Visa-velkaa 8000€. Miten saan sen pienenemään?
Olen pienipalkkainen(2000)ja sain mieheni tuloilla (9000€) ison limiitin kortilleni. No nyt se on hassattu. Miten saan sen pienenemään? Tuntuu että joka kk joudun turvautumaan luottoon. Mies ei sitä maksa, hänellä on omat maksunsa.
Kommentit (25)
Seksitreffeille ilmoitus ja nahkavisa naukumaan niin kuittaa velat kuukaudessa pois...
Täältä onkin tullut jo hyviä neuvoja miten tuon saa maksettua pois. Mutta olen utelias: Mitä ihmettä ap olet ostanut kahdeksalla tonnilla?
Vierailija kirjoitti:
Lyhennät velkaasi ja jätät kaiken ei-pakollisen ostamatta. Miehesi on elatusvelvollinen, jos olette naimisissa ja avioehtoa ei ole - joten mies maksakoot asumiskulut ja ruuat.
https://www.laki24.fi/pepe-puolisovaratelatus-elatusvelvollisuus/
Onko tuo nettotuloa tuo kaksi tonnia vai brutto? Laske nettotulosta pois Visan kk-lyhennys ja jäljelle jäävästä pakolliset maksut, esim. osuutesi asumiskuluista. Jääkö mitään? Jos jää, jaa se joka viikolle ja pysy viikkobudjetissa. Viikkobudjetissa on helpompi pysyä kuin kk-budjetissa.
Elatusvelvollisuuteen ei kuulu se, että toinen tienaa ja toinen tuhlaa. Puolisoiden tulee osallistua elatukseen kykyjensä mukaan ja jos on tuloja, on kykyä maksaa kaikki kulunsa itse. Puolison tulee tarjota vain minimi, enempää ei voi vaatia.
Olen aina jotenkin yllättynyt näistä ihmisistä, jotka ottaa isoja luottoja mitättömiin asioihin. Itseä pelotti tilata laskulla 40e vaatteita pitkästä aikaa.
Kahden tonnin tuloilla on kyllä kykenevä elättämään itse itsensä, joten miehen ei tarvitse elättää mitään. Visa-laskun kuukausilyhennys on sovitettava omiin tuloihin ja elinkustannuksiin, eikä siihen voi laittaa koko palkkaansa ja vedota sitten että mies on elatusvelvollinen. Yhtälailla mies voisi ostaa sijoitusasunnon ja käyttää lainanlyhennyksiin koko palkkansa ja vaatia sitten että ap elättää hänet.