Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voivatko 5- ja 7-vuotiaat olla keskenään puoli tuntia kotona?

Vierailija
13.04.2018 |

Kauppareissun ajan? Katsoisivat videota.

Kommentit (27)

1/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7v ainakin ja pienemmän kohdalla riippuu ihan lapsesta ja vähän kodistakin. En uskaltaisi jättää, jos pihalla olisi esim. uima-allas... :D Onko sillä isommalla puhelin?

Vierailija
2/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppareissun ajan? Katsoisivat videota.

En jätä omia samanikäisiä yksin kotiin. Vanhemman saattaisi jättää jos tahtoisi jäädä. Mutta kahdestaan saattavat keksiä mitä vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä.

Vierailija
4/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan lasten luonteesta, jos ovat rauhallisia ja voit luottaa että eivät tappele keskenään tai tee tyhmyyksiä. Lapsia voi neuvoa soittamaan heti jos joku hätä tulee, ainahan voi jättää ostokset kesken ja rientää kotiin.

Vierailija
5/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voi, olinhan itsekin. Tosin iän myötä musta on tullut vähän sellainen "mitä jos kaadun roskia viedessä ja lyön pääni"-tyyppinen, tapana siis viedä roskapussi piharoskikseen lapsen nukkuessa.

Vierailija
6/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tyhmyyteni, minulla ei ole vielä omia lapsia. Mutta eikö 7-vuotias joudu olemaan päivittäin yksin monta tuntia ennen tai jälkeen koulun?

Vierailija
7/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu moesta asiasta esim. Tyttöjä vai poikia, rauhallisia, osaavatko molemmat käyttää kännykkää, onko naapurustossa joku tuttu, jonka luo voi mennä tarvittaessa. Jos kauppareissu kestää vain puoli tuntia ottaisin nuoremman mukaan. Kauppareissulla voi sattua jotain, varsinkin, kun alitajuisesti stressaa, että miten lapsilla menee kotona.

Vierailija
8/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, oletuksena että ovat ihan täysjärkisiä lapsia. Meillä on 7v ja 2v keskenään silloin tällöin max puolen tunnin kauppareissun ajan eikä mitään ongelmaa.

Vierailija
9/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi tyhmyyteni, minulla ei ole vielä omia lapsia. Mutta eikö 7-vuotias joudu olemaan päivittäin yksin monta tuntia ennen tai jälkeen koulun?

Joo, 7-vuotias pärjää itsekseen jonkin aikaa, mutta ei hän mikään lastenvahti ole. Ja pieni osa 7-vuotiaista on kotona itsekseen koulun jälkeen. Monet kerhossa tai isovanhemmilla tai äiti kotona.

Vierailija
10/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. 5vuotias on niin pieni, ettei 7 vuotiasta voi jättää hänestä vastuuseen. Puolessa tunnissa ehtii tapahtua vaikka ja mitä.

Vierailija
11/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, oletuksena että ovat ihan täysjärkisiä lapsia. Meillä on 7v ja 2v keskenään silloin tällöin max puolen tunnin kauppareissun ajan eikä mitään ongelmaa.

7-vuotias 2-vuotiaan lapsenvahtina...2- vuotiaan, jolla ei ikänsä puolesta ole järkeä tai itsesuojeluvaistoa. Olet vastuuton!

Vierailija
12/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joo, jos on oikeasti järkeviä lapsia eivätkä tapata itseään kun ovat keskenään. Jätät puhelimen isommalle ja käyt oikeasti äkkiä siellä kaupassa.

Vierailija
13/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ainakin 5-vuotias halusi oma-aloitteisesti jäädä kotiin kauppareissujen ajaksi, inhosi kaupassa käyntiä. Ajateltiin, että hyvä pikkuhiljaa harjoitella yksin oloa, kun kerran itse oli valmis. Hyvin meni ja on nyt jo reipas 10v. Riippuu lapsista.

Vierailija
14/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla juuri 7 ja 5 vuotta täyttäneet lapset, eli vanhempi vasta eskarilainen. En jättäisi heitä kahdestaan kauppareissun ajaksi.

Sen sijaan nukutan vauvaa pihalla, ja lapset saavat halutessaan olla kaksin sisällä sen puoli tuntia tai enemmänkin. He piirtelevät, leikkivät, näyttävät ikkunan läpi lego-rakennelmiaan ja huutelevat tuuletusikkunasta heippaa kun minä esimerkiksi teen lumitöitä. Tuntuu, että he kaksistaan käyttäytyvät jopa rauhallisemmin kuin minun ollessani sisällä. Ikinä ei ole ollut höpsöyksiä odottamassa.

En kuitenkaan lähtisi missään nimessä omaa pihaa kauemmaksi. Lapsilla ei ole puhelinta eikä valmiutta toimia esim. hätätilanteessa.

Vierailija
15/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestääkö kauppareissu viisi minuuttia vai kaksi tuntia?

Vierailija
16/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan lasten luonteesta, jos ovat rauhallisia ja voit luottaa että eivät tappele keskenään tai tee tyhmyyksiä. Lapsia voi neuvoa soittamaan heti jos joku hätä tulee, ainahan voi jättää ostokset kesken ja rientää kotiin.

Rientää kotiin hirveällä kiireellä ja lyttää autonsa marketin pihassa, jäädä sitä sitten selvittelemän siihen. Ryntää kotiin juosten tai pyörällä ja jää itse auton töytäisemäksi.

Vierailija
17/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, 7-vuotias pärjää itsekseen jonkin aikaa, mutta ei hän mikään lastenvahti ole. Ja pieni osa 7-vuotiaista on kotona itsekseen koulun jälkeen. Monet kerhossa tai isovanhemmilla tai äiti kotona.

Minusta kyllä suuri osa ala-astelaisista menee tyhjään kotiin. 7v osaa kyllä huolehtia vähän aikaa itsestään.

Vierailija
18/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIVÄT VOI!!!

Vierailija
19/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestääkö kauppareissu viisi minuuttia vai kaksi tuntia?

No kestäiskö vaikka sen puoli tuntia mikä tämän avauksen otsikossa sanotaan?

Vierailija
20/27 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi jättää, mutta säännöt esim tulipaloa varten pitää olla selvät ja joku luotettava henkilö puhelinsoiton päässä jos vaikka vanhemmat eivät palaa kotiin eikä heitä saa puhelimella kiinni.

Minua hirvittää, kun jätetään jo ihan pikkuisia kotiin ja käydään vaikka pyykkituvassa, mitäs jos äiti kaatuu portaissa ja menettää tajuntansa eikä kukaan tiedä että kotona on vauva yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi