Verovapaat lahjat/ varallisuuden siirto perintöveron välttämiseksi
Mitä keinoja olette esim. iäkkäiden vanhempien kanssa käyttäneet perintöverojen minimointiin? Verovapaa 4999€/kerran kolmessa vuodessa/vanhempi vai säännöllinen 138€/kk? Maksaako vanhemmat esim lehtitilauksia, bensaa tai muuta päivittäiselämää tai vaikka lastenlasten harrastusmaksuja? Mikä on kätevintä ja järkevintä? Tässä asiassa nyt isovanhemmat aktiivisina ja ensisijaisesti on yritetty heitä käyttämään rahojaan itseensä/ostamaan palveluita itselleen mutta ilmeisesti senkin jälkeen on pottia jaettavana.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He voivat ”lainata” teille rahaa. Takaisinmaksusuunnitelma täytyy laatia mutta sen toteutusta ei valvota. Korkoa ei ole kenenkään pakko periä, lainan voi sopia korottomaksi, joten vanhempien ei tarvitse maksaa veroa korkotulosta.
Tämä aiheuttaa ongelmia sitten kun isovanhemmat ovat kuolleet ja pesää aletaan selvittämään. Jonkinlaiset verot niistä tulee maksuun.
Miksi? Se on laina, josta löytyy kuitti että maksettu.
Koska laina on laina ja kuolinpesän omaisuutta ja siitä menee perintövero.
Kuinka laina on ”kuolinpesän omaisuutta”? Perintövero menee siitä omaisuudesta, joka perukirjaan on mainittu. Ei tällaista ”lainaa” tietenkään merkitä perukirjaan, siitä laaditaan paperit vain sitä varten jos verottaja alkaa heti rahan siirryttyä kysellä mistä saajalle on tällainen potti ilmestynyt. Siinä vaiheessa kun perukirjaa tehdään ei se laina näy missään, kun siitä ei ilmoiteta perukirjan laatijalle. Sittenhän tämä ei toimi, jos perillisten välillä on skismaa tai ovat saaneet epätasaisesti apuja etteivät käräytä toisiaan pesänjaossa.
No tietenkin rikoksia voi tehtailla kuka vaan. Itse ajattelin ap:n kaipaavan neuvoja, jotka ovat lainmukaisia.
Kyllähän sillä 5000€/3vuotta/isovanhempi purkaa jo jonkinverran omaisuutta jos jakajia on enemmän kuin 1-2..
Jos omaisuutta on vähänkään merkittävämpiä määriä, sitä ei pysty siirtämään verottomana muuten kuin muuttamalla Ruotsiin tai johonkin veroparatiisiin. Tämä ei taroita, etteikö sitä kannattaisi siirtää ajoissa, koska veron määrää pienentää se, että lahjoitukset tehdään pienemmissä osissa riittävän pitkän ajan kuluessa. Samalla siinä on se hyvä puoli, että jälkikasvu oppii hoitamaan omaisuuttaan ajoissa.
Sijoitusvakuutukset, joihin laitetaan rahan saaja edunsaajaksi. Vie muutaman vuoden, mutta voidaan siirtää verovapaasti satojakin tuhansia.
muistakaa myös että vanhemmat on itsenäisiä henkilöitä. eli kumpikin vanhempi voi antaa maksimisumman rahaa ilman että menee lahjaveroa. isoäiti antaa antaa lapselleen ja kaikille lapsenlapsille rahaa tilille ja myös isoisä tekee saman.
Suurimmalla osalla, jolla on merkittävää jaettavaa on isona eränä oma asunto ja mahdollinen mökki päälle. Näiden muuttaminen käteiseksi ja jakaminen vuosikymmenien saatossa verojen välttämiseksi on aika epätoivoinen proseduuri.
P.S. Minulla oli lainaa vanhemmaltani. Olin rehellinen ja ilmoitin sen perunkirjoituksessa ja maksoin siitä verot, ihan niin kuin kuuluukin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla, jolla on merkittävää jaettavaa on isona eränä oma asunto ja mahdollinen mökki päälle. Näiden muuttaminen käteiseksi ja jakaminen vuosikymmenien saatossa verojen välttämiseksi on aika epätoivoinen proseduuri.
P.S. Minulla oli lainaa vanhemmaltani. Olin rehellinen ja ilmoitin sen perunkirjoituksessa ja maksoin siitä verot, ihan niin kuin kuuluukin maksaa.
Jos jaettavana on vain asunto ja mökki, niin varmaan suurempia suunnitelmia ei edes tarvitse tehdä.
Ei valvo. Terv. nim. Kokemusta on