Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tykkää tehdä allergisille erikseen omia tarjottavia. Helpotan vaivaani näin:

Vierailija
15.04.2018 |

Selvitän allergiat etukäteen ja valmistan tarjottavia, jotka sopivat kaikille. Kertaakaan ei ole tarvinnut tarjota mitään varsinaisia allergiaruokia, kun käyttää mielikuvitusta ja aikaa reseptejä selaillessa. Saan paljon kiitoksia siitä, että kaikki voivat maistaa kaikkea. Ei tulisi mieleenkään kiusata ketään tarjoamalla sopimattomia ruokia.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän selvität.En jaksaisi...

Vierailija
2/6 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihana! Minulla on niin paha allergia, että merenelävien tuoksukin aiheuttaa oireita. Joudun myös lennoilla pyytämään, ettei pähkinöitä myydä. Aina on onnistunut. Muistan lämmöllä työpaikan pikkujoulut, joissa tilattiin kaverin pieneen keittiöön ruuat. Jokainen otti ruuan, joka ei aiheuttanut minulle oireita. Olin siellä pitkään. En vaadi tällaista, mutta kyllä tuntui mukavalta, kun minut huomioitiin. En mahda allergioilleni mitään. Estolääkityskään ei auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinähän selvität.En jaksaisi...

Isompi vaiva minusta on tehdä monet eri versiot. Poimin talteen vastaan tullessa reseptit, jotka sopivat allergisillekin.

Ap

Vierailija
4/6 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikki vaan ei kaikille käy, en minä ainakaan ole löytänyt sellaista tarjottavaa. Jos haluaa tehdä makeaa tarjottavaa, voi leivonnaiset tehdä gluteenittomina, mutta jos ne pitää tehdä samaan aikaa myös ilman munia JA ilman maitoa (pelkkä laktoosittomuus ei riitä), niin mitä teen? On kyllä olemassa kananmunan tehtävät täyttäviä aineita/valmisteita, samoin maitoa/kermaa korvaavia, mutta kaiken tekeminen niillä on paitsi kallista myös niin hyvää leivontataitoa vaativaa, etten minä ainakaan pari-kolme kertaa vuodessa leipovana siihen kykene. On yksinkertaisesti helpompi tehdä useaa laatua.

Hedelmäsalaatti maistuu melkein kaikille ja vain paranee ajan myötä eli voi hyvin tehdä edellisenä päivänä, mutta kun yksi on allerginen omenoille, toinen sitruksille, kolmas kiiville, neljäs ei voi koskea rypäleisiin, viides varmistaa, ettei vain ole purkkihedelmiä ....

Kalasta saavat jotkut jo hajusta oireita, samoin moni yökkää (niin ihanille!) maksaruoille.

Vierailija
5/6 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikki vaan ei kaikille käy, en minä ainakaan ole löytänyt sellaista tarjottavaa. Jos haluaa tehdä makeaa tarjottavaa, voi leivonnaiset tehdä gluteenittomina, mutta jos ne pitää tehdä samaan aikaa myös ilman munia JA ilman maitoa (pelkkä laktoosittomuus ei riitä), niin mitä teen? On kyllä olemassa kananmunan tehtävät täyttäviä aineita/valmisteita, samoin maitoa/kermaa korvaavia, mutta kaiken tekeminen niillä on paitsi kallista myös niin hyvää leivontataitoa vaativaa, etten minä ainakaan pari-kolme kertaa vuodessa leipovana siihen kykene. On yksinkertaisesti helpompi tehdä useaa laatua.

Hedelmäsalaatti maistuu melkein kaikille ja vain paranee ajan myötä eli voi hyvin tehdä edellisenä päivänä, mutta kun yksi on allerginen omenoille, toinen sitruksille, kolmas kiiville, neljäs ei voi koskea rypäleisiin, viides varmistaa, ettei vain ole purkkihedelmiä ....

Kalasta saavat jotkut jo hajusta oireita, samoin moni yökkää (niin ihanille!) maksaruoille.

Voisiko ne hedelmät pilkkoa eri kulhoihin, joista voisi valita?

Vierailija
6/6 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ne hedelmät pilkkoa eri kulhoihin, joista voisi valita?

Tietenkin voi, mutta sitten se ei ole hedelmäsalaatti. Sama juttu tavallisessa salaatissa. Joidenkin mielestä niiden on  oltava samassa astiassa tai muuten ei ole oikeaa vaan ikään kuin 'baari'.

Ei minusta ole mitenkään vaikea jättää juhlatarjoiluista pois tavallisimmat allergian aiheuttajat, kuten pähkinät, mansikat ja sitrushedelmät. Kun kaikki tehdään laktoosittomana, on suurin osa ongelmista ohitettu. Kun/jos kalaa on ehdottomasti oltava tarjolla, sille on oltava vaihtoehto ja äärimmäisen allergisia ajatellen tietenkin varauduttava siihen, että heidän ei tarvitse edes haistella kalaa.

Haastavampi homma tehdä tosiaan maidoton, munaton ja gluteeniton leivonnainen. Tilaisin sellaista varmaan jostakin, jos olisi tiedossa kaikille näille allerginen vieras.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme