Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kymmeniä vuosia vanha pääsiäiskaktus vähän reppana, miten hoidan?

Vierailija
15.04.2018 |

Kukkii kyllä mutta parina vuotena jo aika laiskasti. Ennen oli täynnään kukkia ja nyt vain muutamia siellä täällä. Varsista osa jotenkin nahistuneita ja voimattomia. Ruukussaan ollut jo yli 10v, pitäisikö vaihtaa multa ja siirtää isompaan? Kesäisin olen vienyt ulos ja ns unohtanut, eli saanut vettä kun on satanut. Kukkii kaksi kertaa vuodessa, syksyllä kun tuodaan sisään sekä nyt parhaillaan.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/9 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että uutta multaa kaipaa. Isompi ruukku ja kekkilää. Älä osta mustaa multaa, homehtuu. Laittaisin tavallista, ei edes kaktusmultaa. Riippuu tietysti kastelusta. Vanhaa multaa voi kaapia varovasti paakun pinnasta ja reunoilta. Voi olla, että juurilla ei ole enää tilaa ja on siksi nahkea. Jokusen viikon jälkeen varovasti lannoitusta. Hajavalo on hyvä. Itsellä oli vanha puumainen joulukaktus, joka ei tykännyt suorasta paahteesta. Lehdet meni välillä vähän kuin läpinäkyviksi. Jos siirtäessä katkeilee niitä lehtiä niin niistä saa juurrutettua kätevästi tuoretta kantaa vesilasissa, muutama pikkuruukku varuiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antiviherpeukaloinen kirjoitti:

Kuulostaa, että uutta multaa kaipaa. Isompi ruukku ja kekkilää. Älä osta mustaa multaa, homehtuu. Laittaisin tavallista, ei edes kaktusmultaa. Riippuu tietysti kastelusta. Vanhaa multaa voi kaapia varovasti paakun pinnasta ja reunoilta. Voi olla, että juurilla ei ole enää tilaa ja on siksi nahkea. Jokusen viikon jälkeen varovasti lannoitusta. Hajavalo on hyvä. Itsellä oli vanha puumainen joulukaktus, joka ei tykännyt suorasta paahteesta. Lehdet meni välillä vähän kuin läpinäkyviksi. Jos siirtäessä katkeilee niitä lehtiä niin niistä saa juurrutettua kätevästi tuoretta kantaa vesilasissa, muutama pikkuruukku varuiksi.

Kiitos neuvoista. Kastelen ehkä noin viikossa, joskus voi mennä vähän kauemminkin. Joo, paahteesta ei tykkää, menee lehdet huonoiksi. Millä tuota voi lannoittaa? Harmi jos tuo nyt kuolee. Olen kukan kolmas omistaja, ikää sillä on arviolta 50v.

Ap

Vierailija
4/9 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vanha on jo historiallinen saavutus, onnittelut. Sitkeää ja tervettä kantaa, ehdottomasti kannattaa säilyttää ja jakaakin. Itse kastelin samaan tapaan. Joulukaktuksessa oli fuksianpunaiset kukat. Käytin vaan ihan tavallista substralia pullon ohjeen mukaan. Ei edes välttämättä joka kastelulla, tuli silloin tällöin juotettua suoraan juomalasista ja sitten joskus mehupullosta jossa oli lannoitevettä. Mulla oli ongelma, että mullan pinta meni rumannäköiseksi kai kalkista luulisin, jotain kuivaa valkoista juttua. Ehkä olisi pitänyt käyttää jotain katetta mullan pinnalla, mutta tykkäsin testata vedentarvetta työntämällä sormet multaan. En edes tiedä tarvitseeko lehtikaktusta sumuttaa mutta itse tein näin. Olisi kiva tietää suomen vanhin viherkasvi. Ehkä kasvitieteellisessä on joku joka pääsee lähelle tuota 50v. 😃

Vierailija
5/9 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antiviherpeukaloinen kirjoitti:

