Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oksentelu allergian oireena?

Vierailija
15.04.2018 |

Onko miten yleistä? Söin illalla erilaisen smoothien kuin yleensä, jossa oli tuoretta mangoa sekä sekalaisia pakastettuja hedelmiä mm. ananasta, josta aiemmin olen saanut suuhun kirvelyä, enkä siksi sitä ole juuri tuoreena koskaan syönyt. Join siis lasillisen tätä smoothieta, ja pian sen jälkeen alkoi aivastelu. Aivastin n. 30 kertaa, nenää kutisi, ja silmät valuivat. Mies sanoi heti, et selvää siitepölyallergiaa, mutta siitä en ole koskaan aiemmin kärsinyt. Sitten alkoi ruokatorvea polttaa, luulen että vähän samalla tavalla kuin silloin kuin närästää, sekä huomasin myös lievää hengenahdistusta. N. 20min päästä tuli huono oksettava olo, ja aika pian sen jälkeen oksensin. Hetken päästä myöhemmin vielä uudestaan oikein kunnolla. Huomasin rintakehällä myös punaista nokkosihottumaa, tosi huomasin sen vasta oksentamisen jälkeen, joten ehkä johtui siitä?

En ole koskaan ollut kovin allerginen millekään, ikää reilusti yli 30v, mutta kiivistä on tullut suuhun kirvelyä ja hengenahdistusta, samoina tuoreesta ananaksesta, enkä ole niitä uskaltanutkaan enää aikoihin syödä.

Kuulostaako allergiselle reaktioille vai onko minulla oksennustauti?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smutsigaitte oksettaa aina....!

Vierailija
2/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaukaa haettua että oksentelu olisi merkki allergiasta? Vai löytyykö muita, kellä samanlaisia oireita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni voi olla allergian oire, ja sinun tapauksessasi koko oirekuva viittaa allergiseen reaktioon.

Vierailija
4/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia on ehkä väärä sana , kyseessä yliherkkyys johon reagoit oksentamalla. Elimistö yrittää eroon ei toivotusta aineesta.

Ananaksen proteiinia pilkkova aine on se mikä kirveltää yleensä purkkiananas ei aiheuta koska käsittelyssä kyseinen aine tuhoutuu.

Ota antihistamiini jos on sellaista saatavilla.

Aivastelu ym voi johtua tuloillaan olevasta flunssasta tms. Eikä välttämättä liity tähän tai sit liittyy.

Vierailija
5/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksentelu voisi johtua myös jostain pilaantuneesta aineksesta, mutta kaikkineen kuulostaa allergiselta reaktiolta. Epäilisin tuota tuoretta mangoa.

Vierailija
6/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ruoka-aineallergioita, mutta en muista oksentaneeni sen vuoksi. Sen sijaan erilaisia oireita on ollut suun ja nielun alueella, samoin iho-oireita on ollut. Pyrin ehdottomasti välttämään sellaisia ruoka-aineita, joista saa suun ja nielun alueen oireita. En nimittäin halua joutua tilanteeseen, jossa kurkkuni turpoaa umpeen ja päädyn ambulanssilla sairaalaan. 

Tietenkin voi olla, että oksentaminen on ollut allergiareaktio, mutta se on voinut johtua jostakin muustakin. Sinänsä kuitenkin ihan hyvä juttu, että oksensit ananaspitoisen ruuan pois, jos olet allergisoitunut sille iän myötä. 

Ananas voi tosiaan aiheuttaa allerergiaa. Ristiallergioita on etenkin koivun siitepölyn kanssa.  

https://www.allergia.fi/allergiat/ruokayliherkkyys/hedelmat/

Jos saat allergiaoireita ananaksesta, voit saada oireita myös koivun siitepölystä ja päinvastoin. Kohta alkaa koivun siitepölyaika, joten silloin ei missään nimessä kannata syödä ananasta. Muutenkin, kun kuitenkin tulet toimeen ilman ananasta, se kannattaa jättää väliin. 

Kiivi on muuten yksi pahimmin allergisia oireita aiheuttavista hedelmistä. 

Pääset aika pitkälle välttelemällä ruoka-aineita, joista saat oireita. Voihan olla, että vaikka sinulla ei ole ollut aikaisemmin oireita, saat niitä nyt myöhemmin. Sekin on nimittäin mahdollista. Esimerkiksi oma iäkäs äitini on allergisoitunut kalalle vanhalla iällä niin pahasti, ettei pysty lainkaan olemaan samassa huonetilassa, jossa on jotakin kalaruokaa. Aikaisemmin hän söi kalaa mielellään eikä saanut oireita. Kala onkin yksi pahimmista, kun sen hajullekin voi herkistyä.

Tarvittaessa kannattaa myös kääntyä lääkärin puoleen ja pyytää päästä tutkimuksiin. 

Vierailija
7/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kuitenkin käydä tutkimuksissa noiden oireiden kanssa, hengenahdistusta aiheuttavat aineet voivat pahentua niin että saa anafylaktisen shokin , tällöin tarvitset epipenin. Tämä ei tapahdu niin et pahenee vaan vähän kerrallaan vaan seuraava kiivi voi olla kohtalokas.

Vierailija
8/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ruoka-aineallergiani on nimenomaan pahoinvointia ja oksentelua. Tiedän muutaman muunkin, jolla samoin.

Vierailija
9/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa HIT eli histamiini-intoleranssi. 

Voi olla myös syöttösolusairaus eli MCAS. Jos on kovasti allerginen ja saa urtikariaa yms. 

Anafylaksia kuuluu MCAS:in oireistoon. 

Vierailija
10/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni allergia oireilee lähes aina suun kutinana ja pistelynä sekä pahimmillaan oksenteluna. Kuulostaa siis ihan voimakkaalta allergiareaktiolta.

Vierailija
11/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa allergiareaktiolta ja kävisin lääkärillä. Monielinoireilla mahdollisuus saada anafylaksia eli olisiko tarpeen hankkia epipen/jekt?

Vierailija
12/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla allerginen reaktio tuo oksentelu, tai sitten ruoka oli pilaantunutta.

Vierailija
13/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on siitepölyallergia ja eläinallergiaa. Siitepölyaikaan saan herkemmin muita oireita. Esimerkiksi olen allerginen kissoille. Kestän normaalisti kissan kanssa useamman tunnin samassa huoneessa jos en koske siihen. Siitepölyaikaan saan kissakodeissa oireita alle puolen tunnin, silmät ja iho alkavat kutista ja kissa 'tuntuu hengityksessä'.

Sama joidenkin hedelmien kanssa esim. kiivi. Normaalisti voin syödä, siitepölyaikana olen herkempi ja kiivi saattaa alkaa kutittaa suuta.

Allergiaoireisiini ei ole koskaan kuulunut oksentelu, joten en siitä osaa sanoa, mutta sinun kannattaa välttää asioita joista saat oireita.

Vierailija
14/14 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oksentaminen on tiettyjen ruokien syömisen jälkeen joskus ainoa reaktio, mitään kutinaa tai nenän vuotamista esimerkiksi ei tule. Olen väkisinkin päätellyt sen johtuvan jonkinlaisesta allergiasta. Toisaalta sitä ei tule aina, joku epämääräinen outo olo voi korvata oksentamisen joskus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan