Hei! Kuinka usein soittavat työnantajalle, jos ottaa lainan?
Jos haen pankista lainaa (ns kulutusluottoa tms), hakemuksessa on kohta " työnantajan puhelinnumero" . En halua missään nimessä, että työnantajani tietää minun hakevani lainaa! Soittavatko oikeasti ja jos soittavat, miten esittelevät asian: " työntekijänne on hakemassa meiltä lainaa, kysyisimme hänen tulonsa ja onko teillä oikeasti töissä" vai miten? Vai onko se numero enemmän muodollisuus? Evätäänkö laina, jos en numeroa ilmoita?
Kommentit (7)
Ja kerran ovat soittaneet kun hain Iskusta jotain luottoa huonekaluille. Olin kyllä töissä, mutta myös opiskelija ja nostin siis myös opintotukea... En maininnut opinnoista mitään, ilmoitin vain työtuloni, koska ne olivat ihan kohtuullisen suuret. No jostain näkivät kai kuitenkin, että olen opiskelija kun soittivat äidilleni = pomo ja kyselivät, että olenko varmasti töissä kun kone ilmoittaa, että olen opiskelija. Muulloin eivät ole soittaneet. Eli uskoisin, että aika harvoin katsovat tarpeelliseksi soittaa - vain silloin kun " hälytyskellot" alkaa soimaan. (sain muuten lainan :o))
Yleensä koskevat pätkätyöläisiä eli sanovat, että täällä on sellainen ja sellainen työntekijä hakemassa lainaa, onko hänen työsuhteensa voimassa mihin asti ja onko mahdollista että se jatkuu jne. Eivät kysy palkkasummaa, yleensä. Muistaakseni 10 vuoden työsarkani aikana näitä kyselyjä on tullut jotain kymmenkunta ja lasken sentään useiden satojen ihmisten palkkoja. En muista kertaakaan että olisi kysytty vakituisen henkilön kohdalla, aina vain näitä pätkäläisten työsuhteen kestoja. Ilmeisesti varmistavat, että missä vaiheessa voi tulla stoppi maksuille ja paljonko uskaltaa lainaa antaa.