. En ajaisi päivittäin keskustaan. Ruuhkat, pysäköinnin kalleus ja pelko siitä että joku mällää autoa parkkipaikalla tai ruudussa eivät houkuttele. Pyöräilen tai käytän mieluummin julkisia.
Niin ja olen yli 30 vee nainen.
Osaan ajaa kyllä siellä, mutta harvoin on mitään syytä mennä Helsingin keskustaan. Itse asiassa välttelen koko kivikaupunkia ja käyn siellä vain kerran pari vuodessa viihteellä tai jossakin kulttuurikohteessa.
Olen ajanut ajokorttini Amerikassa ja siellä oli kaikki huomattavan paljon suurempaa, joten Helsinki on pikkuinen kylä.
En ole pääkaupunkilainen, mutta osaan ajaa Helsingin keskustassa kohtuullisesti. En vain näe yleensä mitään järkeä mennä sinne omalla autolla, kun julkisilla pääsee paljon kätevämmin.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingin ja Vantaan rajalla ja täällä päin ajan kyllä kaikki mahdolliset reissut mutta keskustaan kestää sen verran kauan ajaa että junalla pääse nopeammin ja ei tarvitse maksaa pysäköintiä ja kestää ruuhkia. Keskustaa lähin paikka mihin ajan on Jätkäsaaressa verkkokauppa jos haen vaikka uuden telkkarin tms
Veemäiset parkkipaikat Jatkäsaaren Verkkokaupassa. Vähän, pieniä ja koko ajan saa katsoa ettei mällää autoa. Toivon, ettei tartte ajaa sinne aikoihin. Olis pysynyt Ruoholahdessa.
Osaan, mutta en mielellään lähde keskustaan autolla varsinkin jos pitää löytää vielä parkkipaikka.
Parkkipaikan etsimiseen pitää varata aikaa, mahdollisesti joutuu kävelemään pidemmän matkan -> vaikea arvioida miten paljon aikaisemmin pitää lähteä. Parkki on kallis.
Kätevämpää tulla metrolla keskustaan niin ei ole parkkihuolia.
Eipä siellä ajamisessa mitään erityisen vaikeaa ole jos osaa reitit. Mutta en mene jos ei ole pakko, pysäköinti on sen verran kallista ja hanklalaa. Julkisilla tai fillarilla mielummin.
Kyllä osaa Helsingissä mutta Kuopioon en lähtisi seikkailemaan.
Ruuhkia toki joskus on mutta yleisesti ottaen Helsingin keskustassa on tavallaan jopa helpompi ajaa kuin muissa isommissa suomalaisissa kaupungeissa. Kaistoilla voi ajaa vain tiettyyn suuntaan eli jos menee väärin niin ei tarvitse risteyksessä arpoa, uukkari vain sivummalla, vasemmalle kääntyminen on usein kielletty, ja yksisuuntaiset erottaa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Osaan ajaa kyllä siellä, mutta harvoin on mitään syytä mennä Helsingin keskustaan. Itse asiassa välttelen koko kivikaupunkia ja käyn siellä vain kerran pari vuodessa viihteellä tai jossakin kulttuurikohteessa.
Olen ajanut ajokorttini Amerikassa ja siellä oli kaikki huomattavan paljon suurempaa, joten Helsinki on pikkuinen kylä.
Jokaiseen Helsinki-ketjuun tulee aina tää vakio Ulkomaan-täti, joka on asunut vaikka missä ja tulee kertomaan että Helsinki on käpykylä.
En tiedä miten varsinaisesti liittyy aiheeseen, mutta hienoo tietysti päästä sanomaan, että on asunut ulkomailla ja muut ei tiedä mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei Jenkeissäkään määräänsä enempää Helsinkiä suuuempia kaupunkeja ole, vaikka ihmiset ovat lihavia ja autot isoja. 😂
Ei pelota, mutta käytännössä en aja keskustaan kovin usein (poikkeuksena jos haluan Länsiväylälle niin ajan yleensä keskustan läpi), koska ei ole tarvetta. Ei siis ole tuntumaa esim. Punavuoren ajoreiteistä, vähän varmaan jännittäisi siellä.
Ei pelota, mutta vältän keskustaa ruuhkaisuuden ja kalliin pysäköinnin takia.