Noin vanha on jo historiallinen saavutus, onnittelut. Sitkeää ja tervettä kantaa, ehdottomasti kannattaa säilyttää ja jakaakin. Itse kastelin samaan tapaan. Joulukaktuksessa oli fuksianpunaiset kukat. Käytin vaan ihan tavallista substralia pullon ohjeen mukaan. Ei edes välttämättä joka kastelulla, tuli silloin tällöin juotettua suoraan juomalasista ja sitten joskus mehupullosta jossa oli lannoitevettä. Mulla oli ongelma, että mullan pinta meni rumannäköiseksi kai kalkista luulisin, jotain kuivaa valkoista juttua. Ehkä olisi pitänyt käyttää jotain katetta mullan pinnalla, mutta tykkäsin testata vedentarvetta työntämällä sormet multaan. En edes tiedä tarvitseeko lehtikaktusta sumuttaa mutta itse tein näin. Olisi kiva tietää suomen vanhin viherkasvi. Ehkä kasvitieteellisessä on joku joka pääsee lähelle tuota 50v. 😃

Oho, mä en tiennyt että on jotenkin harvinaista jos huonekasvi on tuon ikäinen. Mun vanhempien kotona on traakkipuu joka on tullut huusholliin 70-l alussa. Uskoisin kuitenkin, että suomesta löytyy vielä huomattavastikin tuota omaani vanhempia.

Täytyy tunnustaa, että en ole ikinä lannottanut tuota😞 ehkä on aika aloittaa. Multaa ei edes oikeastaan näe, kukan oksat peittävät sen. Toivottavasti ei ota enempää nokkiinsa tästä tehohoidosta. Olen todella, siis todella huono hoitamaan viherkasveja, mutta tuo on sinnitellyt hengissä vakavistakin laiminlyönneistä huolimatta. Ap

Vierailija
6/9 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtikaktus viihtyy juuri parhaiten niin, että hoitaa mahdollisimman vähän. Siis mullanvaihto vasta, kun on ihan pakko. Kai siksi kun ne lehtiruodit napsahtaa herkästi poikki. Ja kaktuksia ei kai tarvitsisi lannoittaa yhtään. Mutta tuon omani kastelin substralilla, kun muille kasveille oli kanssa tarjolla, meni vähän siinä sivussa puolivahingossa. Hyvä vinkki tuo ulos vieminen, pitää kokeilla kesällä. Otitko öiksi sisälle vai miten? Joulukaktuksella on ikää vasta alle 20v.

Vierailija
7/9 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antiviherpeukalo kirjoitti:

Lehtikaktus viihtyy juuri parhaiten niin, että hoitaa mahdollisimman vähän. Siis mullanvaihto vasta, kun on ihan pakko. Kai siksi kun ne lehtiruodit napsahtaa herkästi poikki. Ja kaktuksia ei kai tarvitsisi lannoittaa yhtään. Mutta tuon omani kastelin substralilla, kun muille kasveille oli kanssa tarjolla, meni vähän siinä sivussa puolivahingossa. Hyvä vinkki tuo ulos vieminen, pitää kokeilla kesällä. Otitko öiksi sisälle vai miten? Joulukaktuksella on ikää vasta alle 20v.

Vien ulos kun yöt pysyvät jokseenkin varmasti plussan puolella ja sisälle tuon syyskuussa ennen kuin alkavat yöpakkaset. Saa olla ihan oman onnensa nojassa, eli en kanna sisälle enkä kastele ellei nyt ihan viikkokausia ole satamatta. Viikon kahden sisään kun olen tuonut sisälle alkaa tekemään nuppuja. Konstin neuvoi mummoni joka oli kukan edellinen omistaja.

Kerran olen jättänyt viemättä kesäksi ulos ja se on ollut ainoa vuosi jolloin ei kukkinut. Paikkana on ollut yleensä joku sellainen missä ei ole missään vaiheessa päivää suoraa paahdetta, eli ympärillä lehtipuita tai pensaita varjostamassa.

Ap

Vierailija
8/9 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt vanhassa kyläkoulussa tosi ison lehtikaktuksen. Se kasvoi isossa ruosteisessa felixin kurkkupurkissa pimeähkössä nurkassa kaapin päällä. En tiedä kasteliko siivooja sitä tai kukaan muukaan ikinä. Valtavan kokoinen ja ehkä vähän pölynen, lehdet roikkui sateenvarjomaisesti. Runko oli sellainen puiseva. Ikää en tiedä.

Vierailija
9/9 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos ulkovinkistä. Pitää ehdottomasti kokeilla ensi kesänä. Jos vaikka saisi kukkimaan toisen kerran samana vuonna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan