Vaihdevuosivaivat
Nyt alkaa kuumat aallot ja yleinen piip olla liikaa. Saako yleislääkäriltä hormonikorvaushoidon vai pitääkö olla gyne? Täytyykö ottaa jotain kokeita? Ei olis nyt varaa yksityiselle mennä. Kuinka te muut olette toimineet?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin yksityisellä eikä otettu mitään kokeita. Riitti kun kerroin oireet jne. maksoi n 129e
Tämä vastas mun kysymykseen. Kiitos:) Ap.
Edellinen vielä jatkaa että ultra sisältyi tuohon hintaan
Vierailija kirjoitti:
En ole hakenut mitään hormonikorvaushoitoja koska en pidä ajatuksesta, että pitää ottaa pillereitä. Kärsin aikamoisista kuumista aalloista ja hikoilusta (kumma kyllä hikoilin vain päiväsaikaan kun olin liikkeessä, en yöllä vaikka tuntuikin, että olen ihan kiehumispisteessä) jotka kestivät noin vuoden, nyt ei ole ollut moisia muutamaan viikkoon - onko tilapäistä vai pysyvää, sitä en tiedä.
En ole ollut itkuinen, välillä ärsyynnyn helpommin kuin yleensä, mutta kun sen itse tiedostaa pystyy pitämään itsensä kurissa.
Minulla on mainio seurustelukumppani jonka kanssa seksi sujuu ja on ihan yhtä nautinnollista kuin ennenkin, en ole tarvinnut liukkareita näistä vagisaneista puhumattakaan.
T: Nainen 54 v
Käytin estrogeeliä iholle ,kohtu munas. poistettu endrometrioosin vuoksi ja estrogeeni voi sairastuttaa endrometrioosiin uudelleen, vuosia kesti vaihtarit,kärsin ne luomuna, mielestäni hoitoja käyttämällä vaihdevuosi oireet vaan siirtyy ja alkaa kun hoidot loppuu
Mulla alkoivat yöhikoilut kuin salama kirkkaalta taivaalta. Nukkumisesta ei tullut mitään. Mielialat heittelivät - pääasiassa raivosin läheisilleni. Uskomattoman ärtynyt olin koko ajan - tai vaihtoehtoisesti itkin silmät päästäni. Lopulta raahauduin viimeisillä henkisillä voimillani terveyskeskukseen perusterveydenhuollon yleislääkärille. Sen verran älysin aikaa tilatessani kysyä, että saisinko ajan kokeneelle naislääkärille, joka hoitaa etenkin vaihdevuosioireita.
Olen työtön. Minulla ei ole mitään mahdollisuutta säästää 700e työmarkkinatuesta yksityislääkärille pääsyä varten. (Ja jos mammografian hinnan ja gynekologikäynnin summan suhteuttaisi lääkärin omaan henk.koht.palkkaan, niin kuinka moni naislääkäri olisi valmis maksamaan samassa suhteessa tuloistaan; ts. tuloista n. 25-30% menisi yksityislääkärin käyntiä varten.... en osaa selittää paremmin, mutta lekuri pulittaisi varmaan 1500e tuloistaan).
Onneksi minulle sattui asiansa osaava terveyskeskuslääkäri, jolle vuolaasti itkien kerroin oireeni ja vaivani. Kerroin myös kuinka pitkäaikaistyöttömyys kuormittaa henkisesti. Lääkäri totesi, ettei itkuisuuteni viitannut ainakaan suoralta kädeltä esim. masennukseen, vaan juurikin vaihdevuosioireisiin!
Minulta otettiin verikokeita ja lopulta ultraääni. FSH-arvo oli huimat 190! Munasarjat kuin kuivuneet rusinat, kohtu viivamainen. Ultrassa näkyi. Pääsin myös elämäni ensimmäiseen mammografiaan lähetteellä - kun rinnassani oli kipeä kyhmy. Minulla ei ole mahdollisuutta maksaa yksityisesti mammografiaa. Nimittäin saadakseni hormonikorvaushoidon olisi minun yksityisesti pitänyt käydä mammografiassa. Ikää minulla on reilusti alle 50. Köyhä nainen olen.
Pitkä tarina lyhyesti: sain hormonikorvaushoidon. Oireet hävisivät muutamassa viikossa. Olen kuin uusi ihminen - tai kuin vanha, energinen itseni. Tasainen ja hyväntuulinen. No, itkuisuus on yhä hieman läsnä, johtuen yhdistelmähoidon keltarauhashormonista. Odotan, että pääsen eroon keltarauhashormonista. Estrogeeni on se, mitä kehoni tarvitsee.
Tarinani opetus on: mene perusterveydenhuollon lääkärille. Kaikilla meillä ei ole tahdosta ja halusta huolimatta satsata satasia yksityiselle gynekologille. Mistä lähtien ainoastaan yksityiset gynekologit ovat yksinoikeudella naisten vaihdevuosiongelmien lääkäreitä?
Naisten kaikki vaihdevuosioireet tulee hoitaa perusterveydenhuollossa.
Kohdun poisto mitää seksiin vaikuta, pait myönteisesti. Jotkut käyttää hormonihoitoa 7kymppiseksi. Se vaan on sellane juttu et ku lääkityksen lopettaa alkaa oireet ,eli siä ne odottelee...