Haluan työskennellä lääketieteen parissa mutten halua lääkäriksi
Mikä ala/ammatti sopis mulle? Lääketiede alana kiinnostaa paljon, mutta itse lääkärin homma ei niinkään...
Kommentit (20)
Välinehuoltaja. Lääkekaappien hyllyttäjä.
Lääkekehittely?
Farmaseutti?
Bioanalyytikko?
Mahdollisuuksia on lukemattomia!
Bioanalyytikko, terveydenhoitaja, terveystieteiden maisteri, kauppatieteilijä tms. (yksikön johtaja lääkörikeskuksessa), lääketeollisuus, lääke-esittelijä, farmaseutti, proviisori, kemian alalla tutkija...
Teknillinen yliopisto ja lääketieteen opinnot.
Bioanalyytikko ja hakeudut tutkimustyöhön.
Laborantti
Terveydenhuollon sihteeri
Bioanalyytikko
Kemisti
Lääketieteen koulutuksesta voi päästä myös tutkijaksi. Ei tarvitse tehdä lääkärin hommia.
Lähihoitaja. Varmaan tule alapeukkuja, siinä kun pitää liata kätensä ja nähdä vaivaa. Monen itsetunto ei myöskään kestä hierarkian alapäässä.
Sairaalafyysikko tai biolääketieteen tekniikka
Farmaseutti. Lääkäritkään eivät tiedä lääkkeistä yhtä paljon. Tai no osaavat valita niitä hoitoihin paremmin, se tietämys on parempaa, mutta lääketieteeseen pääsee sisälle farmasian alalla.
Huumausainekauppias/katuapteekkari. Palkkiot ovat massiivisia, mutta niin ovat homman vaatimat verotkin. Yhteistyökumppanit ja asiakaskunta takaavat sen, ettei yksikään päivä/yö ole samanlainen ja tylsä. Eläkkeitä ei kerry, mutta harva eläkeikään asti päätyykään.
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti. Lääkäritkään eivät tiedä lääkkeistä yhtä paljon. Tai no osaavat valita niitä hoitoihin paremmin, se tietämys on parempaa, mutta lääketieteeseen pääsee sisälle farmasian alalla.
Tämä on ihan totta. Varsinaista _lääke_tiedettä opiskellaan farmasian tiedekunnassa.
Itse ratkaisin asian hakeutumalla erikoisalalle, jossa on minimaalinen määrä kliinistä työtä.
Monet biologit työskentelee lääketieteen parissa. Kiinnostaako esim. genetiikka, solubiologia, mikrobiologia?
Sihteerinä kyllä pääsee ihan lääketieteen ytimeen kun kirjoittaa esim. leikkauskertomuksia, suosittelen! Eikä tarvitse kuitenkaan omia käsiään liata :)
Biotieteitä opiskelemalla yliopistossa pääsee tekemään tutkimusta lääketieteen parissa, tavallisesti ilman potilaskontakteja. Tutkimusmahdollisuuksien skaala on todella laaja. Esim. Tampereella: https://www.uta.fi/laaketieteen-ja-biotieteiden-tiedekunta
Tutkintonimikkeenä siis filosofian maisteri.
Jos LÄÄKEtiede kiinnostaa niin farmasia, kuten aiemmin mainittiinkin.
Kiehtooko siis anatomia ja fysiologia vai sairaudet? Niiden diagnosointi tai/vai hoito? Mulla on lääkiskavereita, jotka olivat "aina olleet kiinnostuneet ihmiskehon toiminnasta", mutta hoitoprotokollien, erotusdiagnostiikan ja lääkeaineiden opettelu onkin sitten ollut preklinikan jälkeen tuskaisaa. Pyrkivät erikoistumaan diagnostisille aloille.
Farmaseutti ja proviisori. Tutusta tuli vasta apteekkari, kun sain apteekkiluvan. Hänen unelmiensa täyttymys
Farmasian opiskelu voisi olla yksi vaihtoehto, farmaseuttina myös työllistyy hyvin :)