Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi-imettäjät! Sattuiko imetys alussa kamalasti?

Vierailija
17.04.2018 |

nimimerkillä kipupelkoinen

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se aluksi vähän kivuliasta, kun nännit ei ollut tottunut semmoseen. Toiseen nänniin tuli haavauma, mutta saatavilla on rasvaa joka auttaa pitämään nännit ehjinä. Ei itsellä mitenkään mahottomasti sattunut ja nopeasti loppui kipu kokonaan, kun vauva pääsi syönnissä vauhtiin :)

Vierailija
2/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintakumit kannattaa kokeilla, pakkaa sairaalakassiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui. Ekan viikon kiemurtelin kivusta joka kerta kun imetin. Rintakumit pelastivat jonkin verran.

Tokan lapsen kanssa sama uudelleen.

Molemmilla melko kireä kielijänne.

Vierailija
4/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattui tosi kovin ekat kaksi viikkoa, mutta sen jälkeen ei yhtään. Välillä purin imettäessä tyynyä etten olisi karjunut kivusta, vaikkei nännit edes olleet kovin rikki, ei tullut esim. verta. Taisi olla hormonaalista, ja no on mulla herkkä iho ja ehkä aika matala kipukynnys muutenkin.

Vierailija
5/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon nousu rintoihin teki ne aroiksi, imettäminen ei. Rintatulehdus olikin sitten eri asia. Se tosin tuli vasta, kun aloin vieroittamaan taaperoa.

Vierailija
6/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta eniten sattui se, kun tissit oli täynnä maitoa ja tuntui että ne räjähtää. Vauvaparka ei saanut imettyä kivikovia meloonejani, ja yritin käsin puristelemalla tyhjentää niitä.

Vierailija
7/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sattunut yhtään, mikä yllätti itseänikin. Kaikki kun aina puhuvat vaan siitä, miten kivuliasta imettäminen on.

Vierailija
8/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kanssa kyllä. Nännit ihan tulessa! Kuopuksen kanssa osasin varautua ja otin sairaalasn mukaan lanolin voidetta. Säästyin kovilta kivuilta :)

Vierailija
9/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi herkät nännit enkä edes ennen raskauksia ole tykännyt niiden koskettelusta tms yhtään eikä puhettakaan, että olisin voinut liikkua ilman rintaliivejä jolloin nännit hankaisivat paitaa vasten. Odotin kauhulla imetystä ja alkuun se sattui kyllä, mutta vain hieman. Nännejä taisin vähän rasvaillakin, mutta suurin osa äitiyspakkauksen lanoliineista meni huulirasvaksi. Nännit eivät rikkoutuneet ollenkaan ja pian vähäkin kipu lakkasi. Imetän edelleen 1 v 4 kk ikäistäni, tosin nyt taas vähän sattuu, kun olen uudelleen raskaana.

Vierailija
10/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui, itku silmässä ja hammasta purren meni eka kuukausi. Kipu loppui kun vauva kasvoi ja imuote laajeni sitä kautta ja rinnat tottui. Sen jälkeen ei ole sattunut.

Eli vaikka alussa sattuu suosittelen jatkamaan vaikka varsinaista syytä kivulle ei löydy, voi helpottaa ajan kuluessakin itsestään.

Ja mahdollista on myös, ettei imetys satu edes alussa.

Vierailija
11/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui. Jumala rankaisee naista lisääntymiseen liittyvillä moninaisilla kauhealla kivuilla joista miehet eivät ole millään tavalla osallisia.

Vierailija
12/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään.

Vierailija
13/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sattunut ollenkaan.

Minulla ei sattunut erityisesti edes se, että kätilö puristellen koetti muotoilla nänniä vauvan suuhun sopivaksi. Nänni oli kivikova, kun maito nousi.

Ja muuten olen kyllä kipuherkkä, opin sen synnytyksessä. Mutta imetys ei tuntunut miltään (korkeintaan siihen tuli riippuvuus, mutta jossain kuukausien tai puolen vuoden tienoilla).

TT

P.s. Ja minulla on herkkä iho. Imetysaikaa piti alussa valvoa, ettei olisi mennyt iho rikki. Ja silti jossakin vaiheessa meni. Rintakumit, voiteet ym oli käytössä.

Vierailija
14/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli muuten ritakumeja sairaalassakin saatavilla, eikö näin ole kaikkialla?

