Miksi Suomi on isänmaa mutta Afrikka on motherland?
Kommentit (15)
Suomi on valtio, Afrikka on manner ja maanosa.
Tarkennatko vielä mikä Afrikan valtio on se motherland?
Suomi-neito on jonkun isän maa ja äiti-Venäjä repi neidolta käden ja palan helmaa?
Isänmaa, mutta suomi-neito (kartta) ja äidinkieli.
siksi että ne lisääntyisivät keskenään?
Siis kyllähän muutkin kuin afrikkalaiset käyttää termiä, esim. "Going back to the motherland this summer" oon kuullut ihan yhden aussin suusta, tarkoittaen Australiaa. Afrikkalaiset kyllä käyttää välillä koko mantereesta. Villisti veikkaisin jotain sinne päin että kun mantereen valtionnrajatkin on aika lailla siirtomaaisäntien eikä alkuperäisten asukkaiden piirtämiä niin he tuntevat kuuluvansa vahvemmin mantereeseen kuin yhteen valtioon?
Mutta sitä en sitten osaa sanoa miksi miehinen tai feminiininen viittaus. Minäkin liitän kyllä vahvemmin rakkaisiin asioihin äidin.
Venäläiset pistävät paremmaksi, heille Venäjä on Родина-мать, "Äiti Äitimaa."
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen Afrikka on motherland? Ei ainakaan mulle.
Afrikka on manner hevonvitussa josta tukee loiseläjiä tänne, eikä mikään motherland.
Koko lajisi eli homo sapiens on sieltä peräisin eli kyllä se Afrikka on sinunkin morherlandisi. Sori vaan.
Koska Afrikka on köyhä kehitysmaa siksi motherland.
En osaa vastata, mutta en tiennyt sitäkään, että Afrikka on valtio kuten Suomi. Minä tyhmä luulin, että siellä on useita valtioita, puhutaan valtavasti eri kieliä ja on hyvin monenlaista kulttuuria. Mutta Afrikka on siis valtio, joka on asukkailleen äidinmaa kun se on meille isänmaa. Onpa ihmeellistä.
Onhan Venäjäkin venäläisille Äitivenäjä/ Mother Russia.
Ei se olekaan josset satu olemaan sieltä. Ei Suomikaan ole isänmaa muille kuin suomalaisille.