Mikä olisi tehokkainta treeniä: kuntopyörä, stepperi, vai reipas kävely?
Jos haluaa kokonaisvaltaisesti kiinteytyä, mutta etenkin jalat, reidet, takamus niin mikä olisi paras kalorinpolttaja ja kiinteyttäjä, jos vain nuo kolme vaihtoehtoa annetaan??. Kuntopyörä ei taida kauheasti auttaa takapuolen kiinetytykseen, koska siinä istutaan, eikä ne lihakset joudu työhön, ei myöskään kädet,. yläkroppa. Ym.
Silti kuntopyörä tuntuu tehokkaammalta kuin pelkkä stepperi. Mun stepperissä ei ole niitä käsijuttuja joita liikutellaan, ja vaikka on säädetty täysille vastus, en saa oikein kunnon treeniä, en edes hikoile ennen kuin olen 10 minuuttia tehnyt. Mutta tätäkin voi tehdä heiluttaen voimakkaasti käsiä, ikäänkuin juoksisi, ja tehdä pikavauhdilla, jolloin hikeentyy nopeammin.
Sitten vaihtoehtona olisi reipas kävely, tai välillä juoksu (johon väsyn nopeasti), vaikkapa puoli tuntia.
Sama aika kaikilla, paitsi kuntopyörällä jos säädän vastuksen kovalle, silloin sitä ei jaksa niin kauan.
Kommentit (16)
Minusta kävely on noista kokonaisvaltaisinta ja siksi parasta. Se on myös ihmiselle noista luonnollisinta ja ulkona kävely tukee myös henkistä hyvinvointia.
Tee sitä, mistä pidät, muuten kyllästyt koko hommaan alle aikayksikön.
Mä tykkään kävellä kovalla vauhdilla, pari tuntia kerrallaan..koirani toimii koutsina😀sekin saa liikuntaa, kun saa vapaana juoksennella.
Tuo kävely ja välillä pieniä matkoja juoksua kunnon mukaan. Saa olla ulkona ja nähdä maisemia. Kuntopyörälläkin voi polkea lisäksi, esim televisiota katsellessa. Liikunta ei saa olla tylsää pakkopullaa. Voit tehdä kävelylenkin lisäksi vaikka kyykkyjä ja askelkyykkykävelyä, joka on todella tehokasta reisille ja pakaroille.
Ootko harkinnut porrastreeniä? Nykyään noita portaita on enemmän muuallakin kuin malminkartanossa.
Noista paras on se, mitä jaksat tehdä. :)
Vaikka ostos-tv:ssä kuinka vakuutetaan, että kuntopyörä tai stepperi kotona on todella hauskaa liikuntaa, jota tekee hymysuin joka päivä, totuus taitaa kuitenkin olla se, että alkuinnostuksen jälkeen laite vain pölyyntyy sängyn alla tai toimii olohuoneen vaateripustimena. Koska oikeasti tuollainen on kuolemantylsää verrattuna siihen, että käyt ulkona kävelemässä tai pyöräilemässä. Miksi muuten et pidä vaihtoehtona ulkona pyöräilemistä?:)
Ja kyllä sä ihan lihaksilla teet työtä, kun poljet kuntopyörää, katsopa vaikka ammattipyöräilijöiden lihaksia..Toki aloittelija ei pääse ihan sellaisen harjoittelun makuun missään lajissa, että kotona tv:tä katsellen pamahtaisi vahingossa mielettömät pakara- ja reisilihakset kun polkee kuntopyörää.:) Mikään noista luettelemistasi lajeista ei erityisesti muokkaa kroppaasi, jos olet ihan aloittelija.
Kyllä sitä pyörää voi polkea seisaallaankin välillä.
Tehokkainta on se, mitä jaksat tehdä riittävästi. Läskin palamisen kohdistaminen tiettyyn osaan kehoa on hitusen hankalaa, mutta kyllä sitä lähtee reisistäkin. Aerobisella liikunnalla on vaikeampi kiinteytyä kasvattamalla lihasta.
Tekisin kaikkia noita fiiliksen ja sään mukaan. Monipuolinen liikunta on parasta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mulla alkoi tulla tuloksia, kun aloin hölkätä kävelyvauhtia. Siis todella hitaasti, mutta hiki tuli ja tuloksia alkoi tulla.
Kävely luonnossa, saat siitä myös henkistä voimavaraa. Tutkittu juttu :)
Itse poljen kuntopyörällä 10km ja kyllä hiki tulee ja tuntuu joka puolella kroppaa. Ja minun kuntopyörä on ulkona terassilla joten sama kun ajelisi normi pyörällä. En tuijota mittaria muuta kun aikaa ja sykettä välillä vilkaisen. Polvikipuisena erittäin hyvä vaihtoehto.
Kuntopyörä. Minulla on ainakin takapuolesta ja reisistä lähtenyt ihan huomattavasti rasvaa ajamalla pari kertaa viikossa 40-60 min. Kävellä saa ihan urakalla, jos haluaa aikaan samanlaisen tuloksen.
Sellainen liikunta, mitä oikeasti tulee tehtyä. Ei sillä lajilla niin väliä. Monipuolisuus ehkäisee vammoja.
Itse valitsisin noista tuon lenkkeilyn. Kuntopyörällä ja stepperillä vain junnataan paikoillaan ja se on pitkästyttävää, yksi puoli tuntia ainakin omasta mielestäni tuntuu kymmeneltä tunnilta. Eikä reipas lenkkeily ole mitenkään huonoa liikuntaa, minä laihdutin taannoin neljän viikon aikana noin sen neljä kiloa ihan vain sillä - taisin neljä-viisi kertaa viikossa käydä kolmen vartin lenkillä, tahtina niin kova kuin jaloista lähti (hieman myös hölkkää välillä)