Vierailija
15/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi niin että lapsi otti niin ahnaasti nännistä kiinni että heti ensimmäisenä "puraisi" nännipihan kipeäksi ja sitten se imuote oli ihan hirmuinen, todellakin otti kipeää. Hoitajat katsoivat että joo imee se, ja sanoivat että kannattaa imettää mahdollisimman paljon että lapsen paino alkaa nousta, ja tissit ei mene tiiliskiveksi. No minä sitten imetin ja imetin, laskin aina kivuliaita imaisuja sataan ja sitten vaihdoin tissiä, puoli tuntia vähintään kerrallaan, silti lapsen paino ei kunnolla alkanut heti nousta. Hoitajat sanoivat että hiero sitruunaa nänneihin, no en helvetissä, ajatus ottaa kipeää vielä nytkin yli 23 vuotta myöhemmin. Sitten joku hoitaja sanoi että joo, noin vaaleaihoisilla yleensä meneee nännit rikki, ei saisi kyllä imettää kuin viisi minuuttia korkeintaan kerrallaan. No myöhäistä se sitten oli.

Olin viikon sairaalassa kun olin muutenkin vähän huonossa hapessa, ja kun mentiin kotiin ja äitini tuli sinne avuksi, ensimmäisenä hän haki lähikaupasta rintapumpun ja vastiketta. Lapsi sai maitoa ja minä pumppasin vaaleanpunaista maitoa. Ja tissit meni tiiliskiveksi, kuljin kotona tissit paljaana ja kävin monta kertaa päivässä suihkuttelemassa niitä. Ei ollut helppoa se imettäminen koskaan ja kun lapsi oli kolmen kuukauden se jäi kokonaan. Rintakumi auttoi tosi paljon, sitäkään eivät voineet sairaalassa sanoa ja mulle sellaista antaa, se olisi pitänyt olla suojana koko ajan.

Vierailija
16/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sattunut ollenkaan. Vaikuttaisiko siihen se, että lapsen ei tarvinnut ollenkaan ponnistella maidon saamisen eteen. Maito tuli nimittäin tulvimalla.

Vierailija
17/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattui. Jumala rankaisee naista lisääntymiseen liittyvillä moninaisilla kauhealla kivuilla joista miehet eivät ole millään tavalla osallisia.

Tämä on "totta" (siis raamatun mukaan), jumala rankaisee naista koska Eeva houkutteli Aatamin syömään hyvän ja pahan tiedon puusta.

Vierailija
18/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui, mutta ei kamalasti. Käytin lanoliinivoidetta, ja se auttoi paljon.

Muuten imetyskerrat olivat ihania onnen hetkiä, varsinkin pienen tuhisihan nukahtaessa samalla unten maille.

Joidenkin viikkojen kuluttua alkoi helpottaa, ja pian imetys ei enää rasittanut rintojani ollenkaan.

Paitsi myöhemmin vauva kahdesti vähän puraisi ikenillään, mutta se loppui kun sanoin "ai".

Vierailija
19/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui kyllä.. vauvalle rallattelin kirosanamantraa kun suu lähestyi kohdetta. Esikoinen oli imuotteeltaan sellainen, että tuntui sukatkin lähtevän imun mukaan jalasta. Pari ekaa viikkoa oli kipeimmät ennen kuin tottui ja imetys alkoi sujumaan..

Kuopuksenkin kohdalla sattui, mutta hän oli paljon kohteliaampi rinnoille imuotteeltaan. Vaikka imuote oli oikea molemmilla niin tyylit olivat ihan erilaiset.

Vauvoissakin on eroa.. toivo, että saat hellän vauvan etkä pientä terrierin luonteista imijää.

Vierailija
20/36 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sattunut ollenkaan. Vaikuttaisiko siihen se, että lapsen ei tarvinnut ollenkaan ponnistella maidon saamisen eteen. Maito tuli nimittäin tulvimalla.

Ei vaikuta. Mulla tuli maitoa aivan suihkuamalla mutta imetys sattui ensimmäiset pari kuukautta aivan järjettömästi. Hammasta purren ja kyyneleet valuen silti imetin ja jossain vaiheessa se kipu sitten loppui. Mä oon myös kuullut tuon että hyvin vaaleaihoisilla ja siis silloin myös nännipiha on vaalea, sattuu enemmän. En tiedä sitten pitääkö paikkansa vai oliko sattumaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän