Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kellään kokemusta päivähoidosta sekä työntekijänä että vanhempana?

Vierailija
22.04.2006 |

Minulla oli ensin vuosia lapsi perhepäivähoidossa, kunnes toisen lapsen myötä jäin kotiin ja aloin itse perhepäivähoitajaksi. Tämä on ollut mielenkiintoista, kun olen nähnyt molemmat puolet. Olisi kiva jutella jonkun sellaisen kanssa, joka myös on ollut molemmissa rooleissa. Minkälaisia ajatuksia sinulla on päivähoidosta, eri päivähoitomuodoista, hyvistä ja huonoista hoitopaikoista? Mitkä asiat ovat tärkeitä jos viet omat lapsesi hoitoon?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lastenhoitajana n. 3 eri päiväkodeissa. Oma lapsi oli nyt puoli vuotta päiväkodissa.

Oli tosiaan vinkeää olla nähdä molemmat puolet. Minun oli helppo tulla henkilökunnan kanssa toimeen. Mitään konflikteja ei ollut.

Olen kuitenkin ehkä jäävi vastailemaan, kun lapsi oli niin lyhyen aikaa päiväkodissa.

Vierailija
2/6 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai laajensiko jotenkin näkemystäsi, että ymmärtäisit paremmin vanhempia tms?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrys vanhempia kohtaan parani kuitenkin. Sovitusta hakuajasta myöhästyi helpostikin (itse kuljin töissä julkisilla, ja myöhästyminen junasta saattoi myöhästyttää hakuaikaa jopa tunnilla). Kiinteästäkään työajasta ei aina ole niin helppoa pitää kiinni (työstä riippuen toki). Uusia vaatteita ei aina muistanut heti merkata jne.

Oli oikein hyödyllistä nähdä asioiden molemmat puolet. Joskus kun lukee täällä näitä päiväkotien haukkumisjuttuja, niin mielessä kytee ajatus " kokeilkaapa itse" ...

Vierailija
4/6 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsista ovat olleet myös hoidossa päiväkodissa. Jonkun aikaa myös samassa kuin minä itse. Itse ainakin mietin paljonkin, miten haluaisin äitinä lastani kohdeltavan, ja miten toimittavan erilaisissa tilanteissa. Minulla on ainakin realistinen kuva lasteni hoidosta ja resursseista. Itse vien lapseni mielummin päiväkotiin, kuin perhepäivähoitajalle, vain sen takia, että jos ei pph:ta tunne, niin ei voi olla varma kuinka hän lapsia hoitaa jne. Ideaalisin olisi ehkä ryhmis.

Vierailija
5/6 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmmm...

Olin lasten kanssa tekemisissä ennen omia lapsia, sitten olin pitkään omien lasten kanssa kotona ja nyt teen päiväkodeissa hommia taas.

Sanoisin, että vanhempana on erilainen näkemys lapsista. Ainakin mulla. Teoria menee helpommin käytäntöön töissä, kun on sama käyty oman lapsen kanssa läpi. Kokemus tuo ymmärrettävästi varmuutta.

Lapsen mieltäkin ymmärtää joillain tavoin helpommin, kun on nähnyt omia vuosikausia, eikä vain muiden ihmisten lapsia muutamia tunteja päivässä.

Ja tietysti sitä on alkanut ymmärtää molempia puolia. Lasten vanhempia ja hoitohenkilökuntaa. Ideoitakin on päässä muhinut päivähoidon uudistusta varten ;)

On se ehdottomasti erilaista " lapsellisena" olla tällä alalla töissä, kuin lapsettomana.

Vierailija
6/6 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen alkanut miettimään mitäköhän musta puhutaan lasteni päiväkodissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan