Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuosivaivat

Vierailija
15.04.2018 |

Nyt alkaa kuumat aallot ja yleinen piip olla liikaa. Saako yleislääkäriltä hormonikorvaushoidon vai pitääkö olla gyne? Täytyykö ottaa jotain kokeita? Ei olis nyt varaa yksityiselle mennä. Kuinka te muut olette toimineet?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne ois jees. Säästä pari kk ja mene sinne yksityiselle.Olet sen arvoinen.

Vierailija
2/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, menisin muuten mutta pelkään että pitää ottaa paljon kalliita kokeita. Kerran järkyttyneenä yli 300e laskun saanut.... Ap

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, menisin muuten mutta pelkään että pitää ottaa paljon kalliita kokeita. Kerran järkyttyneenä yli 300e laskun saanut.... Ap

.

Koita nyt tajuta että  sä olet sen arvoinen. Kannattaa otattaa kokeet koska hormonikorvaushoito ei sovi jos on ollut rintasyöpää tai kohdun alueen kasvaimia.Mieti nyt itse.Se on satsaus sinuun ja sun hyvään oloosi. Toisilla menee tuo  300 euroa yhdessä illassa baarireissuun joka ei taatusti paranna terveyttä.

Vierailija
4/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaihdevuosivaivojen takia mitään kokeita oteta.  No siihen voit varautua, että alapäätarkastus tehdään.  Kannattaa mennä gynelle.  Saat hormonikorvaushoidon ja vaivat helpottaa. 

Vierailija
5/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin yksityisellä eikä otettu mitään kokeita. Riitti kun kerroin oireet jne. maksoi n 129e

Vierailija
6/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei gynellä mene 300 euroa sentään tuon asian takia.  Käyn joka vuosi tarkastuksessa ja uusin hormonikorvausreseptin aina vuodeksi kerrallaan.  Jotain satasen verran maksaa käynti.

Vierailija
7/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt ensin haluatko todella sen hormonikorvaushoidon. Sehän vain siirtää vv - ei poista. Jos sulla on vain kuumia aaltoja - ne kestää aikansa ja loppuu sitten (mulla kesti 5v).

Mulla oli korvaushoidon resepti laukussa mutta en koskaan hakenut sitä.

Mulla onneksi tuo hikoilu oli ainoa oire, muuten elämä parani x100

Vierailija
8/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei hikoilut ja muut kauan kestäneet.

Hormoneja en ota, paitsi emätinpuikkona tarvittaessa.

Vierailija
9/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusjuttuja, osaavat kyllä hoitaa ihan julkisella puolella vaihtisvaivat jos ei sen ihmeempiä oireita. Samat reseptit osaavat kyllä kirjoittaa. :)

Vierailija
10/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kokeilin ja oli huono juttu.

Hyvä estrogeeni ja se keltarauhashormooni ihan kauheaa, masennus ja pää ihan jumissa.

Hirveät kuvit ennen menkkoja.

Nyt luomuna vetänyt vuoden verran.

Tähänkin tottuu ja joskus tää on ohi.

Vierailija
11/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään kokeita ei tehdä mutta ekalla kerralla ultra pakollinen.

Sain sen ilmaiseksi.

No hormoonit ne vasta kauheet olikin.

Vierailija
12/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti luovutat, vasta kuumat aallot alkaneet.

Se on sitten kerran vuodessa käytävä gynellä.

Vierailija
13/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aina tapauksesta!  Jotkut ei edes huomaa mitään, ja toiset kärsii kamalat vaivat.  On niitäkin, joilla on pääkin vähän seonnut.

Ei kannata elvistellä, kuinka minä ja minä....   toisen saappaisiin on hankala hypätä.  Kaikille ei sovi hormonihoito, joidenkin elämänlaadun se pelastaa täysin. 

Aina kannattaa käydä gynellä juttelemassa asiasta.  Jos ei halua hormooneja, gyne voi antaa muita neuvoja ja ohjeita.  Jotkut kuulemma selviää, kun tarkastaa ruokavalionsa, joillekin liikunta auttaa.  Itse kuulun niihin, joille ei auttanut yhtään mikään muu kuin hormonihoito.  Yritin viimeiseen asti.  Sitten luovutin ja menin lääkäriin, kun peilistä minua katsoi harmaanaamainen rypistynyt olio, jonka hiukset keskellä työpäivää norui hikisinä päätä pitkin ja suu oli kuivunut rusinaksi, silmät verestivät ja kaikki tuntui ylivoimaiselta.  Joka yö uin hiessä ja yöpaita piti vaihtaa vähintään kerrran, joskus kaksikin kertaa yössä.   Puhumattakaan asiasta nimeltä emättimen kuivuminen, johon ei mikään paikallinen voide auttanut.  Se yksi juttu sattui aivan saakelisti, voiteli siinä tai ei.

Sain hormonilääkkeet ja kahdessa viikossa olin muuttunut elinvoimaiseksi ihmiseksi, se oli kuin ihme.  Muutuin paremman näköiseksikin, kuin mitä olin ollut vuosiin, mutta tärkeintä oli kunnon yöuni ja jaksavuus ja kaikki muukin palautuminen. 

Muut saa tehdä ihan mitä tahtoo, mutta aina neuvoisin kuitenkin käymään siellä gynellä.  Ei ne väkisin hormooneja kenellekään kirjoita, mutta aina kannattaa keskustella asioista ihan asiantuntijan kanssa.  

Vierailija
14/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän halusinkin tietää:) Kiitos vastauksesta. Ap.

Vierailija
15/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin yksityisellä eikä otettu mitään kokeita. Riitti kun kerroin oireet jne. maksoi n 129e

Tämä vastas mun kysymykseen. Kiitos:) Ap.

Vierailija
16/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti luovutat, vasta kuumat aallot alkaneet.

Se on sitten kerran vuodessa käytävä gynellä.

Niinkö. Mistä sä tiedät parin rivin perusteella miten paljon olen kärsinyt. Mut kiitos nyt vastauksestasi, tätähän mä just kysyin...

Vierailija
17/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintojen mammografiassa käytävä ennen hormonikorvaushoidon aloittamista. Sitten kahden vuoden välein. Yli 50-vuotiaalla yhteiskunta kustantaa mammografiat joukkoseulontoina.

Jos kovin nuorena aloittaa hormonikorvaushoidot niin kalliiksi tulee.

Vierailija
18/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle työterveyslääkäri uusinut reseptin puhelinmääräyksellä.

Eka kerran kävin gynellä.

Mä oon ollut pillereihin tyytyväinen, ei mitään sivuvaikutuksia.

Vierailija
19/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen julkiselle. Haluan todellakin hormonihoidon, koska olen aloittanut uuden, suurenmoisen seksisuhteen enkä halua juuri nyt rupsahtaa korpuksi.

Kirjoittajien kuvaamat ongelmat liittyvät itse vaihdevuosiin, ei hormonihoitoon.

Kukin päättää itse, pelottelu on ääliömäistä. Samoin ääliömäistä on poistattaa kohtu, kun on lämpöpallohoito ja hormonikierukkakin olemassa. Kohdunnapukalla on tärkeä virka seksissä ja toisaalta kohdun poisto lisää laskeumariskiä.

Mutta: pilatkaa itse seksuaalisuutenne, minä vaalin omaani.

Vierailija
20/24 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hakenut mitään hormonikorvaushoitoja koska en pidä ajatuksesta, että pitää ottaa pillereitä. Kärsin aikamoisista kuumista aalloista ja hikoilusta (kumma kyllä hikoilin vain päiväsaikaan kun olin liikkeessä, en yöllä vaikka tuntuikin, että olen ihan kiehumispisteessä) jotka kestivät noin vuoden, nyt ei ole ollut moisia muutamaan viikkoon - onko tilapäistä vai pysyvää, sitä en tiedä.

En ole ollut itkuinen, välillä ärsyynnyn helpommin kuin yleensä, mutta kun sen itse tiedostaa pystyy pitämään itsensä kurissa.

Minulla on mainio seurustelukumppani jonka kanssa seksi sujuu ja on ihan yhtä nautinnollista kuin ennenkin, en ole tarvinnut liukkareita näistä vagisaneista puhumattakaan.

T: Nainen 54 v